Quote (Jancsipapa @ Mar 25 2019 08:07am)
Most olvastam csak a beszélgetést a nyelvvizsgával kapcsolatban, pár dolog már elhangzott, de körbejárnám a dolgot pár szempontból.
A hazai nyelvoktatás konkrétan siralmas. A kezdő 125 ezer forintos tanár fizetés és az, hogy 6 évig kell tanulnia egy középiskolai tanárnak, egyenes ági következménye lesz annak, hogy a fiatalok nem fognak a pályán maradni, ha egy mód van rá. Különösen érvényes lesz azoknál a tárgyaknál, ahol sokkal egyszerűbb elhelyezkedni más területeken is, mint például az angol vagy az informatika (szerintem a kémia és a matematika is ilyen lenne). Az angolt tekintve így az új titánok így inkább elhelyezkednek multiknál, nyelvvizsgára felkészítő cégeknél, ahol ennek a 2-3-szorosát is megkeresik, így azok maradnak a legnagyobb többségben, akiknek a tudása enyhén szólva is hiányos akár szakmai, akár pedagógiai téren és nem kap állást máshol. Vagy azok, akik már ezer éve tanítanak az ezer éve használt módszerek szerint. Saját emlékeim is hasonlóak, szakmailag egy nagy koponya volt a középiskolai tanárom, de a szokásos, tanuljuk meg kívülről azt, hogy katika milyen színű lófaszt hord a nyaka körül módszereket erőltette. Én is, és azok az osztálytársaim is, akik végül nyelvvizsgát szereztek a középiskola alatt, 1-2 kivételtől eltekintve magántanár segítségével jutottak el hozzá. A másik dolog, amit meg láttam, az a képzésük, miszerint rámennek a lexikára, a később soha nem használt angol irodalom és történelemre, gyakorlatias és a tanítás szempontjából hasznos tárgyaikat egy kézen össze lehet számolni, holott pont ez az a tárgy, ahol lehet használni az IKT-t és más munkaformákat, módszereket.
Ez eddig is így volt persze, de azért lépjünk már ki a saját közegünkből és képzeljük magunkat olyan iskolák diákjai bőrébe is, ahol nem opció a magánóra, hanem már maga a nyelvvizsgadíj kifizetése gondot okoz (inb4 pártunk és kormányunk kifizeti, jah, ha sikerül és utólag). Rengeteg olyan csoporttársam volt, akinek egyszerűen nem volt nyelvérzéke, amit lehet nehéz elképzelni egy internetes játék fórumán, de attól még sokan vannak így, kínlódtak, 5-6 alkalom után sem sikerült a nyelvvizsgájuk, a legvadabb algebra meg analízis tárgyakat meg elsőre megcsinálták - szóval nem a lustasággal volt a gond. Pedig ezek az emberek jó szakemberek lettek végül és ha ezt a dolgot bevezetik nekik 10-11. osztályos korukban, akkor ők soha nem kerülnek be egyetemre. A tanárképzés is megér egy misét, erről is van nem egy sztorim, de most ez nem ide tartozik.
A nyelvvizsgáztató iparág egyébként nagyon faszán kiépült lehúzósdira. Mivel mindenkinek kell, ezért egyre-másra tobzódnak az új nyelvvizsgatanfolyamok, nyelvvizsgatípusok. Szintén az előbb említett ismerősöknél volt az, hogy minden egyes alkalommal 1-5%-kal maradtak le az alsó határról. Na most azt ne mondja már nekem senki, hogy hatszor 5%-on belül van az összesített eredmény és MINDIG alatta... Ez persze egy reprezentatív minta alapján alkotott vélemény, nem tudom, hogy arányaiban többen buknak-e vagy sem, mint mondjuk 10 évvel ezelőtt. Azt tudom, hogy annak idején örültek nekünk, hogy gimisként nyelvvizsgázni megyünk, az egyetemistáknál meg már azt látom, hogy minél több bőrt próbálnak lehúzni róluk és visszatapsoltatni őket legalább 1-2 alkalommal, hiszen úgy is kell nekik végsősoron.
A pontszámítás is egy kicsit érdekes lesz nekem innentől. Nem néztem utána, mi változik, de ha kell az egyetemi jelentkezéshez egy emelt érettségi és egy nyelvvizsga, akkor már mindenki 78 pluszponttal indul? Vagy mivel kötelező, akkor az nem számít? Ha előbbi, akkor számomra az nem túl logikus, de ha az utóbbi... hát akkor az lesz előnyben, aki 2. emeltet, 2. nyelvvizsgát tesz. És gondolom a hunsub fele 3 nyelvből is lenyelvvizsgázott középfokún tanár nélkül, de ez már abszolút nem reális egy átlag és azalatt lévő középiskolából jövő gyereknek, ha nem költenek rá egy kalap pénzt.
Mindezek a dolgok - ahogy említették is páran az elmúlt 1 oldalban - abba az irányba viszik el az egészet, hogy ha van tonna lóvéd a gyerekedre, akkor bejuttatod az egyetemre, ha nem, akkor vagy az eddiginél is sokkal nagyobb szerencsére, szorgalomra van szükség, vagy pedig elköszönhet egy jobb képességű diák a felsőoktatástól, mert ezeket a hirtelen bevezetett új szabályokat nem tudja teljesíteni. Nem tudom pontosan, hogy mikor találták és fogadtatták ezt el, de ahogy ismerem őket, a legtöbb diáknak ez 10 v 11. osztályos korára derült ki, hogy ja tesó, jövőre emelt + nyelvvizsga, gg was ez.
Félreértés ne essék, én itt nem csak a gyerekeket akarom védeni, tényleg rengeteg olyan van, aki csak döggecilusta és nem tesz semmit a világon se az előmenetelével kapcsolatban. De ebben a formában, ezzel a bevezetéssel az eddig is totál kirekesztő felsőoktatás még inkább azzá válik. Kirekesztés alatt pedig nem azt értem, hogy mindenkit vegyenek fel egyetemre, hanem hogy ne itt vágjuk el már a lehetőséget előttük. Egyébként a szakgimnáziumi, szakközépiskolai rendszerrel az esetek nagy részében már 8.-ban eldőlhet a gyerekedről, hogy mi lehet belőle és mi nem, mert lehet nem fog kémiát v biológiát tanulni egész középiskolában, onnantól fogva meg hiába érdekelné az orvosi pl, kb lehetetlen vállalkozás eljutnia odáig, hogy meglegyenek az osztályozói + az emeltjei is.
És akkor még egy saját tapasztalat : eddig az emelt szintre jelentkező diákjaim többsége alsóhangon az ötöst célozta meg (60%), viszont egyre nagyobb arányban kell olyanokat felkészítenem az emelt matekra, ahol a cél a pluszpont, azaz a 45% elérése. Ez azért szintén elég szomorú. Az oktatási cég, ahol még dolgozom, egyfolytában új tanárokat keres, mert már annyira sok diák jelentkezik az előző évekhez képest, gondolom jövőre megint durvább lesz.
Összegezve az egészet szerintem ezek a legfőbb okok a tüntetésekre, persze mondjuk ha már az elvileg hiperfelvilágosult hunsub fele úgy áll hozzá, hogy LOL HÁT MIT VERIK MAGUKAT A KIS GECIK, akkor borítékolhatom a társadalmi elfogadását vagy egyáltalán a megértését a témának. Személyes problémám ezzel ugyanaz, mint év végén a "rabszolgatörvénnyel" és bevezetésével. Az irányvonalakkal még sok ponton egyet is lehetne érteni, de az, hogy a pofádba röhögnek és azt mondják, hogy jó, holnaptól ez lesz, mert mi vagyunk a fidesz és semmilyen észérvvel nem tudsz hatni a dolgok menetébe, na ekkor van az, hogy egyre több témában mennek el tüntetni. Én sose vettem részt ilyeneken, de tavaly én is elmentem párszor, mert egyszerűen gyomorforgató ez, hogy úgy érzed, mindent megcsinálhatnak és megváltoztathatnak egyik napról a másikra. És ez a kötelező emelt + nyelvvizsga is pontosan ilyen.
nice
amúgy szerintem jó ötlet, viszont azt, hogy mikortól van ez kéne átgondolni
az, hogy milyenek a tanárok, annyit tudok elmondani, hogy tesóm legalább 420x szorgalmasabb, még kettőnk között angol ég és föld
általános iskolában borzasztó tanárja volt, középiskolában meg nem tudta felhozni magát, aminek a vége az lett, hogy inkább oroszból érettségizett, mert abból jó volt a tanár. Ő 4 év alatt 0-ről felhozta olyan szintre, hogy magabiztosabb volt az orosza, mint az angolja amit elvileg több óraszámban tanul x+4 éve
és azt is hozzátenném, hogy bizony vannak kivételek, de lemész karcagra megszólalsz angolul az emberek meg csak pislognak hogy téged mégis mi lelt