d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Pls No Spam Guise
Prev1423142324233423442354356Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 36,514
Joined: Aug 17 2007
Gold: 2,069.00
Apr 20 2019 04:59pm
Glad påsk förutom att man ska jobba så mycket under påsken >_<
Member
Posts: 41,890
Joined: Jul 7 2005
Gold: 0.00
Apr 20 2019 11:53pm
Quote (Litttle_Brother @ 20 Apr 2019 23:59)
Glad påsk förutom att man ska jobba så mycket under påsken >_<


glad påsk :D vad jobbar du med?
Member
Posts: 92,364
Joined: Dec 8 2005
Gold: 1,082.42
Apr 21 2019 12:34am
Quote (Litttle_Brother @ 20 Apr 2019 23:59)
Glad påsk förutom att man ska jobba så mycket under påsken >_<


Fina pengar dock :thumbsup:
Member
Posts: 36,514
Joined: Aug 17 2007
Gold: 2,069.00
Apr 21 2019 08:34am
Quote (Simon @ 21 Apr 2019 06:53)
glad påsk :D vad jobbar du med?


Handelsyrke, fast grossist istället för vanlig matbutik, men arbetet är likt butiksarbete.


Quote (SCXiao @ 21 Apr 2019 07:34)
Fina pengar dock :thumbsup:


Mjaaa, det borde vara det iaf :D

Men handels (facket) är ett så jävla cuckat fack nu för tiden, så jag då som jobbat Fredag, Lördag, Söndag. Får bara extra pengar på Fredag
för att det är en röddag/påsk på en "vardag". Och då är jag inte extra-anställd eller nåt sånt, utan detta gäller även fast anställda som mig.

Lördag är bara en afton (icke röd-dag) och Söndag är redan en röd dag. Så Lördag o Söndag ses som
en precis vanlig helg, alltså inge extra ö.h.t, förutom de vanliga helg OB som man får.

Det var en kund på jobbet som skrattade åt hur dåligt det var, och jag kan inte mer än hålla med han! :)
Member
Posts: 41,890
Joined: Jul 7 2005
Gold: 0.00
Apr 21 2019 11:21am
Quote (Litttle_Brother @ 21 Apr 2019 15:34)
Handelsyrke, fast grossist istället för vanlig matbutik, men arbetet är likt butiksarbete.




Mjaaa, det borde vara det iaf :D

Men handels (facket) är ett så jävla cuckat fack nu för tiden, så jag då som jobbat Fredag, Lördag, Söndag. Får bara extra pengar på Fredag
för att det är en röddag/påsk på en "vardag". Och då är jag inte extra-anställd eller nåt sånt, utan detta gäller även fast anställda som mig.

Lördag är bara en afton (icke röd-dag) och Söndag är redan en röd dag. Så Lördag o Söndag ses som
en precis vanlig helg, alltså inge extra ö.h.t, förutom de vanliga helg OB som man får.

Det var en kund på jobbet som skrattade åt hur dåligt det var, och jag kan inte mer än hålla med han! :)


har inte handels typ dubbelt betalt på helger?
Member
Posts: 36,514
Joined: Aug 17 2007
Gold: 2,069.00
Apr 21 2019 12:15pm
Quote (Simon @ 21 Apr 2019 18:21)
har inte handels typ dubbelt betalt på helger?


Söndag jo.

Lördag är det 50% fram till kl 12, och typ 70% efter 12. Detta verkar skilja lite från var man jobbar.

Men jobbar man inom mark/bygg/el och liknande så blir det en jävla massa OB på röda helger.
Member
Posts: 92,364
Joined: Dec 8 2005
Gold: 1,082.42
Apr 21 2019 01:42pm
Quote (Litttle_Brother @ 21 Apr 2019 15:34)
Handelsyrke, fast grossist istället för vanlig matbutik, men arbetet är likt butiksarbete.




Mjaaa, det borde vara det iaf :D

Men handels (facket) är ett så jävla cuckat fack nu för tiden, så jag då som jobbat Fredag, Lördag, Söndag. Får bara extra pengar på Fredag
för att det är en röddag/påsk på en "vardag". Och då är jag inte extra-anställd eller nåt sånt, utan detta gäller även fast anställda som mig.

Lördag är bara en afton (icke röd-dag) och Söndag är redan en röd dag. Så Lördag o Söndag ses som
en precis vanlig helg, alltså inge extra ö.h.t, förutom de vanliga helg OB som man får.

Det var en kund på jobbet som skrattade åt hur dåligt det var, och jag kan inte mer än hålla med han! :)


Kan ju skilja väldigt mycket på olika arbetsplatser beroende på lokala förhandlingar, låter ju sjukt tråkigt om ni missar påskhelgen som storhelg :lol:

På min arbetsplats räknas det som storhelgs OB från 18:00 på skärtorsdagen till 07:00 på tisdag
Member
Posts: 41,890
Joined: Jul 7 2005
Gold: 0.00
Apr 22 2019 05:15am
Quote (Litttle_Brother @ 21 Apr 2019 19:15)
Söndag jo.

Lördag är det 50% fram till kl 12, och typ 70% efter 12. Detta verkar skilja lite från var man jobbar.

Men jobbar man inom mark/bygg/el och liknande så blir det en jävla massa OB på röda helger.


det är väl inte så jävla illa :D
de som jobbar inom mark/bygg/el osv har ju sina arbetstider normalt 7-16 vardagar och när de jobbar helger osv så är det oftast beordrad övertid = bra betalt
du kan inte jämföra beordrad övertid med din helg-ob inom handel
kolla vad restaurang har för ob så kanske du blir mer nöjd med din :D
Member
Posts: 36,514
Joined: Aug 17 2007
Gold: 2,069.00
Apr 22 2019 08:07am
Quote (SCXiao @ 21 Apr 2019 20:42)
Kan ju skilja väldigt mycket på olika arbetsplatser beroende på lokala förhandlingar, låter ju sjukt tråkigt om ni missar påskhelgen som storhelg :lol:

På min arbetsplats räknas det som storhelgs OB från 18:00 på skärtorsdagen till 07:00 på tisdag


Enligt våran kontaktperson från facket, ombudsman eller vad det kallas. Så ska detta gälla hela nya handelsavtalet
gå över alla gamla avtal, lokala och sånt. Sen finns de vissa skillnader på "handels - butik", "handels - lager" och möjligtsvis fler.

Quote (Simon @ 22 Apr 2019 12:15)
det är väl inte så jävla illa :D
de som jobbar inom mark/bygg/el osv har ju sina arbetstider normalt 7-16 vardagar och när de jobbar helger osv så är det oftast beordrad övertid = bra betalt
du kan inte jämföra beordrad övertid med din helg-ob inom handel
kolla vad restaurang har för ob så kanske du blir mer nöjd med din :D


Jo jag vet, det är skillnad. Jämför man handels/butik med typ avtal som vissa delar av sjukvård/städ/restaurang/mackar har, så har vi bättre.
Men poängen är också, som jag visserligen inte nämnde i första posten, att allt blir sämre. Både från arbetsgivarens sida och från fackets sida.

I hela den här grejen med att göra om hela handels avtal. Så har tydligen handels "sålt sin rätt att säga nej", och detta kom från våran snubbe från facket.
Sen exakt vad det betyder i praktiken vet jag inte men det låter jävligt cuckat.

Som exempel med detta nya avtal. Så har vi haft sen typ 10-15 år tillbaka på min arbetsplats en lokal förhandling som har gjort att vi har fått 100% OB
på hela Lördagen istället för det "vanliga" som är annars. Men nu när dom gör om hela handelsavtalet så försvinner allt sånt här. Det skulle bli nån slags
liten kompensation för detta för dom som har varit fast anställda länge men i längden så suger ju detta såklart.
Member
Posts: 36,514
Joined: Aug 17 2007
Gold: 2,069.00
Apr 22 2019 08:38am
Quote (SCXiao @ 21 Apr 2019 20:42)
Kan ju skilja väldigt mycket på olika arbetsplatser beroende på lokala förhandlingar, låter ju sjukt tråkigt om ni missar påskhelgen som storhelg :lol:

På min arbetsplats räknas det som storhelgs OB från 18:00 på skärtorsdagen till 07:00 på tisdag


Förresten, storhelgs OB, hur mycket extra får ni då jämfört med en vanlig helg?
Go Back To Svenska Topic List
Prev1423142324233423442354356Next
Add Reply New Topic New Poll