Quote (SCXiao @ 21 Apr 2019 20:42)
Kan ju skilja väldigt mycket på olika arbetsplatser beroende på lokala förhandlingar, låter ju sjukt tråkigt om ni missar påskhelgen som storhelg :lol:
På min arbetsplats räknas det som storhelgs OB från 18:00 på skärtorsdagen till 07:00 på tisdag
Enligt våran kontaktperson från facket, ombudsman eller vad det kallas. Så ska detta gälla hela nya handelsavtalet
gå över alla gamla avtal, lokala och sånt. Sen finns de vissa skillnader på "handels - butik", "handels - lager" och möjligtsvis fler.
Quote (Simon @ 22 Apr 2019 12:15)
det är väl inte så jävla illa :D
de som jobbar inom mark/bygg/el osv har ju sina arbetstider normalt 7-16 vardagar och när de jobbar helger osv så är det oftast beordrad övertid = bra betalt
du kan inte jämföra beordrad övertid med din helg-ob inom handel
kolla vad restaurang har för ob så kanske du blir mer nöjd med din :D
Jo jag vet, det är skillnad. Jämför man handels/butik med typ avtal som vissa delar av sjukvård/städ/restaurang/mackar har, så har vi bättre.
Men poängen är också, som jag visserligen inte nämnde i första posten, att allt blir sämre. Både från arbetsgivarens sida och från fackets sida.
I hela den här grejen med att göra om hela handels avtal. Så har tydligen handels "sålt sin rätt att säga nej", och detta kom från våran snubbe från facket.
Sen exakt vad det betyder i praktiken vet jag inte men det låter jävligt cuckat.
Som exempel med detta nya avtal. Så har vi haft sen typ 10-15 år tillbaka på min arbetsplats en lokal förhandling som har gjort att vi har fått 100% OB
på hela Lördagen istället för det "vanliga" som är annars. Men nu när dom gör om hela handelsavtalet så försvinner allt sånt här. Det skulle bli nån slags
liten kompensation för detta för dom som har varit fast anställda länge men i längden så suger ju detta såklart.