Quote (PlaaD @ Sep 30 2015 11:45am)
Rätt länge sen jag såg båda faktiskt så kanske dags att se om och se om man får någon ny uppfattning :)
Thin Red Line känns ju som den borde vara mer färgstark då den är baserad på en bok skriven av en snubbe som baserat stora delar på sina egna och sin grupps upplevelser från WW2.
Jag tror inte du kommer dela min uppfattning om Platoon om du ser om den för den har trots allt väldigt bra skådisar och bra krigsscener men för mig som är mer intresserad av karaktärer är den ganska platt för att hela gruppen delas in i onda rasister och krigströtta rättfärdiga och det är ganska tråkigt.
Jag visste inte TTRL var baserad på en bok men det är logiskt då den är så oerhört detaljrik att inspirationskällan inte kan ha varit andra krigsfilmer, åtminstone inte några jag sett. Att Malick satt sin personliga touch på den är dock glasklart då teman om Gud och natur känns igen från hans senare filmer

Quote (PlaaD @ Sep 30 2015 11:45am)
Ah, FMJ är sådan klassiker, Kubrick är ju sjuk i huvudet med alla detaljer han har i sina filmer.Vissa scener är otroligt störande.
Kubrick är kungen, allt måste ses oavsett genre eller stil.
This post was edited by Svartermetalisk on Sep 30 2015 04:59am