d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Film-tråden
Prev1407408409410411461Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Sep 30 2015 12:45am
Quote (PlaaD @ Sep 29 2015 11:13pm)
Gillar du krigsfilmer överlag?


Nej, det är därför den inte är får 10 / 10, det är för mycket krig.

Det är garanterat den bästa krigsfilmen jag någonsin sett.
Member
Posts: 35,792
Joined: Feb 2 2006
Gold: 230.05
Sep 30 2015 01:01am
Quote (Svartermetalisk @ 30 Sep 2015 06:45)
Nej, det är därför den inte är får 10 / 10, det är för mycket krig.

Det är garanterat den bästa krigsfilmen jag någonsin sett.


We where soldiers? :O
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Sep 30 2015 01:22am
Quote (Disturbedxx @ Sep 30 2015 08:01am)
We where soldiers? :O


Jag har sett de flesta populära Amerikanska krigsfilmerna från 90 upp till typ 05 på TV men det var väldigt få som stod ut, inte min påse alls.

Såg Thin Red Line bara för att regissören är ett geni.



Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Sep 30 2015 01:54am
Quote (Svartermetalisk @ 30 Sep 2015 08:45)
Nej, det är därför den inte är får 10 / 10, det är för mycket krig.

Det är garanterat den bästa krigsfilmen jag någonsin sett.


Ja helt klart en av de bättre som gjorts.
Brotherhood of War, Apocalypse Now, Platoon, Full Metal Jacket, The Bridge on the River Kwai samt Letters from Iwo Jima + Flags of Our Fathers (typ samma film sedd från Japans/USAs sida) är uppe där också imo.
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Sep 30 2015 04:34am
Quote (PlaaD @ Sep 30 2015 08:54am)
Ja helt klart en av de bättre som gjorts.
Brotherhood of War, Apocalypse Now, Platoon, Full Metal Jacket, The Bridge on the River Kwai samt Letters from Iwo Jima + Flags of Our Fathers (typ samma film sedd från Japans/USAs sida) är uppe där också imo.


Jag har inte sett så många av dom där men jag tycker Platoon är rejält överreklamerad med övertydligt budskap och förutsägbara endimensionella karaktärer helt utan djup. Hela filmen är väldigt svart / vit och kan ses som en rak motsats till Thin Red Line där varje individ upplever kriget på olika sätt och möter väldigt olika existentiella problem.

Full metal jacket kommer jag se på sikt liksom Paths of Glory p.g.a. regissören :)

This post was edited by Svartermetalisk on Sep 30 2015 04:37am
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Sep 30 2015 04:45am
Quote (Svartermetalisk @ 30 Sep 2015 12:34)
Jag har inte sett så många av dom där men jag tycker Platoon är rejält överreklamerad med övertydligt budskap och förutsägbara endimensionella karaktärer helt utan djup. Hela filmen är väldigt svart / vit och kan ses som en rak motsats till Thin Red Line där varje individ upplever kriget på olika sätt och möter väldigt olika existentiella problem.

Full metal jacket kommer jag se på sikt liksom Paths of Glory p.g.a. regissören :)


Rätt länge sen jag såg båda faktiskt så kanske dags att se om och se om man får någon ny uppfattning :)

Thin Red Line känns ju som den borde vara mer färgstark då den är baserad på en bok skriven av en snubbe som baserat stora delar på sina egna och sin grupps upplevelser från WW2.

Ah, FMJ är sådan klassiker, Kubrick är ju sjuk i huvudet med alla detaljer han har i sina filmer.Vissa scener är otroligt störande.

This post was edited by PlaaD on Sep 30 2015 04:46am
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Sep 30 2015 04:59am
Quote (PlaaD @ Sep 30 2015 11:45am)
Rätt länge sen jag såg båda faktiskt så kanske dags att se om och se om man får någon ny uppfattning :)

Thin Red Line känns ju som den borde vara mer färgstark då den är baserad på en bok skriven av en snubbe som baserat stora delar på sina egna och sin grupps upplevelser från WW2.


Jag tror inte du kommer dela min uppfattning om Platoon om du ser om den för den har trots allt väldigt bra skådisar och bra krigsscener men för mig som är mer intresserad av karaktärer är den ganska platt för att hela gruppen delas in i onda rasister och krigströtta rättfärdiga och det är ganska tråkigt.
Jag visste inte TTRL var baserad på en bok men det är logiskt då den är så oerhört detaljrik att inspirationskällan inte kan ha varit andra krigsfilmer, åtminstone inte några jag sett. Att Malick satt sin personliga touch på den är dock glasklart då teman om Gud och natur känns igen från hans senare filmer :)

Quote (PlaaD @ Sep 30 2015 11:45am)
Ah, FMJ är sådan klassiker, Kubrick är ju sjuk i huvudet med alla detaljer han har i sina filmer.Vissa scener är otroligt störande.


Kubrick är kungen, allt måste ses oavsett genre eller stil.

This post was edited by Svartermetalisk on Sep 30 2015 04:59am
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Sep 30 2015 05:16am
Quote (Svartermetalisk @ 30 Sep 2015 12:59)
Jag tror inte du kommer dela min uppfattning om Platoon om du ser om den för den har trots allt väldigt bra skådisar och bra krigsscener men för mig som är mer intresserad av karaktärer är den ganska platt för att hela gruppen delas in i onda rasister och krigströtta rättfärdiga och det är ganska tråkigt.
Jag visste inte TTRL var baserad på en bok men det är logiskt då den är så oerhört detaljrik att inspirationskällan inte kan ha varit andra krigsfilmer, åtminstone inte några jag sett. Att Malick satt sin personliga touch på den är dock glasklart då teman om Gud och natur känns igen från hans senare filmer :)



Kubrick är kungen, allt måste ses oavsett genre eller stil.


Rätt länge sen jag såg båda faktiskt, så kan ändrat uppfattning en hel del. Men som du sa, kommer troligtvis inte ha en identiskt uppfattning som dig.

Malick har t.om gjort en remake då The Thin Red Line kom först på typ 1960 nåt. Inte riktigt lika vass dock.

Jo, han som skrivit boken har skrivit en del, tror de flesta blivit gjorda till film också.
Bara läst From Here To Eternity då den fått sanslös kritik och blivit utnämnd till top 100 bok under hela 1900talet (om jag minns rätt...). Så där har du både läs- och filmtips ;)
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Sep 30 2015 05:25am
Quote (PlaaD @ Sep 30 2015 12:16pm)
Rätt länge sen jag såg båda faktiskt, så kan ändrat uppfattning en hel del. Men som du sa, kommer troligtvis inte ha en identiskt uppfattning som dig.

Malick har t.om gjort en remake då The Thin Red Line kom först på typ 1960 nåt. Inte riktigt lika vass dock.

Jo, han som skrivit boken har skrivit en del, tror de flesta blivit gjorda till film också.
Bara läst From Here To Eternity då den fått sanslös kritik och blivit utnämnd till top 100 bok under hela 1900talet (om jag minns rätt...). Så där har du både läs- och filmtips ;)


Suveränt!

Member
Posts: 8,000
Joined: Jul 20 2008
Gold: 0.00
Sep 30 2015 07:47am
Tomorrowland - 7/10. Inte den vanligaste filmen man brukar se. Sci-fi film med mycket bra klös i.

This post was edited by ankiie on Sep 30 2015 07:47am
Go Back To Svenska Topic List
Prev1407408409410411461Next
Add Reply New Topic New Poll