d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Film-tråden
Prev1393394395396397461Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 29,506
Joined: Dec 7 2006
Gold: 3,552.51
May 15 2015 09:46am
Quote (Svartermetalisk @ 15 May 2015 17:37)
Jag tänker se om Saw filmerna!

Älskade dom när jag var tonåring, blir intressant att se hur dom håller sig.
Tänker se åtminstone två och sen gör jag utvärdering, suger dom kuk lär jag ju inte orka men om betyget ligger runt 5-6 kommer jag nog ta mig igenom alla.

Blir mycket spännande då jag å ena sidan verkligen gillat dessa någon gång men å andra sidan aldrig kollar modern nutida skräck längre.


Tycker ettan till trean är top notch. Eller jag värderar nog inte filmer som du, men jag tycker 1-3 var skitbra, sen blev det lite uttjatat, sen vare kanske... femman som var bra igen och sen sämre efter det. Minns fan inte. :D Men bra filmer iaf!
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
May 15 2015 11:53am
Quote (berhemuli @ May 15 2015 04:46pm)
Tycker ettan till trean är top notch. Eller jag värderar nog inte filmer som du, men jag tycker 1-3 var skitbra, sen blev det lite uttjatat, sen vare kanske... femman som var bra igen och sen sämre efter det. Minns fan inte. :D Men bra filmer iaf!


Du värderar nog skräck på samma sätt som jag, enda skillnaden mellan mig och genomsnitts tittaren är att jag anser att ingen våldsfilm kan nå höjderna dom bästa dramafilmerna når så 8 / 10 är i princip det bästa betyget skräck, action, western osv kan få (finns 3 undantag, Suspiria, The Beyond och The Thing '82)

This post was edited by Svartermetalisk on May 15 2015 11:55am
Member
Posts: 29,506
Joined: Dec 7 2006
Gold: 3,552.51
May 15 2015 12:01pm
Quote (Svartermetalisk @ 15 May 2015 19:53)
Du värderar nog skräck på samma sätt som jag, enda skillnaden mellan mig och genomsnitts tittaren är att jag anser att ingen våldsfilm kan nå höjderna dom bästa dramafilmerna når så 8 / 10 är i princip det bästa betyget skräck, action, western osv kan få (finns 3 undantag, Suspiria, The Beyond och The Thing '82)


Ja jo, har aldrig sett en skräckfilm,western, action film som vart bättre än 8/10 på min skala heller. :P jag orkar dock inte analysera filmer jag ser eller smuggla in mig djupare i allt. Utan för mig räcker alltid betyg utan massa humbug, menade mer så att det är skillnad mellan hur vi värderar filmer.
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
May 15 2015 03:09pm
Quote (Svartermetalisk @ 15 May 2015 19:53)
Du värderar nog skräck på samma sätt som jag, enda skillnaden mellan mig och genomsnitts tittaren är att jag anser att ingen våldsfilm kan nå höjderna dom bästa dramafilmerna når så 8 / 10 är i princip det bästa betyget skräck, action, western osv kan få (finns 3 undantag, Suspiria, The Beyond och The Thing '82)


The Shining
Psycho
Alien 1 & 2
Il Bueno Il brutto Il Cattivo
12 Angry men
Pulp Fiction
LotR (alla)
Star Wars (4-6)
Goodfellas
Seven
När Lammen Tystnar
Cera una volta il West
Indiana Jones 1
Rear Window
Terminator 1 & 2

This post was edited by PlaaD on May 15 2015 03:10pm
Member
Posts: 29,506
Joined: Dec 7 2006
Gold: 3,552.51
May 15 2015 03:22pm
Quote (PlaaD @ 15 May 2015 23:09)
The Shining
Psycho
Alien 1 & 2
Il Bueno Il brutto Il Cattivo
12 Angry men
Pulp Fiction
LotR (alla)
Star Wars (4-6)
Goodfellas
Seven
När Lammen Tystnar
Cera una volta il West
Indiana Jones 1
Rear Window
Terminator 1 & 2


Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
May 15 2015 04:01pm
Quote (PlaaD @ May 15 2015 10:09pm)
The Shining
Psycho
Alien 1 & 2
Il Bueno Il brutto Il Cattivo
12 Angry men
Pulp Fiction
LotR (alla)
Star Wars (4-6)
Goodfellas
Seven
När Lammen Tystnar
Cera una volta il West
Indiana Jones 1
Rear Window
Terminator 1 & 2


Du har bra smak alla dom där filmerna är mästerverk i sina genres men enligt mig kommer ingen av dom i närheten av Umberto D. eller Tomboy eller The Great Beauty det är en smaksak men för mig kan inte såna där filmer överträffa bra realism.
Men det betyder inte att filmer med fokus på våld enligt mig inte kan vara jättejättebra, min betygsskala är typ 1% 10 / 10 och 6% 9 / 10 så 8 / 10 är fortfarande ett cphögt betyg.


För övrigt gav jag Saw 1 en stark 6 / 10 vilket är jättebra betyg för modern Amerikansk horror så jag kommer se minst 2 till.
Jag kan nog faktiskt gilla dom andra bättre då Saw bygger mycket på överraskningsmoment vilket gör att den blir sämre vid omtitt.

This post was edited by Svartermetalisk on May 15 2015 04:11pm
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
May 15 2015 04:29pm
Quote (Svartermetalisk @ 16 May 2015 00:01)
Du har bra smak alla dom där filmerna är mästerverk i sina genres men enligt mig kommer ingen av dom i närheten av Umberto D. eller Tomboy eller The Great Beauty det är en smaksak men för mig kan inte såna där filmer överträffa bra realism.
Men det betyder inte att filmer med fokus på våld enligt mig inte kan vara jättejättebra, min betygsskala är typ 1% 10 / 10 och 6% 9 / 10 så 8 / 10 är fortfarande ett cphögt betyg.


För övrigt gav jag Saw 1 en stark 6 / 10 vilket är jättebra betyg för modern Amerikansk horror så jag kommer se minst 2 till.
Jag kan nog faktiskt gilla dom andra bättre då Saw bygger mycket på överraskningsmoment vilket gör att den blir sämre vid omtitt.


Förståligt, många av mina absoluta favoriter är drama, skillnaden för mig är att jag har svårt att se om många sådana filmer och de tappar visst underhållsvärde trots att wow-faktorn fortfarande är galet bra.

Tänkte bara fylla ut lite eftersom du skrev typ The Beyond & The Thing ;)

Såg precis score/metascore på Mad Max på IMDB med, blev ju inte ännu mer sugen på att se den nu eller så :drool:

This post was edited by PlaaD on May 15 2015 04:31pm
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
May 15 2015 04:40pm
Quote (PlaaD @ May 15 2015 11:29pm)
Förståligt, många av mina absoluta favoriter är drama, skillnaden för mig är att jag har svårt att se om många sådana filmer och de tappar visst underhållsvärde trots att wow-faktorn fortfarande är galet bra.

Tänkte bara fylla ut lite eftersom du skrev typ The Beyond & The Thing ;)

Såg precis score/metascore på Mad Max på IMDB med, blev ju inte ännu mer sugen på att se den nu eller så :drool:


För mig varierar det lite, vissa Dramarullar kan jag tycka är jättebra men aldrig se om t.ex Her men vissa är väldigt subtila i sitt budskap och har mycket symbolism dom ser jag gärna flera gånger.
Om filmerna går att se om eller inte är generellt sett inget jag funderar på så mycket då jag alltid är backloggad uppåt väggarna men även det är ju en smaksak om man vill ta med det i sin bedömning eller inte!

Jag blev förvånad över hur bra Mad Max klarar sig hos kritiker så jag kanske ser den bara av den anledningen, för övrigt en typisk film man bör se på bio.
Member
Posts: 29,506
Joined: Dec 7 2006
Gold: 3,552.51
May 15 2015 04:55pm
Battle royal ( http://www.imdb.com/title/tt0266308/ ) är dock en våldsfilm jag ger 9.5/10 :D Men få andra når dit. Och jag klassar hur underhållande filmen är, eller ja hur bra, enligt mig då, utan krusiduller. Sen om musik/vinklar/bild/korv/häst är dåliga kvittar det oftast.

This post was edited by berhemuli on May 15 2015 04:57pm
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
May 15 2015 05:31pm
Quote (berhemuli @ May 15 2015 11:55pm)
Battle royal ( http://www.imdb.com/title/tt0266308/ ) är dock en våldsfilm jag ger 9.5/10 :D Men få andra når dit. Och jag klassar hur underhållande filmen är, eller ja hur bra, enligt mig då, utan krusiduller. Sen om musik/vinklar/bild/korv/häst är dåliga kvittar det oftast.


Battle Royale är fin :)

Dom sakerna är viktigare än vad dom flesta tror men det är inget som gemene man tänker på när dom ser en film. Underhållande betyder för många rörlig kamera, snabba klipp, fokus på story. Det är i allra högsta grad filmteori men folk tänker inte på den nivån så dom uttrycker sig inte på det sättet.
Go Back To Svenska Topic List
Prev1393394395396397461Next
Add Reply New Topic New Poll