Quote (enterman @ Feb 4 2015 09:40am)
annars handlar den väl bara om för och motgångar sånt som alla människor stöter på under sin uppväxt)
Exakt därför är den så bra, därför att den är så enkel att relatera till. Vad som gjorde att den stod ut från andra Coming of age dramas är att den inte polerar någonting utan verkligen visar alla delar av en uppväxt
Att torska för cannabis när man är omyndig, att ha en rädda världen fas, att jobba på ett riktigt skitjobb, att sumpa skolan för att följa sin passion.
Det är jävligt modigt att ta med även dessa bitar, hade han fått straight A's hela vägen, stannat nykter och sen kommit in på Harvard hade inte filmen fungerat utan den är så bra som den är därför att den är strippad från all Hollywood extravaganza och bara visar livet hur det ser ut för vanliga människor. Att titta på denna filmen blir som att se en spegelbild av ens egna uppväxt vilket gör det till en ruskigt kraftig nostalgitripp. Jag gillar
Welcome to the Dollhouse av exakt samma anledning.
Det är mycket en personlig preferens också, jag kollar mycket Action, Thrillers, Skräck men dom bästa filmerna i dom grenarna landar på 7-8 på min skala, för att få 9 och tio av mig krävs det ofta Realism eller extremt bra Drama därför att jag tycker att bra personporträtt, filmer som har en filosofisk eller politisk grund samt bra porträtt av mänskliga känslor är mycket starkare än filmer som syftar till att underhålla med en bra historia.
Ska dock tilläggas att 7 och 8 är mycket bra betyg på min skala så det är inte som att jag automatisk ogillar all våldsfilm.