d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Film-tråden
Prev1318319320321322461Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 354.00
Jan 27 2014 12:14pm
Jag väntar på blue-ray rips, har blivit en kvallehora. -_-
Member
Gold: 457,914.30
Jan 27 2014 12:17pm
Quote (ownyaah @ 27 Jan 2014 20:12)
det är egentligen i princip samma kvalite, anledning till varför de kan vara utav lägre size är pga att de blivit compressed, för att de inte ska vara så stora detta leder också till att kvaliteen försämras

även metoderna för att överföra från möjlig maskinvara ( filtyp ) och sådant kan försämra kvaliten

Det är som när du sparar bilder från PNG typer och sådant till GIF, JPEG de behåller inte samma mängder färger och liknande vilket leder till att fil typen både förlorar en del av kvaliten men också vikten

"vikten" ;PpppPpPp
men aa jag förstår.

Problemet är att det är så jävla mycket att ha koll på! Antal rader med pixlar (480p 720p 1080p), om det är "full" 1080p (dvs att varje linje förnyas varje ny frame eller om den förnyar halva i taget. typisch. om jag förstått det rätt?) någonting x/h264. Audo 5.1). Antal färger.
helt enkelt för mycket för en n00b som jag för att veta vilken kvalité jag kommer att få när jag väl laddat ner.
Member
Gold: 122,361.69
Jan 27 2014 01:00pm
Quote (SpAz. @ Jan 27 2014 07:17pm)
"vikten" ;PpppPpPp
men aa jag förstår.

Problemet är att det är så jävla mycket att ha koll på! Antal rader med pixlar (480p 720p 1080p), om det är "full" 1080p (dvs att varje linje förnyas varje ny frame eller om den förnyar halva i taget. typisch. om jag förstått det rätt?) någonting x/h264. Audo 5.1). Antal färger.
helt enkelt för mycket för en n00b som jag för att veta vilken kvalité jag kommer att få när jag väl laddat ner.

:P kändes fel när jag skrev det

oftast behöver du bara dock kolla vad folk skrivit på a/10 v/10 (audio, video)
Member
Gold: 12.00
Jan 27 2014 01:54pm
Det är sällan dvdscreeners är sämre än 720p ( bluray ). Om de är det så är det kinesiska / korianska Webrips. Då har någon streamat en screener och nån har frapsat det.
Jag laddar aldrig ner nått i sämre kvalité än 720p. IMAX rips brukar flyta runt lagom till bio-release ( på stora titlar ). Nya Hunger Games hade jag i 1080p IMAX tre dagar innan bio-releasen.

Quote (SpAz. @ 27 Jan 2014 19:17)
"vikten" ;PpppPpPp
men aa jag förstår.

Det enda du behöver bry dig om egentligen är hur många pixlar det är och om det står vad det är för medium.
DVD-Rip 720p = Bra kvalité. Samma lika som du får när du köper en DVD i butik.
Blu-ray 720p = Lite bättre kvalité. Brukar ha högre bitrate och fler ( bättre ) ljudspår.
IMAX 720p = Bäst kvalité. Direkt rippat ifrån skivorna som stora bolagen skickar till Biografer för att visa på stora duken. Du får inte bättre bild & ljudkvalité än så, men filerna brukar ligga runt 20-40GB för en 2 timmars film ( Hunger Games sög upp 55GB av min disk )

När jag ska ta ner en film så kollar jag först hur många pixlar det är. Sorterar bort allt under 720p.
Sedan kollar jag på medium, och finns alla tre att välja på så ser jag hur stora filerna är. Om en DVD-Rip är på 2GB, blu-ray rip är på 4GB och en IMAX är på 30GB så nöjer jag mig med Blu-ray.
Brukar dock sällan välja 1080p. Det är inte värt det enligt mig. Filen kan vara dubbelt, ibland tre gånger större än en 720p rip, men bild och ljudkvaliteten är inte ens i närheten av dubbelt så bra.

Quote (SpAz. @ 27 Jan 2014 19:09)
va? nu fattar jag inte...

exempel: Blu Ray release, typ 4.5-16gig size beroende på på fullhd 1080p osv osv
sen finns det "BrRip" (BluRay Rip har jag googlat mig till att de betyder)
Dom är nästan alltid halva storleken ungefär.

båda versionerna är ju stulna

Som ownyaah sa här, en Blu-Ray rip och en Blu-Ray release är i princip samma sak.
En rip är tagen ifrån skivan och omkodad till ett annat format för att spara plats, eller för att dölja vart ifrån orginalet kom från ( vissa Releases har ett ID nummer gömt i filen för att bolagen ska kunna lokalisera en eventuell läcka )
En release är tagen direkt från skivan utan massa hokuspokus.

Fan va grötigt detta inlägg blev :P

This post was edited by Dreamfuel on Jan 27 2014 02:05pm
Member
Gold: 1,145.00
Jan 27 2014 03:33pm
720p bluray rip är det som gäller(dom som ligger på ~4-7gb each)
Member
Gold: 150.00
Jan 27 2014 03:57pm
Vill jag & frugan verkligen titta på en film så är det bluray rip 1080p som gäller (brukar ligga runt 16gb).
Är det nån film som bara hon vill se brukar dvdrips funka bra.
Är det bara jag som tittar, så blir det oftast att man slötittar samtidigt som man surfar exempelvis jsp och då brukar det bli bluray 720p kvalité.

This post was edited by glasgowrangers1690 on Jan 27 2014 03:57pm
Member
Gold: 0.00
Jan 27 2014 04:01pm
kör själv på 720p jämt och ständigt då tvn inte klarar mer, tycker det är finfin kvalle och 4-5gb är lagom stort. det ska ta max 10 min från det att man börjar tanka tills det att man sitter i soffan och har startat filmen :)
Member
Gold: 3.90
Jan 28 2014 01:45am
Quote (Simon @ 27 Jan 2014 23:01)
kör själv på 720p jämt och ständigt då tvn inte klarar mer, tycker det är finfin kvalle och 4-5gb är lagom stort. det ska ta max 10 min från det att man börjar tanka tills det att man sitter i soffan och har startat filmen :)

Körde 1080P ett tag men då skillnaden inte var så stor samt att dom tog jävligt mycket mer plats så kör jag nästan bara 720p nu.
Member
Gold: 0.00
Jan 29 2014 07:27am
Här är alla källor.
CAM
CAM är "bio-rip" som oftast görs med DV-kamera (Digital Video).
Minikamerastativ används ibland... På grund av dessa faktorer är bild- och ljud-kvaliten oftast dålig.

TELESYNC (TS)
En TeleSync är samma som CAM men använder extern ljudkälla, för det mesta ljudutgång i stolen för hörselskadade människor). Ofta görs TeleSync i en tom biografsalong eller från projektorbåset med en mer professionel kamera, vilket leder till bättre bildkvalitet än CAM.
Kvaliten varierar kraftigt, med bra utrustning kan TeleSync'ar bli riktigt bra. Kolla alltid sample innan du tankar hela releasen.

PDVD
Telesync som är encodad till DVDformat. Kvaliten är varierande.

TELECINE (TC)
TeleCine är en maskin som kopierar filmen direkt från rullen, i riktig a/r (aspect ratio) och är den bästa "bio-rippen" som går att få.

R5
R5 är nästan samma som TC, men när man använder bättre utrustning och kvaliten brukar bli mer likt DVD-Screener dock utan varnings text och svart/vita avsnitt

SCREENER (SCR)
Pre (förhands) VHS-band som skickas till filmuthyrare och liknande i promosyfte. Screenern levereras på VHS-band och är oftast i 4:3 (FS, FullScreen) a/r.
Största nackdelen är den så kallade "tickern". Ett meddelande som skrollar förbi på nedre delen av skärmen med copyright och anti-copy telefon nummer. Screeners kan vara av mycket hög kvalitet, men också rejält dåliga. Allt beroende på utrustning och kunskap hos ripparen.

DVD-SCREENER (DVDscr)
Samma förutsättningar som screener men överförd från DVD. Oftast i korrekt a/r, men utan extra tillägg som brukar följa med retail dvd's (bakom kulisserna, trailers osv). Tickers är så gott som alltid med här också... Om det är en duktig rippare så är DVDscr i mycket bra kvalite. DVDSCR har dessutom sällan 5.1-ljud, för det mesta tvåkanalsljud.

DVDRip
En kopia på retail (final) DVD. Om möjligt görs rippen PRE (kommer innan officiellt release datum). Samma som DVDscr här...oftast i mycket bra kvalite.

VHSRip
Överförd från VHS, används inte så ofta nu för tiden. Förutom till porrfilmer.

TVRip
TV episoder som antingen är "rippade" från tvnätet (kabel-tv/satellit) eller PRE-AIR sändningar som sänds via satellit till TV-bolagen ett par dagar innan de visas på nätverket.

PDTV/HDTV
PDTV = Pure Digital Television. Dvs det är cappat digitalt hela vägen genom att den som cappade det har ett kort för att kunna spela in Digital-TV

HDTV = High Definition Television. HDTV är en form av DigitalTV där materialet sänds i mycket högre upplösning och bitrate.
HDTV har också stöd för många olika ljudspår, med mera. HDTV är alltid i Widescreen.

WORKPRINT (WP)
WorkPrint (arbetskopia) är en kopia av filmen som inte är färdig, det kan saknas scener och musik. Kvalité kan variera från utmärkt till usel. Vissa WP's kan skilja sig drastiskt från slutversionen. (t.ex. Men In Black saknar alla utomjordingar och har vanliga skådespelare istället) andra kan å andra sidan innehålla extra scener. WP's kan vara kul att ha när efter man har fått tag på en slutversions kopia i bra kvalite.
[ett annat roligt exempel är football factory-workprinten, som är helt färdig vad gäller bild och ljud, men dock har helt annat intro (bra mkt bättre, ligger med som extra på retail-dvdn), soundtrack och klippning än den färdiga varianten. ett måste i dvd-hyllan.]

Här är de vanligaste formaten

DivX
Ett format designat för multimediaplattformar. Använder två olika codecs, low motion och high motion. Många äldre filmer är encodade endast i low motion och har på så sätt problem med high motion scener.
En metod kallad SBC (Smart Bitrate Control) har utvecklats vilken byter codecs när filmen encodas, vilket ger ett mycket bättre resultat. Formatet är anamorfiskt och bitraten/upplösningen varierar. Majoriteten av PROPER DivX rippar (inte Re-Encs) är tagna från DVDs och generallt sett kan man få plats med 2 timmar film per skiva i bra kvalite.

XviD
Är ett projekt med öppen källkod som satsar på att bli en ISO-kompatibel mpeg4. Medans divx var en hackad codec. Dvs olaglig att använda. Den bilden jag har iaf.(?)

DivX Re-Enc
DivX Re-Enc är en film som har blivit omkodad från sitt orginalformat till en liten divx-fil. Vanliga grupper är SMR, DaDuck och TND. Råd: Undvik till varje pris.

VCD
VCD är ett format baserat på mpeg1, med konstant bitrate (CBR) på 1150kbit med upplösningen 352x240 (NTSC). VCDs används generellt för filmer med lite lägre kvalitet (CAM/TS/TC/Screener(VHS)/TVrip(analog)) för att få mindre filer och få plats med så mycket som möjligt på en enkel skiva. Både VCDs och SVCDs räknas i minuter, istället för Mb.
Därför kan själva mpeg-filen vara mycket större än skivan.

SVCD
SVCD är baserat på mpeg2 (samma som dvd) vilket tillåter variabel bitrate (VBR) på upp till 2500kbit med en upplösning på 480x480 (NTSC) vilken "dekomprimeras" till 4:3 a/r vid uppspelning. Tack vare VBR så är inte längden film som får plats på en skiva fast, utan varierar generellt sett mellan 35-60 minuter.
För att få ut så bra kvalite som möjligt är det viktigt att använda flerpass (multiple "passes") (innebär i att man encodar filen flera gånger efter varandra). Detta tar mycket längre tid men resultatet är överlägset.

XVCD/XSVCD
Dessa är i princip VCDs/SVCDs som inte följer "reglerna". Båda är kapabla till högre upplösning och bitrate, men eftersom de inte följer standarden så kan inte alla spelare spela upp dem.
Används ofta för "hemmabruk" där en release inte är syftet.

DVD-R
DVD-R är inspelningsbara DVD-skivor och kan hålla så mycket som 4.7Gb data per sida (dubbelsidiga skivor finns).
Detta medger en kapacitet på nästan 10Gb per skiva. SVCD mpeg2 måste konverteras innan de kan brännas till DVD-R och spelas upp korrekt. DVD -> DVD-R är möjligt men i vissa fall får man ta bort extra material/extra språk för att få plats på skivan. Observera att det numera släpps release i DVD-R "images".

MiniDVD
MiniDVD/cDVD är samma format som DVD fast på CDR/CDRW. Tack vare den höga upplösningen/bitraten får man plats med c:a 18-21 minuter material per skiva och formatet är endast kompatibelt med ett fåtal spelare.
Member
Gold: 2,945.50
Jan 30 2014 07:41pm
Enders Game.

Rätt så snygga visuella effekter samt relativt imponerande skådespel av barnen, Harrison Ford & Ben Kingsley imponerade inte direkt, Ford sög snarare.

Filmen i sig var rätt meh, 5/10 som absolut högsta.
Go Back To Svenska Topic List
Prev1318319320321322461Next
Add Reply New Topic New Poll