Det är sällan dvdscreeners är sämre än 720p ( bluray ). Om de är det så är det kinesiska / korianska Webrips. Då har någon streamat en screener och nån har frapsat det.
Jag laddar aldrig ner nått i sämre kvalité än 720p. IMAX rips brukar flyta runt lagom till bio-release ( på stora titlar ). Nya Hunger Games hade jag i 1080p IMAX tre dagar innan bio-releasen.
Quote (SpAz. @ 27 Jan 2014 19:17)
"vikten" ;PpppPpPp
men aa jag förstår.
Problemet är att det är så jävla mycket att ha koll på! Antal rader med pixlar (480p 720p 1080p), om det är "full" 1080p (dvs att varje linje förnyas varje ny frame eller om den förnyar halva i taget. typisch. om jag förstått det rätt?) någonting x/h264. Audo 5.1). Antal färger.
helt enkelt för mycket för en n00b som jag för att veta vilken kvalité jag kommer att få när jag väl laddat ner.
Det enda du behöver bry dig om egentligen är hur många pixlar det är och om det står vad det är för medium.
DVD-Rip 720p = Bra kvalité. Samma lika som du får när du köper en DVD i butik.
Blu-ray 720p = Lite bättre kvalité. Brukar ha högre bitrate och fler ( bättre ) ljudspår.
IMAX 720p = Bäst kvalité. Direkt rippat ifrån skivorna som stora bolagen skickar till Biografer för att visa på stora duken. Du får inte bättre bild & ljudkvalité än så, men filerna brukar ligga runt 20-40GB för en 2 timmars film ( Hunger Games sög upp 55GB av min disk )
När jag ska ta ner en film så kollar jag först hur många pixlar det är. Sorterar bort allt under 720p.
Sedan kollar jag på medium, och finns alla tre att välja på så ser jag hur stora filerna är. Om en DVD-Rip är på 2GB, blu-ray rip är på 4GB och en IMAX är på 30GB så nöjer jag mig med Blu-ray.
Brukar dock sällan välja 1080p. Det är inte värt det enligt mig. Filen kan vara dubbelt, ibland tre gånger större än en 720p rip, men bild och ljudkvaliteten är inte ens i närheten av dubbelt så bra.
Quote (SpAz. @ 27 Jan 2014 19:09)
va? nu fattar jag inte...
exempel: Blu Ray release, typ 4.5-16gig size beroende på på fullhd 1080p osv osv
sen finns det "BrRip" (BluRay Rip har jag googlat mig till att de betyder)
Dom är nästan alltid halva storleken ungefär.
båda versionerna är ju stulna
Som ownyaah sa här, en Blu-Ray rip och en Blu-Ray release är i princip samma sak.
En rip är tagen ifrån skivan och omkodad till ett annat format för att spara plats, eller för att dölja vart ifrån orginalet kom från ( vissa Releases har ett ID nummer gömt i filen för att bolagen ska kunna lokalisera en eventuell läcka )
En release är tagen direkt från skivan utan massa hokuspokus.
Fan va grötigt detta inlägg blev
This post was edited by Dreamfuel on Jan 27 2014 02:05pm