Hej pojkar!
Vet att det finns några kunniga individer här inne så tänkte att jag lika gärna passar på att fråga!
Söker en ny laptop, då min gamla knappt orkar med mina universitetsstudier, är trots allt 6 år gammal el. så.
Tänkte slå slag i saken och kombinera nytta med nöje och dessutom slå till med att dra en gaming laptop, då jag nog känner att tiden är mogen för mig att erkänna att jag köpt min sista desktop.
Vad jag söker:- Snabb start från sleep/off-mode, SSD mer eller mindre måste.
- Design - ska kunna sitta på juridikföreläsningarna utan att se ut som att jag precis lämnat ett LAN-party med mina p12 kåmpizar. Helst inte en massa neonljus/"coola tags" etc. Keep it clean plz. Sen om man kan få tangenterna att självlysa toggla av/på är ju najs.
- Klara moderna spel, men ej "top of the line" 2016 releases med sinnes grafik etc. är ingen "graffegamer"

- men typ: cs go, d2, kanske något kul nytt lir som overwatch, nåt modernt RTS och andra fps, eventuellt något modernt RPG (såna som brukar ha maffig graffe) men absolut inget måste att den ska klara det sistnämnda. och har inga problem med att sänka grafikinställningar då.
- gärna ett quality brand hellre än något plastigt som har bra stats men som inte håller i längden. Går hellre ner lite i prestanda, om jag kan lita på tillverkaren (behöver era erfarenheter)
- Ska kunna multitaska femton+ tabbar i webbläsaren, spela spotify och ha lite word docx uppe utan att den blir snurrig pga multi-task
- Om det är möjligt, vill jag kunna koppla in: Min logitech gamingmus/tangentbord samt min BENQ-skärm för att spela lite mer seriöst.
sen får den gärna vara tunn/lätt också - men antar att det inte går i min prisklass om allt annat ska fungera.
Min budget:8000-10000 sek. Om något är extra prisvärt/på rea, och uppfyller alla kraven ovan kanske jag kan smyga upp i 12000 sek klassen.
Funderingar:Hur stor roll spelar i7 vs i5? är det sekundärt jämfört med minnet etc? Kommer jag vilja ha en dator med plats för uppgraderat RAM? ska jag satsa på lite internt minne för operativsystem+spel och skaffa externt "billig" ssd?
Tack på förhand

// mvh jeppe
This post was edited by SpAz. on Jul 18 2016 09:32am