Quote (PlaaD @ 18 Dec 2013 15:40)
Förstår inte varför folk inte frågar personer i sina klasser om uppgifter...
Enkäter etc är ju förståligt då man vill ha kvantitet men allt annat, why?
jag kan tycka att det är ganska skönt att be om tips på ämnen på ett ställe där majoriteten inte är akademiker,
man kan få ganska stängda tankegångar när man har full förståelse över vad som behövs göras och efter vilka regler det behövs göras.
medan någon som inte vet detta, därför inte heller begränsas av det och kan därför ha helt andra idéer än vad jag har eller någon inom mitt program skulle ha.
Sen är det även skönt att kunna få tips av akademiker från andra fält, då man ofta har vitt skilda tankegångar kring olika ämnen beroende på vilken disciplin man kommer ifrån.
Däremot skulle jag aldrig få för mig att låta någon annan skriva mitt arbete åt mig

@ankiie
Tänker inte göra ditt arbete åt dig, men kan ge dig ett par exempel ifall det väcker någon tanke på hur du kan skriva, lägg märke att denna uppsats är kvantitativ och kanske därför inte skulle uppskattas lika högt av en kvalitativ lärare.
Exempel på ett syfte som enligt min professor inom kvantitativ metodologi var "exemplariskt":
Denna studie har som syfte att undersöka fängelsereformsattityder i Sverige och hur benägna människor är att straffa våldsbrottslingar hårdare än andra brottslingar.
Detta genomförs i form av en replikation av ”Throwing away the key: Measuring prison reform attitudes” (Silvia, 2003) med vissa modifikationer. (Malmström & Hillman, 2013)
En problemformulering däremot ingår ju oftast i inledningen, men det kan ju variera beroende på vilket område du är inom.
Avgränsning är ju också en sån grej som är otroligt beroende på vilket fenomen du valt att studera, men min professor sa att det som ska ingå i en avgränsning är det som ni i inledning och teori avsnitt kan ha fått folk att tro att ni kommer undersöka, men ni de facto inte kommer att undersöka.
Hoppas det var till någon hjälp! =)
This post was edited by Malmy on Dec 19 2013 09:23am