Hej! Ställer frågan här innan jag ringer och stör Sahlgrenska.
För ett par år sedan oppererades jag för Skolios. Enligt läkarna var mitt fall ganska udda då Ryggraden drog sig som ett kraftigt "S". Så som jag förstod det så får många med Skolios problem en rygg som liknar mer ett "C".
Det var inget snack om korsett eller liknande för min del, utan akutopperation (2-3 Månaders väntetid, vilket enligt deras defination var akut, frågar ni mig hade jag tyckt att 1timme till 1 dag klassas som akut).
Jag har nu under senare tid känt mig väldigt stel i ryggen... "No shit, två titan stänger..." men inte 'opperations-stel' utan helt enkelt stel rent generellt. Det knakar lite när man stiger upp på morgonen.. Det gör lite smått ont sådär som man kan få i fingrarna ibland, men när man knäcker till dom försvinner smärtan.
Min idé var att gå till en naprapat som får ta en kik och knäcka till lite. Problemet är ju att jag är som sagt oppererad och har stänger i ryggen och vill därför gå till någon som har hanterat skolios opererade personer förrut. Ett par google-försök har helt enkelt inte fått mig att komma någon vart. Hade tänkt och ringa sjukgymnasten där jag gjorde operationen men tänkte att man kunde ställa frågan här om då någon har lite kunskap ang. detta.
Kan man gå till en vanlig napprapat? Förstår dom innebörden av skolios? Jag har röntgen bilden som kan förklara osv.
Finns det speciella kliniker som inriktar sig i detta? Skolios är otroligt vanligt idag. Många lever med det utan att veta om det.
Kanske finns någon i Swesub som kan lite om sånt här; vi har ju trottsallt mycket konsigt folk. Allt från Svetskontrollanter, till Chineser och till Rambo-militärer