d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Ny Stationär Dator, Bildskärms-problem > "no Signal Detected"
1234Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 16 2012 05:55am
Goddag mina vänner!
har köpt en ny stationär datorn i lösa delar:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1727798/2012-04-25

(Med skärmen följde enbart VGA kabel, vilket inte grafikkortet verkar stödja... Så har införskaffat mig en DVI kabel som skulle stämma enligt grabben på Kjell&Co (visade bild).)

Jag har monterat alla delar till datorn och dragit kablaget enligt manual (Kan förstås ev. ha missat något, det är det jag vill få reda på) och provat att boota enbart datorn utan skärm.
Alla chassifläktar snurrar, CPUfläkten snurrar och så även grafikkortets. CD-rom/dvd-läsaren går att öppna (fast den verkar leva sitt eget liv, åker ut, sen utan synlig regelbundenhet stänger den sig självt. Ibland nästan in/ut utan att stanna, men ibland stannar den ett par sekunder. Kan detta bero på att jag ej har installerat något OS eller drivrutiner? eller är det helt enkelt felkopplat?)

Har prövat att koppla skärmen till min bärbara dator som jag skriver ifrån nu via VGA utgångarna och då funkade den, så det verkar ju inte vara något fel på skärmen.

Har prövat att via skärmknapparna byta signal mellan VGA/DVI/Dvi Sub osv men det hjälper inte.

Vad kan felet vara tror ni?
tack på förhand
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
May 16 2012 05:58am
Jadu, kan vara glapp i pci express-ingången, prova montera ut grafikkortet och montera det på plats igen.
Det är inte så att ditt grafikkort behöver dubbelström? Har inte hållit på med stationära datorer på evigheter men det sista jag köpte behövde ha ström via pci-express och utöver det separat från nätagget. (Via en fyrkantig molexish-kontakt)

This post was edited by Fil on May 16 2012 05:58am
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 16 2012 06:09am
Quote (Fil @ 16 May 2012 13:58)
Jadu, kan vara glapp i pci express-ingången, prova montera ut grafikkortet och montera det på plats igen.
Det är inte så att ditt grafikkort behöver dubbelström? Har inte hållit på med stationära datorer på evigheter men det sista jag köpte behövde ha ström via pci-express och utöver det separat från nätagget. (Via en fyrkantig molexish-kontakt)


Jag kan väl ta ett foto på hur det ser ut kanske :)
Vad menar du med dubbelström, alltså att det får ström direkt från moderkortet via pci express-ingången också då eller? (Har två strömkablar rakt in i nätagget, för fläkten på grafikkortet snurrar ju som sagt)
Member
Posts: 20,867
Joined: May 5 2005
Gold: 0.00
May 16 2012 06:15am
jag sa ju att asrock var fittskit

du skulle ha lyssnat på xpd

:(

Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
May 16 2012 06:20am
Quote (SpAz. @ 16 May 2012 14:09)
Jag kan väl ta ett foto på hur det ser ut kanske :)
Vad menar du med dubbelström, alltså att det får ström direkt från moderkortet via pci express-ingången också då eller? (Har två strömkablar rakt in i nätagget, för fläkten på grafikkortet snurrar ju som sagt)


Japp, från pci-expressingången och en extra kabel direkt från nätagget.
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 16 2012 06:27am
Quote (Fil @ 16 May 2012 14:20)
Japp, från pci-expressingången och en extra kabel direkt från nätagget.


Dessa två har suttit i grafikkortet men tog ur dem för bildens skull:



flashback är nere också.. försöker göra tråd där T_T

This post was edited by SpAz. on May 16 2012 06:34am
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
May 16 2012 06:35am
Quote (SpAz. @ 16 May 2012 14:27)
Dessa två har suttit i grafikkortet men tog ur dem för bildens skull:
http://i196.photobucket.com/albums/aa306/Spazy_/strmkablaget1.jpg


flashback är nere också.. försöker göra tråd där T_T


Och där har du extraströmmen, mao borde det ha fungerat.. Provade du plocka ur och stoppa i kortet igen?
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 16 2012 06:52am
Quote (Fil @ 16 May 2012 14:35)
Och där har du extraströmmen, mao borde det ha fungerat.. Provade du plocka ur och stoppa i kortet igen?


håller på med det nu. Någon kunnig som ser på min bild ifall det är rätt sladdar jag stoppat in?
Ska prova om nu efter att jag tagit ur och i kortet och prova boota.
Member
Posts: 73,189
Joined: Jun 12 2007
Gold: 2.63
Trader: Trusted
May 16 2012 06:58am
Quote (SpAz. @ 16 May 2012 14:27)
Dessa två har suttit i grafikkortet men tog ur dem för bildens skull:
http://i196.photobucket.com/albums/aa306/Spazy_/strmkablaget1.jpg


flashback är nere också.. försöker göra tråd där T_T


varför satte du in hdd åt det hållet? :D nu hänger ju sladden där fram!
ajjabaja!

edit, och ja det är rätt sladdar!

This post was edited by RistVaLL on May 16 2012 06:58am
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 16 2012 07:00am
Quote (RistVaLL @ 16 May 2012 14:58)
varför satte du in hdd åt det hållet? :D nu hänger ju sladden där fram!
ajjabaja!

edit, och ja det är rätt sladdar!


bra fråga, ska jag ändra? lätt fixat hehe
Go Back To Svenska Topic List
1234Next
Add Reply New Topic New Poll