d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Högtalare/förstärkare > Åsikter/hjälp
12Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 5,945
Joined: Jul 3 2008
Gold: 340.01
May 15 2012 07:56am
Ska köpa golvhögtalare tänkte höra med er här om ni har koll var man kan köpa bra högtalare/förstärkare och vilket märke/pryl som är bra.
Min budget är 10.000-12.000 kr ca. Har kollat en del på Hifi klubben på de här http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-vega_ve-12f_hogtalare_svart.htm
Member
Posts: 33,170
Joined: Nov 8 2008
Gold: 13.90
May 15 2012 07:58am
Vad ska du ha ljudet till osv? spela högt eller bra kvalitetsljud så att säga?

Cerwin Vega är inte direkt bra ''kvalitetsljud'' så att säga, mest för att spela högt som fan.
Member
Posts: 5,945
Joined: Jul 3 2008
Gold: 340.01
May 15 2012 08:04am
Quote (SyB_BaM @ 15 May 2012 14:58)
Vad ska du ha ljudet till osv? spela högt eller bra kvalitetsljud så att säga?

Cerwin Vega är inte direkt bra ''kvalitetsljud'' så att säga, mest för att spela högt som fan.


Definera "inte direkt bra". Tänkte dunka musik på typ 20 kvadrats yta visst vill jag att ljudet ska vara bra och vill kunna lyssna på hög musik
Member
Posts: 33,170
Joined: Nov 8 2008
Gold: 13.90
May 15 2012 08:16am
Quote (booobaaa @ May 15 2012 02:04pm)
Definera "inte direkt bra". Tänkte dunka musik på typ 20 kvadrats yta visst vill jag att ljudet ska vara bra och vill kunna lyssna på hög musik


Menar som sagt att Cerwin Vega mestadels används för att spela högt, så kallade ''party'' högtalare.

Det är inget kvalitetsljud, då man inte direkt vill ha Cerwin Vega till sin hemmabio så att säga.
Member
Posts: 5,945
Joined: Jul 3 2008
Gold: 340.01
May 15 2012 08:19am
Quote (SyB_BaM @ 15 May 2012 15:16)
Menar som sagt att Cerwin Vega mestadels används för att spela högt, så kallade ''party'' högtalare.

Det är inget kvalitetsljud, då man inte direkt vill ha Cerwin Vega till sin hemmabio så att säga.


DEt är bara till musik jag ska ha dem till inte tv, okej men har du andra förslag på kända högtalare i samma prisklass?
Member
Posts: 16,327
Joined: Apr 18 2009
Gold: 259.62
May 15 2012 08:29am
Quote (SyB_BaM @ 15 May 2012 16:16)
Menar som sagt att Cerwin Vega mestadels används för att spela högt, så kallade ''party'' högtalare.

Det är inget kvalitetsljud, då man inte direkt vill ha Cerwin Vega till sin hemmabio så att säga.


hur högt hade du tänkt? De flesta högtalare måste ju klara att leverera tillräckligt med ljud till den ytan iaf
Member
Posts: 5,945
Joined: Jul 3 2008
Gold: 340.01
May 15 2012 08:31am
Quote (Jewhannes @ 15 May 2012 15:29)
hur högt hade du tänkt? De flesta högtalare måste ju klara att leverera tillräckligt med ljud till den ytan iaf


Hmm vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men tillräckligt högt så man kan festa. Bor i ej i lägenhet så man kan skruva upp ljudet en del
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
May 15 2012 08:53am
Quote (booobaaa @ 15 May 2012 16:04)
Definera "inte direkt bra". Tänkte dunka musik på typ 20 kvadrats yta visst vill jag att ljudet ska vara bra och vill kunna lyssna på hög musik


bam har rätt!

cerwin wega är partyhögtalare. Mycket bas och skrikig diskant är vad deras varumärke innebär.

Läs recensioner istället, leta efter hifihögtalare! Du får bas så du kan ha fest ändå det lovar jag dig!
Jag har "fetaste festsystemet" i min bekantskapskrets, då kör jag två styck jamo studio 180w högtalare. Golvisar på 1 meter med 8" baselement.
Vid sidan av det har jag en baslåda också på 8", audio pro.
Kör farsans gamla förstärkare från när han var tonåring..
Mitt system har kostat mig 2000 kronor allt som allt.
Min poäng med det är att kraven för att knäcka en fest är otroligt låga, vill du kunna njuta av ditt ljudsystem när det inte är fest? Sätt ribban högre!

This post was edited by Fil on May 15 2012 08:54am
Member
Posts: 11,066
Joined: May 11 2008
Gold: 0.01
May 15 2012 09:21am
bland av det bästa ljudet jag hört är det här.. passar till både film och musik

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-vega%5Fxls-215%5Fhogtalare.htm

rekomenderar dom starkt :)

hört dom du länkat också och va ingen rolig upplevelse


E/ har lite saker att jämföra med så som mds bilen m.fl

This post was edited by Chefen on May 15 2012 09:23am
Member
Posts: 19,868
Joined: Nov 8 2010
Gold: 54.00
May 15 2012 12:14pm
yta på 20 kvadrat lär du fixa högtalara du kan festa i hörnen på rummet

billigast med bäst effekt är ju helt klart bygga egna lådor med bilhögtalara + slutsteg

2 högtalare från hertz = 350-400 du lär ha 4 i varje låda 2 på varje sida och dom andra 2 är ju toma eftersom det blir hörn eller om du fixar en triangelformad :P och har 2 i varje låda blir mycket snyggare

350-800 för varje låda x 4 1400-3200 för högtalare

2x 8tum baslådor med inbyggt slutsteg 2000/st :) sen kablar runt om = done

= 10000 exkl kablar + material till ljudlådor dvs osb skivor spakel och färg men du får garanterat ett ljud som ger fart i rummet :P

har du elgiganten eller media markt som har ljud bygge kan dom alltid tipsa hur du ska göra :)

Quote (Svartermetalisk @ 15 May 2012 20:21)
kan kolla med min kollega han har hyfsad koll

Annars har vi en del -LOL har du bara lagt 50,000 på din stereo? :D- kunder

om någon av dom trillar in kan jag kolla med dom också :)


:P brukar få höra detta oxxå.

This post was edited by Intenso8 on May 15 2012 12:30pm
Go Back To Svenska Topic List
12Next
Add Reply New Topic New Poll