d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Fet Fråga Till Alla Som Har Gått Lumpen
123Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 50,846
Joined: Aug 11 2008
Gold: 7,531.00
Apr 5 2012 06:38am
Ska jag gå lumpen? Pluggar på elprogrammet, kommer med 90% säkerhet få jobb direkt ut från gymnasiet.

Men då är frågan.. Ska jag ta ett år till att gå lumpen? Har hört olika åsikter om saken, och jag är själv väldigt splittrad, vet inte om det är värt att göra det... Med tanke på att jag missar ett år jobb osv.

Så, vad tycker ni? :) Dela gärna med er om era egna tankar om eran egen lumpentid, vad ni tyckte, hur ni växte som människor osv.

This post was edited by snoramej on Apr 5 2012 06:39am
Member
Posts: 45,342
Joined: Oct 29 2008
Gold: 26,189.00
Apr 5 2012 06:40am
Jag satsade på jobb direkt efter skolan. Tycker det var bättre, man får ett försprång i arbetslivet. Men samtidigt är det säkert roligt att ha gjort lumpen. Önskar dock att man var äldre så man kunde fått göra det under 80talet! :D

Helt upp till dig vad du vill prioritera :)
Member
Posts: 107,673
Joined: Jan 20 2007
Gold: 2,443.00
Apr 5 2012 06:42am
Om du är säker på att du kan få jobbet efter att du gått lumpen så gör så om du vill det ^^
Member
Posts: 17,094
Joined: Oct 16 2008
Gold: 6,669.61
Apr 5 2012 06:43am
Lumpen fungerar väl inte på samma sätt längre? Har hört att det numera är en längre utbildning som ganska få väljs ut till.
Member
Posts: 31,927
Joined: Nov 11 2009
Gold: 4,611.00
Apr 5 2012 06:44am
Nu för tiden måste man väl binda sig 2år om man ska göra lumpen?
Member
Posts: 8,409
Joined: Aug 11 2009
Gold: 93.30
Apr 5 2012 06:46am
Quote (snoramej @ 5 Apr 2012 13:38)
Ska jag gå lumpen? Pluggar på elprogrammet, kommer med 90% säkerhet få jobb direkt ut från gymnasiet.

Men då är frågan.. Ska jag ta ett år till att gå lumpen? Har hört olika åsikter om saken, och jag är själv väldigt splittrad, vet inte om det är värt att göra det... Med tanke på att jag missar ett år jobb osv.

Så, vad tycker ni? :) Dela gärna med er om era egna tankar om eran egen lumpentid, vad ni tyckte, hur ni växte som människor osv.


Det vettefan. Jag hade det skitkul, jobbigt som fan, ångest, eufori, deppa ihop, levde loppan, käkade Iso-mat, drack sprit, kräktes, blev sjuk, frös ihjäl, jobbade på brännan.

Ser man tillbaka på det är det helt klart ett minne för livet. Och vafan, allt det jobbiga som hände sitter man ju och snackar om och drar på smilbanden åt idag.

Jag var ju luckans pajjas. Fick inte speciellt bra betyg i slutet förutom en eloge från Majoren för att jag var kompaniets glädjespridare vilket värmde gott det med. När andra hade det jobbigt såg man det roliga i skiten och ett gott skratt är ju alltid tacksamt.

Sen var man ju inte speciellt smart när man satt och tömde träplugg i lägerelden heller och någon jävel glömde ta bort pluggen. 5 personer in på sjukan med splitterskador i ansiktet. Själv klarade jag mig undan med ont i öronen:D

Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Apr 5 2012 06:53am
Quote (snoramej @ 5 Apr 2012 14:38)
Ska jag gå lumpen? Pluggar på elprogrammet, kommer med 90% säkerhet få jobb direkt ut från gymnasiet.

Men då är frågan.. Ska jag ta ett år till att gå lumpen? Har hört olika åsikter om saken, och jag är själv väldigt splittrad, vet inte om det är värt att göra det... Med tanke på att jag missar ett år jobb osv.

Så, vad tycker ni? :) Dela gärna med er om era egna tankar om eran egen lumpentid, vad ni tyckte, hur ni växte som människor osv.


Du måste väl gå lärling i typ 1 år innan du får jobb som elektriker ändå?
Kan va bra att ha gjort lumpen med, jag ångrar att jag trolla lite på ''ansökan'' (pappret man fyllde i), hade gärna velat gjort det i dagsläget :)
Member
Posts: 50,846
Joined: Aug 11 2008
Gold: 7,531.00
Apr 5 2012 06:55am
Quote (PlaaD @ 5 Apr 2012 13:53)
Du måste väl gå lärling i typ 1 år innan du får jobb som elektriker ändå?
Kan va bra att ha gjort lumpen med, jag ångrar att jag trolla lite på ''ansökan'' (pappret man fyllde i), hade gärna velat gjort det i dagsläget :)


Jo, 9 månader praktik men det är ändå bra pröjs under den tiden

Sen spelar det ingen roll ändå för det måste jag göra även om jag går lumpen eller inte, så det kvittar ju egentligen hur jag gör, jag "missar" 1 år jobb om jag gör lumpen.
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Apr 5 2012 06:58am
Quote (snoramej @ 5 Apr 2012 14:55)
Jo, 9 månader praktik men det är ändå bra pröjs under den tiden

Sen spelar det ingen roll ändå för det måste jag göra även om jag går lumpen eller inte, så det kvittar ju egentligen hur jag gör, jag "missar" 1 år jobb om jag gör lumpen.


Ah jo det va lite så jag tänkte, antagligen missar du 1 år eller 1½ - 2, jobb inom el kommer ju alltid att finnas då elektriker är äckliga horor som får för mycket betalt (jag är jelly ja :fume: )
Member
Posts: 50,846
Joined: Aug 11 2008
Gold: 7,531.00
Apr 5 2012 06:59am
Quote (PlaaD @ 5 Apr 2012 13:58)
Ah jo det va lite så jag tänkte, antagligen missar du 1 år eller 1½ - 2, jobb inom el kommer ju alltid att finnas då elektriker är äckliga horor som får för mycket betalt (jag är jelly ja  :fume: )


Haha, jo det kommer alltid finnas jobb så det är inte det som är problemet, jag försöker egentligen bara höra om åsikter om lumpen, vad de tyckte osv osv osv osv.
Go Back To Svenska Topic List
123Next
Add Reply New Topic New Poll