d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Dags För Datorköp. Laptop Eller Laptop + Desktop > Vad Tycker Ni Täcker Mina Behov Bäst?
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 457,914.30
Apr 1 2012 05:36am
Hejsan, nu var det dags för datorköp igen. Jag har lite svårt att bestämma mig vad som passar mina behov bäst. Mer exakt är jag osäker på ifall jag vill köpa en laptop som täcker alla mina behov, eller ifall jag med fördel kan välja att köpa en billigare "budget"-laptop för resor / surf / arbete och mindre krävande nöjen, ex musik eller film i "okej" kvalitet o.s.v., och köpa en desktop för att spela på och använda som "central" för t.ex. filmuppspelning via HDMI på tv osv.

Jag är ingen gamer i den mening att jag konstant vill prova de nya spelen på marknaden med de högsta kraven på grafik och minne. Spelar knappt skjutspel alls och när jag väl gör det är det gamla nostalgiska spel som CS 1.6. Har inte bestämt mig ännu ifall jag ska köpa diablo 3 när detta kommer ut, då jag kastat bort halva mitt liv på diablo 2, haha. Men det är en stor fördel ifall datorn klarar detta, vilket borde vara rimligt med laptop alternativ #2 utan jättesummor om jag förstått det rätt.

Nåväl, ska försöka vara lite mer konkret i mina behov! Med bakgrunden ovan kan ni väl göra valet åt mig ifall jag ska köpa en "surf"-laptop + desktop för mina tyngre behov, eller ifall det är möjligt att täcka alla mina behov med en dyrare laptop.

Alternativ #1 önskemål: (upp till 4000, men gärna mindre)
Lång batteritid / hållbart robust batteri
13-15~tums skärm
Inte för plastig / ömtålig
Låg vikt (<2,5kg?) och inte för stor/tjock
graffikkort som klarar att se på lite film/rörlig bild (t.ex. när jag är hemifrån, på resa osv)
Bra trådlöst nätverks"kort"?
bra kylning (vill gärna ha den i knäet vid resa osv)
tyst är ett plus

Låg prio:
Hårddisksutrymme
Ljudkort

Alternativ #2 önskemål: (upp till 8,000-8,500 om det verkligen ger mycket dator för pengarna, men gärna mindre)
Lång batteritid / hållbart robust batteri
15,6+ tums skärm, gärna inte extrem widescreen
inte för plastig / ömtålig
låg vikt är ett plus och inte för stor/tjock
bra grafikkort
okej/bra ljudkort
Stort plus ifall den är tyst, spec fläktarna
Bra processor men inte nödvändigtvis "värsting"
6,00gb+ ram (eller räcker 4?!)
HDMI-ingång (eller heter det utgång? haha)
minst ett par USB portar
Bra kylningssystem
Stort plus ifall den är tyst, spec fläktarna

Tror det ska vara det mesta. Fråga gärna ifall någon mer information behövs för att göra ett bra val, eller ifall mina krav är orimliga med den prestanda jag är ute efter!

Mycket tacksam för svar!
spaz.

This post was edited by SpAz. on Apr 1 2012 05:37am
Member
Gold: 457,914.30
Apr 1 2012 06:17am
inte ett enda svar på tolv visningar :(
Member
Gold: 14,327.50
Apr 1 2012 06:22am
Köp den du visade mig
vänta till sommaren för att köpa desktop