d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Lite Engelska Hjälp Kanske?
Prev18910111217Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 30.10
Jun 14 2011 11:52am
Quote (Fil @ Jun 14 2011 06:44pm)
varför skulle inte jag kunna bli syckel-försäljare?

tack för stödet!

för att ingen förstått vad en syckel var =(
Member
Gold: 13.37
Jun 14 2011 11:55am
Quote (dej @ 14 Jun 2011 16:52)
lol kul med dramat som utspelar sig

om du ska bli rik i norge skaru leva på nudlar och snåla som helvete, allt är snuskigt dyrt där

lönen återspeglar matkostnader etc@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

kul att killen som är dålig på matematik ska bli civilingenjör. det är väl ungefär lika lyckat som om filip skulle bli sykelförsäljare och öppna en affär som heter "Syckel-Filip" eller Makta blir ordförande i Judarnas riksförbund

?

Tjänar 157 norska som standard (ganska medelmåttigt i Norge), jobbar 9h om dagen och det går fort som fan.
Händer rätt ofta att jag får 314 i timmen (extrajobb eller helgdag), men kan få upp mot 471 nok/h (extrajobbar på helgdag, händer ytterst sällan dock)
Sen är det kvällstillägg, nattillägg and whatever.

Tro mig, det går att leva vanligt och ändå få ihop en hel del pengar. Det är inte så dyrt som det verkar (förutom tobak och alkohol, det är dyrt som fitthelvete).
Member
Gold: 30.10
Jun 14 2011 11:56am
Quote (tOFFELiKastrullen @ Jun 14 2011 06:55pm)
?

Tjänar 157 norska som standard (ganska medelmåttigt i Norge), jobbar 9h om dagen och det går fort som fan.
Händer rätt ofta att jag får 314 i timmen (extrajobb eller helgdag), men kan få upp mot 471 nok/h (extrajobbar på helgdag, händer ytterst sällan dock)
Sen är det kvällstillägg, nattillägg and whatever.

Tro mig, det går att leva vanligt och ändå få ihop en hel del pengar. Det är inte så dyrt som det verkar (förutom tobak och alkohol, det är dyrt som fitthelvete).

ja, du jobbar dåliga arbetstider, du får mycket pengar över om du jobbar liknande i sverige lol

det är mer pengar, men det är inte som att du blir miljonär om du lever normalt där borta
Member
Gold: 0.00
Jun 14 2011 11:57am
Quote (Fil @ 14 Jun 2011 19:51)

Det är inte farligt om man vet vad man håller på med. Svårigheten i att arbeta säkert är nog inte så överdrivet svår som du försöker få den att framstå som!

Monotona arbetsuppgifter dock, det är en annan femma. Men man behöver inte vara akademiker för att slippa sådant!

att bära är också enformigt

vilka kneg är inte rudimentära och erbjuder variation?

springa med post?

köra lastbil?

nej, du menar nog inte så

men vilka knegarjobb erbjuder variation?
Member
Gold: 7,821.00
Jun 14 2011 12:00pm
Quote (xpd-trader @ 14 Jun 2011 19:57)
att bära är också enformigt

vilka kneg är inte rudimentära och erbjuder variation?

springa med post?

köra lastbil?

nej, du menar nog inte så

men vilka knegarjobb erbjuder variation?

Bara för att dra två exempel som jag ser dagligen

Teamledare inom ett produktionsarbetslag, de som tagit sig till dessa platser har ingen akademisk utbildning alls utan har tagit sig dit där de är helt på egna meriter.
De arbetar med ständiga förbättringar inom sitt egna arbetslag och jobbar mot högre instanser inom företagets interna hierarki.

Industrimekaniker, tro det eller ej, väldigt varierat och den mekaniken de sköter ger en hel del stimulerande utmaningar under arbetstidens gång.

Jag hade säkert kunnat namedroppa fler. Men det var dessa två jag kom på rent spontant!
Member
Gold: 7,531.00
Jun 14 2011 12:00pm
Quote (xpd-trader @ 14 Jun 2011 18:38)
många lärare fortsätter att jobba efter 65

akademiker har absolut lägst sjukrivningsprocent (lärare har extermt lite sjukfrånvaro t ex)

en knegare som är 50 skulle aldrig få till ett ligg på stan, utom med en uttänjd rugguggla, medan en 50-årig akademiker ser ut som 35 - fett med mutta

detta är bara några exempel

Obv. troll btw.

Quote (Fil @ 14 Jun 2011 18:41)
Det finns då knegare som är bra nöjda med livet de också.
Jag tror inte det är själva yrket, utan personen bakom som har valt yrket som bestämmer hur man mår.
Personligheter som har lättare för att må bra kanske i fler fall väljer att fortbilda sig? Det är så jag tror det hela ligger till iallafall.

Samt hur mycket du väljer att resa runt, hur omväxlande arbete du har. Du behöver ju inte knega på exakt samma ställe i 50 år, du kan ju resa runt. Testa Norge, gruvorna i Kiruna Loussavaara etc.

Finns självklart många bittra elektriker men jag har då träffat på hur många trötta och surkärringar/gubbar inom läraryrket också.
Member
Jun 14 2011 12:05pm
Quote (dej @ 14 Jun 2011 18:56)
ja, du jobbar dåliga arbetstider, du får mycket pengar över om du jobbar liknande i sverige lol

det är mer pengar, men det är inte som att du blir miljonär om du lever normalt där borta

6-15
9-18
15-00

När allt går oerhört fort är det inga som helst problem. Jag blir inte miljonär om jag jobbar som jag gör nu i Sverige heller? Men visst som fan blir jag rikare av att leva normalt här i Norge. Och dessutom är det kul att bo med fyra vänner.

This post was edited by tOFFELiKastrullen on Jun 14 2011 12:05pm
Member
Gold: 0.00
Jun 14 2011 12:09pm
Quote (Fil @ 14 Jun 2011 20:00)
Bara för att dra två exempel som jag ser dagligen

Teamledare inom ett produktionsarbetslag,  de som tagit sig till dessa platser har ingen akademisk utbildning alls utan har tagit sig dit där de är helt på egna meriter.
De arbetar med ständiga förbättringar inom sitt egna arbetslag och jobbar mot högre instanser inom företagets interna hierarki.

Industrimekaniker, tro det eller ej, väldigt varierat och den mekaniken de sköter ger en hel del stimulerande utmaningar under arbetstidens gång.

Jag hade säkert kunnat namedroppa fler. Men det var dessa två jag kom på rent spontant!

båda verkar bullriga, enformiga men fram för allt skitiga

det är skönt att som akademiker gå hem med utvilad kropp och utan att lukta svett/olja/whatever

man har dock svårt att se hur att akadeniskt jobb är innan man har haft ett ^^
Member
Jun 14 2011 12:11pm
Men hur mycket mer tjänar egentligen akademiker än knegare, generellt d.v.s.
Member
Gold: 7,821.00
Jun 14 2011 12:11pm
Quote (xpd-trader @ 14 Jun 2011 20:09)
båda verkar bullriga, enformiga men fram för allt skitiga

det är skönt att som akademiker gå hem med utvilad kropp och utan att lukta svett/olja/whatever

man har dock svårt att se hur att akadeniskt jobb är innan man har haft ett ^^

Jag har själv gått som teamledare en vecka när ordinarie var borta.

Nu kanske det är för att jag är så pass ung som jag ändå är i den här världen, men jag upplevde arbetet som
riktigt stimulerande och inte särskilt jobbigt för varken kropp eller sinne. Nu kanske det beror på att jag ÄLSKAR
att arbeta i riktigt högt tempo. När andra blir stressade blir jag fokuserad :P
Go Back To Svenska Topic List
Prev18910111217Next
Add Reply New Topic New Poll