d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > I Lurarna Just Nu Vol.3
Prev1840841842843844973Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 23.96
Mar 12 2016 07:52am

Här har vi grejor!
Member
Gold: 30.00
Mar 12 2016 08:13am
Quote (Rearden @ Mar 12 2016 02:52pm)
http://www.youtube.com/watch?v=jyZhcvvcXFU

Här har vi grejor!

Jupp

Neofolkfan?
Member
Mar 12 2016 08:18am
Quote (Svartermetalisk @ Mar 12 2016 04:13pm)
Jupp

Neofolkfan?

Jadå, bland mycket annat :D

Sj?
Member
Mar 12 2016 08:38am
Quote (Rearden @ Mar 12 2016 03:18pm)
Jadå, bland mycket annat :D

Sj?

Jodå!

Det är iofs inte så många neofolkartister jag gillar men de riktigt stora som Death In june, c93, sol invictus har jag lyssnat på väldigt mycket. Sen gillar jag någon Rome skiva samt ofthewantandthemoon en del!
Har faktiskt sett Death in June, Sol Invictus och ofthewandandthemoon live t.om!

Vad har du för favoriter?
Member
Mar 12 2016 11:07am
Quote (Svartermetalisk @ Mar 12 2016 04:38pm)
Jodå!

Det är iofs inte så många neofolkartister jag gillar men de riktigt stora som Death In june, c93, sol invictus har jag lyssnat på väldigt mycket. Sen gillar jag någon Rome skiva samt ofthewantandthemoon en del!
Har faktiskt sett Death in June, Sol Invictus och ofthewandandthemoon live t.om!

Vad har du för favoriter?

Häftigt, tror aldrig jag har stött på någon som ens vet vad neofolk är :P

Är väl lite av samma band som du nämner fast med stor vikt på just ROME, lyssnat på honom i flera år nu och fan vad bra musiken är! Vilka jävla texter asså, om du inte har tittat på översättningen av de tyska låtarna så rekommenderar jag det starkt. Gillar hans frihetliga texter något oerhört.

Önskar att jag hade sett fler band live, men blir aldrig av. Men jag har sett ett par fina band, Opeth, Porcupine Tree och Agalloch. Sistnämde kanske är något du kan gilla.
Du känner inte till något band som påminner om ROME? Har under en ganska lång tid försökt hitta något liknande men har inte gett resultat än :(
Member
Gold: 4,000.00
Mar 12 2016 01:56pm
Member
Gold: 4,000.00
Mar 12 2016 01:57pm
"Varför bryta ett vinnande koncept, vi kör på samma intro"

Member
Mar 13 2016 03:52am
Quote (Rearden @ Mar 12 2016 06:07pm)
Häftigt, tror aldrig jag har stött på någon som ens vet vad neofolk är :P

Är väl lite av samma band som du nämner fast med stor vikt på just ROME, lyssnat på honom i flera år nu och fan vad bra musiken är! Vilka jävla texter asså, om du inte har tittat på översättningen av de tyska låtarna så rekommenderar jag det starkt. Gillar hans frihetliga texter något oerhört.

Önskar att jag hade sett fler band live, men blir aldrig av. Men jag har sett ett par fina band, Opeth, Porcupine Tree och Agalloch. Sistnämde kanske är något du kan gilla.
Du känner inte till något band som påminner om ROME? Har under en ganska lång tid försökt hitta något liknande men har inte gett resultat än :(

Jepp! Nice med Agalloch, The Mantle är helt helt fantastisk.
Vilken Romeskiva tycker du bäst om? Den enda jag lyssnat mycket på är Die Æsthetik... (2011)

Jag vet inte faktiskt, tycker det är svårt att inom neofolk genren hitta den där snygga blandningen mellan folk och industrielement som Rome och några till har. Antingen är det för industriellt / ren marschmusik eller så blir det för folkigt.

Member
Mar 13 2016 07:46am
Quote (Svartermetalisk @ Mar 13 2016 11:52am)
Jepp! Nice med Agalloch, The Mantle är helt helt fantastisk.
Vilken Romeskiva tycker du bäst om? Den enda jag lyssnat mycket på är Die Æsthetik... (2011)

Jag vet inte faktiskt, tycker det är svårt att inom neofolk genren hitta den där snygga blandningen mellan folk och industrielement som Rome och några till har. Antingen är det för industriellt / ren marschmusik eller så blir det för folkigt.

Oj vilken fråga :D

Flowers from Exile eller Nos chants perdus är nog mina favoriter, rankar alltså 100/100 på min lista. Hans andra skivor tycker jag hamnar 98-99/100 :P Det säger något om vilken kvalité han leverar...

Finns så jävla många låtar som verkligen slår en rakt i hjärtat när man lyssnar, helt fantastiskt. Bästa låten han har gjort IMO är just The Accidents of Gesture, men Les Isles Noires, Querkraft, The Orchards, Hope Dies Painless, To each His Storm, Rough Magic, The Torture Detachment och A country Denied är personliga favoriter. Fick sluta lista låtar här innan alla kommer med :P

Vad har du själv för favoritlåtar? Vad tilltalar dig med hans musik?

This post was edited by Rearden on Mar 13 2016 07:48am
Member
Mar 14 2016 06:35am
Quote (Rearden @ Mar 13 2016 02:46pm)
Oj vilken fråga :D

Flowers from Exile eller Nos chants perdus är nog mina favoriter, rankar alltså 100/100 på min lista. Hans andra skivor tycker jag hamnar 98-99/100 :P Det säger något om vilken kvalité han leverar...

Finns så jävla många låtar som verkligen slår en rakt i hjärtat när man lyssnar, helt fantastiskt. Bästa låten han har gjort IMO är just The Accidents of Gesture, men Les Isles Noires, Querkraft, The Orchards, Hope Dies Painless, To each His Storm, Rough Magic, The Torture Detachment och A country Denied är personliga favoriter. Fick sluta lista låtar här innan alla kommer med :P

Vad har du själv för favoritlåtar? Vad tilltalar dig med hans musik?

Jag kommer inte ihåg så många enskilda låtar med ljust Rome men jag tyckte den skivan die asthetik var väldigt jämn och bra.
Det var ett tag sen jag snurrade neofolk senast men blev inspirerad då du postade så ska dra igenom några Romeskivor tänkte jag, youtubade lite gamla Death in June och Sol invictus och visst tycker jag det är bra fortfarande!

Det jag alltid gillat med neofolk är framförallt tre saker, dels rötterna i engelsk folk. Jag gillar mycket Anne Briggs / Bert Jansch / Karen Dalton etc stuk. Dels det mörka uttrycket men också att musikerna använder sig av många olika instrument samt låter trummorna ta plats utan att det blir rockigt. Bra exempel är The Consolation of Man som är TUNG men utan att lämna folksoundet.

Just Rome känner jag att han faktiskt är en duktig sångare som antagligen skulle kunna slå som alt-country artist också medans Tony Wakeford och Douglas Pearce i ärlighetens namn är ganska mediokra men lever på att ha lyckats vara tidiga exempel av bra neofolk. Jag älskar Death in June och Sol invcitus som sagt men det är inga tekniska musiker direkt utan de lever på kreativitet. :P

Go Back To Svenska Topic List
Prev1840841842843844973Next
Add Reply New Topic New Poll