Quote (berhemuli @ 3 Apr 2014 13:37)
HIF:s krav på publiken: Skriv på kontrakt
Punkterna i dokumentet
1. Vi hejar på vårt lag – och avstår från att nedvärdera domarna, motståndarna och deras supportrar
2. Vi stöttar våra spelare i med- och motgång
3. Vi respekterar och följer klubbfunktionärernas, ordningspersonalens och polisens uppmaningar
4. Vi har ett språkbruk som vi vill att våra barn och unga ska använda – vi använder inte hatiska ramsor och slogans
5. Vi accepterar inte pyroteknik, inkastade föremål och andra spelförstörande inslag
6. Vi vill se varandra och är aldrig maskerade
7. Vi tar avstånd från rasism, våld, droger och diskriminering och alla former av kränkande behandling
8. Vi respekterar vår klubb och vårt klubbmärke samt visar förståelse för att våra samarbetspartners är en viktig del av verksamheten
9. Vi är goda ambassadörer och förebilder för vår klubb och vår stad
10. Vi bidrar till att skapa en trevlig stämning för alla på vår arena
11. Vi tar aktivt avstånd mot alla som bryter mot ovanstående. Vi som publik gör det genom att visa vårt missnöje med ett tydligt ställningstagande; Det räcker nu!
Det här håller inte, helt fel väg att gå. Blir utkastad om du svär? eller om du buar åt domarn? Jag ställer mig på läktaren och får utlopp för mina känslor genom skrik och sång, som man ej kan göra annars. Vissa grejer är ju självklart som inkastade föremål etc. eller "Vi tar avstånd från rasism, våld, droger"
Men aja, skulle jag mot förmodan åka dit, svära på finska på en läktare så får dom väl kasta ut mig då och resten av 3000AIKarna. Det blir ju bra av det, alla kommer säkert gå helt frivilligt ut.
Från HIFs hemsida:
"Vi vill se en omedelbar varaktig förändring. Vi kommer att arbeta mer aktivt med arrangörsavstängningar för de som inte klarar av att följa detta.Nästa steg är ytterligare drastiska åtgärder som att exempelvis inte välkomna bortapublik, ta bort ståplats. Hjälp oss att undvika det!"
Ja, för det lär ju bara göra saken bättre...? MDMF, för HIF tycker att fotboll avnjuts bäst från tv-soffan. Går för övrigt direkt emot deras punkt 10 ovan, men det kanske de inte förstod själva.
En domare ska vara beredd på att höra hur jävla dålig han är när han missar något. Igboananike får tåla att höra fula ord. Och på derbyt kommer
Berhemuli & co få höra att "vi ska hugga er, och det vet ni om", jag kommer höra att ni ska "galga hela jävla Djurgården", men ingen av oss kommer sova oroligt den kvällen ändå för vi vet att det är skillnad på ord och handling.
Nejdu, jag håller med dig. Vad är det som är så fel med att korta ner deras lista till en enda punkt?
1. Följ lagar och regler.
Svårare än så är det fan inte!
This post was edited by LorveN on Apr 3 2014 02:12pm