Quote (generalet @ 13 Jan 2017 16:11)
Tack båda två! Anledningen till att jag lägger upp är för att nu hade jag tänkt påbörja någon sorts lean bulk (säg gärna till om ni tycker jag borde gå ner mer innan jag börjar) och jag söker lite generella tips på hur jag ska prioritera kost, hur ni har gjort, vad som har hjälpt er osv. eftersom jag inte har bulkat på jävligt länge, endast deff!
Känns som du ligger hyfsat till, att kanske droppa något kg till kan vara ett alternativ men du kan absolut påbörja en långsam viktökning redan nu imo.
Våga äta stora mängder kolhydrater på dina träningsdagar, lägg de största mängderna i samband med träning (innan/efter). Vanligt misstag att folk äter på tok för lite kolhydrater oavsett diet/bulk vilket gör att återhämtning och uppbyggnad blir skit.
Samma princip med protein, du behöver mycket och vill ha en stor del av ditt dagliga kcal-intag från protein.
Vilodagar innebär att du bör sänka intaget av kolhydrater med säg 20-30% och öka fettintaget istället (bra fetter och inte snabbmat nu då).
Ponera att du ska äta runt 3000kcal om dagen för en långsam viktuppgång så kan du fördela det ~180-200g protein/380-400g carbs/80g fett på en träningsdag och 180-200p/280-300c/110-120f på vilodagar. Vilar du 3+dagar i veckan kan du dra ner lite på fettintaget.
Ät så mycket grönsaker du vill.
Snabbt skrivet så är antagligen lite slarv osv i det men men.