Quote (ifosil @ Feb 13 2010 12:59pm)
Tidsl skulle du kunna förklara hur man gör dom här separationerna eller ge ett tips på nån bok eller film eller så?
Hm, ja, skulle kunna gå igenom lite. Vet inte hur jag ska sammanfatta eller ens vart man ska börja bara, det kan nog bli ganska långt men får försöka att inte spinna ut för mycket. Jag har läst boken Adventures beyond the body av William Buhlman, vilket helt klart är lämplig för en nybörjare, även om vissa idéer i den kan ta emot för den som inte vill kännas vid andra verkligheter än den vi ser i vardagen med våra fysiska ögon. Inget emot skeptiker, men för mig är det ganska uppenbart att en person som anser sig ha "koll på läget" och inte vill veta av ens möjligheten till att det finns mer utanför vardagens och den nuvarande vetenskapens ramar nog inte ska syssla med det här... För det är det en stor del av det utomkroppsliga resandet går ut på för mig, att utforska universum, i slutändan på alla plan, få mer kunskap och förståelse, nya teorier och erfarenheter för det personliga jagets tillfredsställelse och utveckling. Att det är kul, intressant och spännande är såklart en fin bonus. ^^
Många rekommenderar Astral Dynamics av Robert Bruce, en bok jag har skaffat men inte börjat läsa ännu. Den är rätt tjock iofs (över 500sidor) och sägs vara väldigt genomgående, och samma sak gäller förmodligen den, att den säkert innehåller idéer som kan börja uppfattas åt det mer "religiösa" hållet (av vissa), och därför förkastas utan eftertanke för att det går emot deras principer. "People will do anything, no matter how absurd, to avoid facing their own soul.” – Carl Jung. Jag anser att man ska vara öppen för alla möjligheter men att man ska tänka till ordentligt innan man accepterar något som absolut sanning, och ändå alltid försöka vara öppen för möjligheten att man kan vara helt fel ute.
Alltså, näe, jag gjorde det väldigt enkelt för mig nu istället och googlade "guide to astral projection", all information finns att hitta på nätet, och lätt också.
http://www.astralvoyage.com/projection/guide.htmlLäste bara lite i den nu, men som sagt väldigt lätt att hitta info om detta.
Spontana tips är:
Vilja. Vill det här, gå in för det, jag tror att om man först läser om ämnet och verkligen vill lyckas med detta, och tränar varje dag så kan man få sina första upplevelser inom en månad. Släpp eventuell skepticism och oro, det är bara hinder.
Ställ väckarklockan tidigt. Försök på morgonen. Jag brukar ställa väckaren så att jag får mellan 4-6 timmars sömn, gå upp och tömma blåsan, kanske stanna uppe i några minuter för att vakna till bara lite grann och hela tiden fokusera på vad det är jag ska göra. Fördelen med detta är att du ofta slipper en lång meditation och hamnar i vibrationsstadiet relativt snabbt efter att du gått och lagt dig igen. Det är mycket svårare att köra på kvällen när man är slut i huvudet efter en lång dag och även om det går ibland, så somnar man oftast bara.
Visualisera. Jag brukar tänka innan jag försöker som att jag redan är utanför mig själv, och när jag väl lägger mig för att börja meditera ner mig till vibrationsstadiet så håller jag kvar det fokuset och försöker se mig själv som redan bortkopplad från kroppen, så tydligt som möjligt, kanske i ett annat rum i bostaden (jag kör på någonstans mellan mig och utanför mitt fönster), för att tydligare säga åt ditt jag vad det är du faktiskt vill.
Lugn, fokus & acceptans. I början kommer du nog ha svårt att behålla lugnet när du känner att det börjar hända grejer, och det är väl detta som är det kluriga för många att komma över. Vibrationsstadiet är ganska lätt att komma till för dem flesta men att inte bli så uppspelt när man känner att det börjar bli möjligt att lösgöra sig är inte lika enkelt. Blir man för exalterad så avbryts det, och man tar ett litet steg bakåt i processen och får börja om därifrån. Nyckeln är lugn, fokus, accepterande av vad som händer, och såklart erfarenhet, eftersom man efter ett tag blir mer van vid känslan. Bara att glida med och inte anstränga sig för mycket, för det var något jag gjorde fel i början, försökte
för mycket istället för att mer bara låta det hända. Med erfarenheten lät man sig också att känna när det är dags att göra sig fri. Kan tänka mig att det hela är lättare för dem som brukar syssla med meditation, men det är inget jag gör ofta alls och för mig har det gått utan större bekymmer.
Tankar & sinnesstämning. En positiv sinnesstämning för att helt enkelt öka chansen till en bra upplevelse eftersom jag tror att det kan påverka ganska mycket. Det och dina tankar är det som du använder som verktyg, i form av bland annat affirmationer. Ex: Ser du dåligt när du är utanför kroppen så beordrar du bara dig själv med tanken att se bra - "perfekt syn
nu", "fokus
nu", etc. ordvalet är inte lika viktigt som betydelsen och intentionen du lägger bakom det du tänker, så kör på vad som passar dig bäst just då.
Det får räcka för nu, men fråga gärna om det är mer du undrar över om det här, så kanske jag kan svara. Du och ni andra som vill börja med det här kan använda tråden till att berätta hur det går och be om råd också, har inget emot det, men kan såklart inte svara på allt.