D-vitamin kan va guld såhär års. För allmän hälsa och speciellt för er som brukar råka ut för infektioner,led-problem,skador,depression och fibromyalgi liknande besvär.
Min story för er som vill läsa.
Måste haft helt fuckat d-vitamin intag. Intog doser på 400-800ie d3/dag från multivitamin. Denna sommaren var solfattig förutom dem typ ~2-3 första veckorna. Samt hade solskydd typ hela tiden för jag bränner mig lätt. solskyddsfaktor över 8=90-100% chance to block av d-vitaminet. Så ingen absorb alls med andra ord. har därefter tagit 3k d3/45ug k2 tabletter men framåt hösten och nu i vintern fick jag problem igen. Det är tydligen svårt med o skaffa ett prov på vårdcentralen har jag hört så tog saken i egna händer. D-vitamin finns i två versioner d2 och d3, varav d3 är den naturliga och mest biotillgängliga formen. Läst på en del om vitaminet och körde enligt "d council" och några andra sidors rekommendationer för behandling. Började en upptrappningsfas på 12-15k d3/dag första 4dagarna o jävlar va energi jag fick. Inga mer insulin dippar som jag brukade få, normal mättnad efter mat och åt mindre mat totalt. Trodde jag hade nåt fel på min sköldkörtel innan eftersom jag mått så dåligt. Depressionen försvann totalt och min insomnia, jag blev plötsligt smalare och nu lyckas bygga bättre på gymmet, speciellt styrkan märks av. Får väl försöka gnata att jag har kört "höga" doser så de måste ta in mig på provanalys för d-vitamin nivån i blodet. Gjorde ett litet "test" när jag hoppade över d-vitaminet i två dagar hade jag insomia, sen när jag intog vitaminet igen på 12k dosen så sov jag som ett barn igen. Ska köra ett intag på 10k d3/dag i cirka 2-3 veckor därefter en dos på 5k/dag, låter bra för att behålla nivån som förhoppningsvis blir lagom. D-vitamin toxicitet är svårt att uppnå och ska kräva doser över 10k d3/dag i flera månader. Därav mitt korta högdoserande 2-3veckor. Läst på kurera.se "D-vitamin är också fettlösligt och lagras i kroppen samt det enda vitaminet som ger bestående problem" Detta vet jag inte om jag kan lita på då jag även läst i en klient studie där personer som visat problematik och symptom har blivit av med dessa efter upphörande av d-vitamin doseringen. Troligen ligger fler faktorer bakom detta. d-vitamin överdos symptom kan visas vara brist på magnesium, då vitaminet kräver magnesium för omsättning i kroppen, samt även k-vitamin brist kan ge tecken på brist, k-vitamin och d-vitamin samarbetar för lagring av kalcium till rätt ställen, alltså i benvävnaden istället för cirkulerande partiklar i blodet.
This post was edited by ankiie on Dec 21 2015 05:11am