Fyfan. Nattsvart. Och så ser man intervjuer med Super-Bo, den mannen vågar fan visa rätt känslor iaf. Till råga på allt verkar det ju som att mannen var en helt vanlig Svensson-supporter utan några som helst kopplingar till våldsamma grupperingar. Det kunde varit vem som helst.
Quote (umade @ 30 Mar 2014 20:46)
Vad tror ni kommer ske? Blir det omspel? Återupptas matchen på nytt datum? Får någon av klubbarna straff?
När MFFaren sprang in på Olympia och försökte slå Hansson så fick HIF vinsten fastän det skedde på deras arena.
Fallet är rätt likt just nu, skillnaden är att ingen blivit slagen och att anledningen var att en person faktiskt avled.
Jag tror matchen har förhållandevis goda chanser att återupptas. Det vore ovanligt osmidigt om förbundet skulle sätta 3-0 till HIF, även om jag är färgad i frågan.
Det är en stor skillnad på vad som hände igår och på vad som hände i skånederbyt. Där flög bangers mot Hansson, och strax därefter hoppar en hotfull idiot in för att tjafsa.
Igår skedde den utlösande händelsen utanför planen, "planstormningen" var lugn och sansad, och verkade aldrig inriktad på att ta sig över till andra sidan. Återigen är jag färgad av situationen, men jag tyckte det kändes som att man bara ville stoppa matchen genom att vistas på planen. Undantaget är liraren som springer slalom mellan väktare i två minuter först.
Min gissning är att DIF får någon form av böter för planstormningen, men förhoppningsvis återupptas matchen på nytt datum och på en neutral plats utan publik. Det här är det mest legitima skälet för supportrar att avbryta en match jag har varit med om hittills iaf... Med det inte sagt att det är ok - jag tycker som Berhemuli att matchen skulle ha brutits av polisen så snart det blev känt, eftersom man lätt bör ha kunnat räkna ut att det skulle spåra ur. Man kanske inte hann? Jag vet inte.
---
Vad gäller spelet var Djurgården helt okej, speciellt givet att man saknade två ordinarie anfallare. Mayambela var vass, Tibbling hade ett par riktigt bra stunder. Tyvärr ett rejält schabbel inför baklängesmålet. Hoppfull inför säsongen!
This post was edited by LorveN on Mar 30 2014 10:42pm