d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Gym Gym Gym! > Vem Gymmar Här Igentligen ^^?
Prev1733734735736737820Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 14,327.50
Nov 13 2014 01:37am
Quote (Fil @ Nov 12 2014 11:33pm)
Det är inte ett dugg obekvämt att ha stången direkt på.
Det var det däremot i början. Men har man väl vant sig så ska det mycket våld till för att man ska ha några problem med stången över ryggen.

Det är inte bekvämt för fem öre. Kuddfan minskar dessutom riskerna för skador i kotor etc.

Quote (PlaaD @ Nov 13 2014 01:42am)
Anledningen till att man inte tycker att det är bekvämt (läs gör ont) är för att man har dåligt utvecklade ryggmuskler - främst traps vid highbar och rhomboids & subscapularis vid lowbar.

Eller jo det finns också de gånger då folk legit lägger stången på C1 och/eller C2 och skapar någon sjuk flexion i nacken vilket jag förstår inte är bekvämt för 5 öre.
Men det är ofta här Darwin kickar in efter ett tag ;)

Personligen så har jag mycket god muskulatur i nack-området (traps då ofc) och det känns fortfarande obekvämt. Inte ont direkt utan snarare fel.

/e det är bara "discogymmare" och "broscience" folk som kör utan kudde enligt egna erfarenheter.

/e2 Jag kan förstå om man kör utan kudde vid typ 150+ då man helt klart får bättre kontakt utan kudde.

This post was edited by CraZeeY on Nov 13 2014 01:44am
Member
Gold: 7,821.00
Nov 13 2014 02:09am
Quote (CraZeeY @ 13 Nov 2014 08:37)
Det är inte bekvämt för fem öre. Kuddfan minskar dessutom riskerna för skador i kotor etc.

Personligen så har jag mycket god muskulatur i nack-området (traps då ofc) och det känns fortfarande obekvämt. Inte ont direkt utan snarare fel.

/e det är bara "discogymmare" och "broscience" folk som kör utan kudde enligt egna erfarenheter.

/e2 Jag kan förstå om man kör utan kudde vid typ 150+ då man helt klart får bättre kontakt utan kudde.

Jag har då aldrig sett någon med bra teknik som lyfter tunga vikter köra med kudden.
Nere på atletklubben, där finns inte ens en kudde till stången. Men alla där nere är väl discogymmare / broscientister :rofl:
Member
Gold: 0.00
Nov 13 2014 02:09am
Quote (CraZeeY @ Nov 13 2014 07:37am)

Måste säga att när jag gick över till highbar så var det kämpigt i början. Jag får fortfarande ont på mina set men det känns mest när man lyfter sitt tyngsta, det blir bara bättre med tiden. När man byggt upp sina traps bra så känns det inte längre vad jag hört från andra som böjer.
Member
Nov 13 2014 02:56am
Quote (Fil @ Nov 13 2014 09:09am)
Jag har då aldrig sett någon med bra teknik som lyfter tunga vikter köra med kudden.
Nere på atletklubben, där finns inte ens en kudde till stången. Men alla där nere är väl discogymmare / broscientister  :rofl:

Torkar du röven med sandpapper också? Eller är det för mesigt för dig?

Om man, på gymmet, retar sig på att folk använder kudde vid knäböj, handskar eller dragremmar så har man seriösa problem.

Som jag tidigare sade, vid högre vikter (läs 150+) så kan jag förstå att man inte använder kudde då man får bättre kontakt med stången. Den enda nackdelen med kudde är att stången kan glida sidleds när man lyfter stången från squat rack. Detta är inget större problem vid lägre vikter då det är förhållandevis enkelt att justera. Att kudden medför mycket bättre komfort oavsett hur man är byggd är ju självklart, endast en idiot skulle säga emot.
Member
Nov 13 2014 03:17am
Quote (CraZeeY @ 13 Nov 2014 09:56)
Torkar du röven med sandpapper också? Eller är det för mesigt för dig?

Om man, på gymmet, retar sig på att folk använder kudde vid knäböj, handskar eller dragremmar så har man seriösa problem.

Som jag tidigare sade, vid högre vikter (läs 150+) så kan jag förstå att man inte använder kudde då man får bättre kontakt med stången. Den enda nackdelen med kudde är att stången kan glida sidleds när man lyfter stången från squat rack. Detta är inget större problem vid lägre vikter då det är förhållandevis enkelt att justera. Att kudden medför mycket bättre komfort oavsett hur man är byggd är ju självklart, endast en idiot skulle säga emot.

Det är ju du som retar dig på mina uppfattningar om kudden.

Det jag säger är att det är i regel samma personer som har sämst teknik i knäböj som också använder kudden.
Varför betyder mjukare bättre komfort? Stången hamnar längre från din tyngdpunkt, hur är det en fördel?

Argumenten är slut märker jag eftersom du är tvungen att använda helt ovidkommande liknelser och kalla oliktänkande för idioter.

Nere på atletklubben är där aldrig någon som klagar på att stången skulle göra ont mot ryggen. Där finns alla kroppsformer representerade. Små tjejer med stora vikter undviker också att gnälla.
Är det för att de inte vågar? Snarare för att de inte har ont.

This post was edited by Fil on Nov 13 2014 03:19am
Member
Gold: 2,945.50
Nov 13 2014 03:59am
Quote (CraZeeY @ 13 Nov 2014 09:37)

Tippar på att du bara inte kan spänna upp ryggen eller lägger den fel då. Alternativt knäböjer du väldigt sällan och därför är det en ovan känsla, precis som när folk som alltid markar med remmar testar utan remmar och börjar gnälla över att det gör ont i händerna.
Har en liten tjej på klubben som tränat i 5månader, böjer typ 85 och väger 45 hon har aldrig ens reagerat eftersom vi sagt åt henna vart stången ska ligga.

Quote (CraZeeY @ 13 Nov 2014 10:56)
Att kudden medför mycket bättre komfort oavsett hur man är byggd är ju självklart, endast en idiot skulle säga emot.

Jag tycker imo att det känns sjukt vidrigt att ha kudde, gjorde även det när jag började träna och böjde 50 liksom. Det blir ju helt plötsligt en onaturlig position vilket ofta är en anledning till att skador uppstår.

E: Ska man ha kudde på stången när man bänkar också eftersom den kan skrapa mot bröstet annars?

This post was edited by PlaaD on Nov 13 2014 04:03am
Member
Nov 13 2014 04:22am
Quote (Fil @ Nov 13 2014 10:17am)
Det är ju du som retar dig på mina uppfattningar om kudden.

Det jag säger är att det är i regel samma personer som har sämst teknik i knäböj som också använder kudden.
Varför betyder mjukare bättre komfort? Stången hamnar längre från din tyngdpunkt, hur är det en fördel?

Argumenten är slut märker jag eftersom du är tvungen att använda helt ovidkommande liknelser och kalla oliktänkande för idioter.

Nere på atletklubben är där aldrig någon som klagar på att stången skulle göra ont mot ryggen. Där finns alla kroppsformer representerade. Små tjejer med stora vikter undviker också att gnälla.
Är det för att de inte vågar? Snarare för att de inte har ont.

Du kan ju gå tillbaks ett par posts och kolla vad du själv skrev om "meskudde". Onekligen så är det något som stör dig annars hade du inte reagerat på det.

Det ÄR idiotiskt att bry sig om vad random tjommar sysslar med på gymmet, lägg mer tid på dig själv så mår du mycket bättre.

Om de hade haft kuddar "nere på atletklubben" så hade folk garanterat använt dem. Då många helt klart känner sig säkrare med dessa, annars hade de inte funnits.

Att säga att folk som nyss börjat träna har halvtaskig teknik är ju som att påpeka att någon som har rött bälte i karate är betydligt mycket sämre än någon med svart bälte, självfallet. Folk lär sig av sina misstag och varför inte minska skaderisken under tiden man lär sig?

Quote (PlaaD @ Nov 13 2014 10:59am)
Tippar på att du bara inte kan spänna upp ryggen eller lägger den fel då. Alternativt knäböjer du väldigt sällan och därför är det en ovan känsla, precis som när folk som alltid markar med remmar testar utan remmar och börjar gnälla över att det gör ont i händerna.
Har en liten tjej på klubben som tränat i 5månader, böjer typ 85 och väger 45 hon har aldrig ens reagerat eftersom vi sagt åt henna vart stången ska ligga.

Jag tycker imo att det känns sjukt vidrigt att ha kudde, gjorde även det när jag började träna och böjde 50 liksom. Det blir ju helt plötsligt en onaturlig position vilket ofta är en anledning till att skador uppstår.

E: Ska man ha kudde på stången när man bänkar också eftersom den kan skrapa mot bröstet annars?

Det är svårt att inte spänna upp ryggen när man böjer, om man nu har god muskulatur. Jag klagar inte på att det gör ont utan kudde, jag finner det bara obekvämt och finner att kudden hjälper mig mycket bra med detta och då jag inte böjer med äckelhöga vikter så är detta optimalt för mig. Böjer lika ofta som mark, bänk, alla andra övningar.

Att likna kudde vid böj med kudde vid bänk är ju helt befängt, man vilar inte stången på bröstet under hela settet.

This post was edited by CraZeeY on Nov 13 2014 04:23am
Member
Nov 13 2014 04:30am
Quote (CraZeeY @ 13 Nov 2014 11:22)
Du kan ju gå tillbaks ett par posts och kolla vad du själv skrev om "meskudde". Onekligen så är det något som stör dig annars hade du inte reagerat på det.

Det ÄR idiotiskt att bry sig om vad random tjommar sysslar med på gymmet, lägg mer tid på dig själv så mår du mycket bättre.

Om de hade haft kuddar "nere på atletklubben" så hade folk garanterat använt dem. Då många helt klart känner sig säkrare med dessa, annars hade de inte funnits.

Att säga att folk som nyss börjat träna har halvtaskig teknik är ju som att påpeka att någon som har rött bälte i karate är betydligt mycket sämre än någon med svart bälte, självfallet. Folk lär sig av sina misstag och varför inte minska skaderisken under tiden man lär sig?

Det är svårt att inte spänna upp ryggen när man böjer, om man nu har god muskulatur. Jag klagar inte på att det gör ont utan kudde, jag finner det bara obekvämt och finner att kudden hjälper mig mycket bra med detta och då jag inte böjer med äckelhöga vikter så är detta optimalt för mig. Böjer lika ofta som mark, bänk, alla andra övningar.

Att likna kudde vid böj med kudde vid bänk är ju helt befängt, man vilar inte stången på bröstet under hela settet.

Jag skrev en nedvärderande post om discograbbarna som uppenbarligen inte lagt någon tankemöda på sin knäböj utan verkar köra den bara "for show", ja.
Jag lägger allt krut på mig själv på gymmet, men det går inte att undvika att lägga märke till sådant i setvilan.

Men bra försök! :lol:
Member
Gold: 2,945.50
Nov 13 2014 04:51am
Quote (CraZeeY @ 13 Nov 2014 12:22)

Det är svårt att inte spänna upp ryggen när man böjer, om man nu har god muskulatur.

Jag märker att du har god förståelse om hur biomekanik fungerar.

Jag förstår att din åsikt är att kudden är jätteskön och mysig men anledningen till att den inte används vid tävlingar (oavsett nivå/ålder/viktklass) är för att den medför en större skaderisk.
Member
Gold: 848.22
Nov 13 2014 10:22am
Jag använder två kuddar när jag sover, är jag bög?
Go Back To Svenska Topic List
Prev1733734735736737820Next
Add Reply New Topic New Poll