Quote (PlaaD @ Apr 15 2014 01:03pm)
Aldrig läst något om att om det är fruktos som ska stå för största delen då socker nämns som första ingrediens.
Så länge det huvudsakligen är sockerbaserat så är det ''bättre''.
Grejen med godis med högt glukosinnehåll är ju att det förhindrar fettinlagring i levern på samma sätt.
Huruvida det påverkar glykogeninlagring efter träning är det ingen större skillnad på jämfört med övriga monosackarider.
Okej det stämmer nog bra.Ja läste nu att sockerbaserat godis är 50/50 glukos/fruktos.
Quote
50 % av den fruktos vi äter blir till glukos
25 % blir till laktat som sen tas upp av andra vävnader och används som energi eller gör om till glykogen och lagras in
Ungefär 17 % blir till glykogen i levern
Resterande 8 % är man inte säker på utfallet för men det som återstår är oxidation, inlagring som fett och skapande av VLDL
Quote
The issue of dietary fructose and health is linked to the quantity consumed, which is the same issue for any macro- or micro nutrients. It has been considered that moderate fructose consumption of ≤50g/day or ~10% of energy has no deleterious effect on lipid and glucose control and of ≤100g/day does not influence body weight. No fully relevant data account for a direct link between moderate dietary fructose intake and health risk markers.