Quote (Johanjez @ 5 Mar 2014 19:58)
Tjena tjena, har lite funderingar på hur jag ska lägga upp träningen för att bli starkare i böjen.
Sist jag tränade så tog jag 150kgx5, och det är oftast så jag tränar. Alltså med 1 tungt set med 5 reps, innan dess värmer jag upp med
10kgs intervall med 3-5 reps på varje vikt. I.e 100x5-110x3-120x4 osv.
Borde jag satsa på fler/färre reps? 5x10 på lägre vikt? 1x3 på ännu tyngre vikt?
Kan skriva mina stats också, kan ju vara intressant för någon
1RM/estimerat max - Bästa arbetsset
Knäböj: ca 170kg - 150x5
Marklyft: 185kg - 170x4
Bänkpress: 105kg - 95x5
Bicepsmått: 39cm
Vikt: 89-90kg
Längd: 182cm
Kuken: 17cm
Det lättaste att göra om man vill utöka sitt 1RM är först att etablera sitt nuvarande och sedan träna efter ett standard program (RSR/Smolov) eller göra ett eget upplägg om man trivs mer med RTS stil (dvs träna mer efter dagsform).
Har du gjort 170 eller uppskattar du att du gör det? Vissa kan va bra på maxningar och dåliga på reps och vissa vice versa.
Quote (Johanjez @ 5 Mar 2014 20:01)
Ser helt ok ut, ser väldigt lätt ut så när formen kommer lär du öka som fan.
Jo utan skadeproblem och stort vikttapp pga sjukdom i början av året hade jag legat på 190 utan problem i dagsläget.
Får se hur siffrorna på JSM i maj blir
