d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Gym Gym Gym! > Vem Gymmar Här Igentligen ^^?
Prev1672673674675676820Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Feb 7 2014 09:53am
Mark: 5x5 @ 145 kilo
Nu börjar det bli jobbigt

Första 2 seten var svinlätta, sista 3 var riktigt kämpiga.

This post was edited by Fil on Feb 7 2014 09:54am
Member
Posts: 36,514
Joined: Aug 17 2007
Gold: 2,069.00
Feb 7 2014 09:57am
Dagens fråga till er veteran-grabbar:

Hur viktigt/bra är proteinpulver när man styrketränar?

Vill ha lite fakta och erfarenheter av er, tack! =)

Är inte så insatt i just det, men förstår att man vill ha protein för
det bygger upp musklerna men mycket mer än så vet jag inte.

Så hur stor påverkan har det? Är det viktigt/bra? osv?
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Feb 7 2014 09:59am
Quote (Litttle_Brother @ 7 Feb 2014 16:57)
Dagens fråga till er veteran-grabbar:

Hur viktigt/bra är proteinpulver när man styrketränar?

Vill ha lite fakta och erfarenheter av er, tack! =)

Är inte så insatt i just det, men förstår att man vill ha protein för
det bygger upp musklerna men mycket mer än så vet jag inte.

Så hur stor påverkan har det? Är det viktigt/bra? osv?


Proteinpulver i sig är inte viktigt. Däremot att få i sig tillräckligt med protein är viktigt, det går att ordna med kosten utan problem, men proteinpulver är smidigt emellanåt :)
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Feb 7 2014 10:01am
Quote (Litttle_Brother @ 7 Feb 2014 16:57)
Dagens fråga till er veteran-grabbar:

Hur viktigt/bra är proteinpulver när man styrketränar?

Vill ha lite fakta och erfarenheter av er, tack! =)

Är inte så insatt i just det, men förstår att man vill ha protein för
det bygger upp musklerna men mycket mer än så vet jag inte.

Så hur stor påverkan har det? Är det viktigt/bra? osv?


Quote (Fil @ 7 Feb 2014 16:59)
Proteinpulver i sig är inte viktigt. Däremot att få i sig tillräckligt med protein är viktigt, det går att ordna med kosten utan problem, men proteinpulver är smidigt emellanåt :)


This.

Det är ju som en nödlösning för att få i sig tillräckligt med protein. Att byta ut en shake mot en måltid är inte tanken.
Jag tycker det känns skönt att ta direkt efter jag tränat då man känner att man står sig fram tills det att man kommit hem och kan äta.
Member
Posts: 82,425
Joined: Apr 29 2005
Gold: 84,568.52
Trader: Trusted
Feb 7 2014 10:26am
Quote
Den 7 februari 2010 stupade de svenska officerarna kapten Johan Palmlöv och löjtnant Gunnar Andersson utanför Mazar-e-Sharif i Afghanistan. För att hedra deras minne genomförs flera minnesceremonier på fredag den 7 februari, både i Afghanistan och i Sverige.
Nu har du också chansen att hedra Johan och Gunnar – genom att träna.

Dagens fyspass, Hero WOD för att hedra Johan och Gunnar.

Passet genomförs på tid. När den sista övningen är genomförd, stå stilla i exakt en minut.
När denna minut är över noteras sluttiden.
Passet kan genomföras i par.
Då dubbleras antalet repetitioner.

20 Styrkestöt
16 Inverterade burpees
20 L-pull-ups

16 Styrkestöt
12 Inverterade burpees
16 L-pull-ups

12 Styrkestöt
8 Inverterade burpees
12 L-pull-ups


Member
Posts: 24,800
Joined: Dec 4 2007
Gold: 1,337.00
Feb 7 2014 12:39pm
Quote (n1ghtm4r3 @ Feb 7 2014 04:26pm)
Dagens fyspass, Hero WOD för att hedra Johan och Gunnar.

Passet genomförs på tid. När den sista övningen är genomförd, stå stilla i exakt en minut.
När denna minut är över noteras sluttiden.
Passet kan genomföras i par.
Då dubbleras antalet repetitioner.

    20 Styrkestöt
    16 Inverterade burpees
    20 L-pull-ups

    16 Styrkestöt
    12 Inverterade burpees
    16 L-pull-ups

    12 Styrkestöt
    8 Inverterade burpees
    12 L-pull-ups


https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/1609974_729480920404074_290417789_n.jpg


crossfit, not even once
Member
Posts: 8,000
Joined: Jul 20 2008
Gold: 0.00
Feb 7 2014 02:31pm
Quote (PlaaD @ Feb 7 2014 03:41pm)
Alt.1
Kan va dålig form dvs knäna får belastning genom att de går för mycket in alt. att du böjer grunt=belastningen går över till knäna istället för höfter/rygg som när man böjer djupare.
Knäna borde/ska ''pressas'' utåt genom hela böjen.

Alt.2
Eventuell skada.


Okej, jag kör endast djupa böj. vet ibland de går inåt men försöker trycka ut dem, de känns inte när ja stretch böjjer på vilodagar, så de får hålla ut dem mer då. Tack!

Quote (Litttle_Brother @ Feb 7 2014 03:57pm)
Dagens fråga till er veteran-grabbar:

Hur viktigt/bra är proteinpulver när man styrketränar?

Vill ha lite fakta och erfarenheter av er, tack! =)

Är inte så insatt i just det, men förstår att man vill ha protein för
det bygger upp musklerna men mycket mer än så vet jag inte.

Så hur stor påverkan har det? Är det viktigt/bra? osv?


Proteinpulver som ovanstående nämnde är inte viktigt i sig, det viktiga är att du uppnår ditt proteinbehov, ligger du på 2g/kg kroppsvikt så är du säker. Samt en bra fördelning av olika proteinkällor eller en mer sammansatt aminosyra profil som genom föda består oftast av kött i alla former. Mjölk samt quinoa har en komplett profil också, det finns essentiella o icke essentiella aminosyror vilka dem viktiga du ska/måste få tillgång till. Hur du gör det är upp till dig om du dricker pulver eller äter mat. Har du problem att käka tillräckligt med käk o protein fallerar då drick pulver eller så kan du bara käka mat. Det är spelar ingen roll om du skulle äta endast pasta till en måltid och få i dig proteiner genom det fast den saknar en sammansatt profil av aminosyror, sålänge du käkar tillexempel kött på kvällen och sammantaget "blandar" dina proteinkällor så du uppnår alla dem viktiga proteinerna du behöver. Det är ingen konst, gör det enkelt. Man brukar generellt säga att sädesslag är okompletta så du ska komplettera med nån proteinkälla, 2 olika sädesslag blir då en komplett, ex. för vegetarianer.

Det finns inget anaboliskt fönster som massa skit sidor på nätet förespråkar, du kan skita i att dricka protein direkt efter träningen om du vill. Dock finns det studier som pekar på en bättre återhämtning samt upptag av näringsämnen är större nära efteråt ett träningspass.

This post was edited by ankiie on Feb 7 2014 02:42pm
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Feb 7 2014 02:32pm
Quote (ankiie @ 7 Feb 2014 21:31)
Okej, jag kör endast djupa böj. vet ibland de går inåt men försöker trycka ut dem, de känns inte när ja stretch böjjer på vilodagar, så de får hålla ut dem mer då. Tack!


Går knät i samma riktning som foten är riktad mot när du böjer?
Member
Posts: 82,425
Joined: Apr 29 2005
Gold: 84,568.52
Trader: Trusted
Feb 7 2014 02:41pm
Quote (R4mses @ 7 Feb 2014 19:39)
crossfit, not even once


testat det?
Blev inte trött? Då gör du fel ;)
Member
Posts: 8,000
Joined: Jul 20 2008
Gold: 0.00
Feb 7 2014 02:44pm
Quote (Fil @ Feb 7 2014 08:32pm)
Går knät i samma riktning som foten är riktad mot när du böjer?


har märkt att det inte är så alltid. Såg själv när min fot var mer utåtriktad medans mitt knä gick lite mer inåt.
Go Back To Svenska Topic List
Prev1672673674675676820Next
Add Reply New Topic New Poll