d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Sporttråden 2013
Prev1666768697096Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 1,943
Joined: Feb 27 2003
Gold: 31.00
Jan 14 2014 05:43am
Quote (Svartermetalisk @ 14 Jan 2014 09:13)
Han är en av Europas bästa spelare i världens största sport, det är helt enormt
Vem fan bryr sig om skidåkning? lel

Visst är det enormt, vilket också märks i det mediautrymme han får. Fortfarande: Ska idrottsgalan reduceras till att bara dela ut priser till fotboll? Hade du hellre sett att svenska fotbollslandslaget fick "Årets lag", eftersom en andraplats i EM-kvalgruppen ändå är rätt schysst? Fotbollsgalan...

Quote (Mikob @ 14 Jan 2014 11:20)
Blev halvt mörkrädd när jag läste Lauls krönika. Trodde inte riktigt en så "stor" journalist kunde vara så fruktansvärt insnöad på sitt egna spår.

Instämmer. Lät lite som att Laul hade satsat pengar på Zlatan faktiskt. Det pinsamma är att Laul mycket väl vet att just Jerringpriset är folkets röst, och att Zlatan inte ens var nära.

Quote (umade @ 14 Jan 2014 11:50)
Läste hans rubrik, skrattade högt och scrollade vidare till något annat istället. Laul är ju helt körd. För honom handlar det bara om vilken sport som är störst.
Att fotboll har mest utövare gör den störst, golf är faktiskt trea (2008).
Man skulle kunna säga att Stenson vann ballon d'Or för golfare, Zlatan var inte ens top 3 i fotboll.

Precis, och rent krasst - hur viktar man någon som är fjärde bäst i världen i en stor sport mot en som är bäst i världen i en annan stor (dock mindre) sport? Det är därför priser delas ut baserat på känsla.
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Jan 14 2014 05:50am
Quote (LorveN @ Jan 14 2014 12:43pm)
Visst är det enormt, vilket också märks i det mediautrymme han får. Fortfarande: Ska idrottsgalan reduceras till att bara dela ut priser till fotboll? Hade du hellre sett att svenska fotbollslandslaget fick "Årets lag", eftersom en andraplats i EM-kvalgruppen ändå är rätt schysst? Fotbollsgalan...


Instämmer. Lät lite som att Laul hade satsat pengar på Zlatan faktiskt. Det pinsamma är att Laul mycket väl vet att just Jerringpriset är folkets röst, och att Zlatan inte ens var nära.


Precis, och rent krasst - hur viktar man någon som är fjärde bäst i världen i en stor sport mot en som är bäst i världen i en annan stor (dock mindre) sport? Det är därför priser delas ut baserat på känsla.


Stenson Klonkade, fine bra jobb men Zlatan klonkar varje år 10 år i rad, Stensson är inte på samma nivå

Visst är det förutsägbart att Zlatan alltid vinner men sålänge han fortsätter vara så bra som han är så finns det ingen anledning att sluta hylla honom

Det kan dröja 50-100 år innan vi ser en Svensk fotbollsspelare av denna kalibern igen

Member
Posts: 107,673
Joined: Jan 20 2007
Gold: 2,443.00
Jan 14 2014 06:07am
Quote (Svartermetalisk @ Jan 14 2014 01:50pm)
Stenson Klonkade, fine bra jobb men Zlatan klonkar varje år 10 år i rad, Stensson är inte på samma nivå

Visst är det förutsägbart att Zlatan alltid vinner men sålänge han fortsätter vara så bra som han är så finns det ingen anledning att sluta hylla honom

Det kan dröja 50-100 år innan vi ser en Svensk fotbollsspelare av denna kalibern igen


och 100-200 år innan vi ser en svensk golfare av denna kalibern igen.
Hade Zlatan tagit en titel eller utmärkt sig mer än vanligt (vad gjorde han som han inte gjort tidigare, och som ingen annan fotbollsspelare gjorde förra året)
Han vann ligan med PSG, fick snopp i CL som vanligt. Sedan hans tid i Ajax har han fått spela i det bästa laget i respektive liga. Visst, Zlatan är bra, men han har fått underbart utgångsläge i mer än tio år. Få komma till Juventus när dom var som bäst och ta tre titlar. Få flytta till Inter och ta fler titlar, bli tränad av Mourinho. Bli köpt av Barcelona. Få flytta till Milan (hans sämsta lag sen Ajax) som trots allt satt på en bra trupp då Inter imploderat, följt av PSG som är femtio klasser bättre än allt annat i Frankrike.

Jämför detta med en golfare som för bara något år sedan tappat massor på rankingen (han är trea nu, var nere på 230:e plats). Att gå från den positionen till där han är idag är mer än vad Zlatan åstadkom under året. Tycker jag att Zlatan är större? Ja, men det handlar inte om vem som är störst. Det handlar om vem som åstadkommit det största inom sport under året och det har Stenson gjort.
Member
Posts: 1,943
Joined: Feb 27 2003
Gold: 31.00
Jan 14 2014 06:42am
Quote (Svartermetalisk @ 14 Jan 2014 12:50)
Stenson Klonkade, fine bra jobb men Zlatan klonkar varje år 10 år i rad, Stensson är inte på samma nivå

Fast det finns ju ett skäl till varför idrottsgalan hålls årligen, eller hur?

Quote (Svartermetalisk @ 14 Jan 2014 12:50)
Det kan dröja 50-100 år innan vi ser en Svensk fotbollsspelare av denna kalibern igen

Irrelevant. Varför vann inte J-O Waldner alla priser mellan 1987-2000? Vi kommer aldrig ha en pingisspelare av den kalibern igen. Pingis är också en "rätt stor sport"...

This post was edited by LorveN on Jan 14 2014 06:43am
Member
Posts: 20,674
Joined: Nov 6 2009
Gold: 3,870.00
Jan 14 2014 07:44am
Du är ute på djupt vatten svarter. Noll koll och sjukt insnöad. Du och Laul.

Quote (Svartermetalisk @ Jan 14 2014 12:50pm)
Det kan dröja 50-100 år innan vi ser en Svensk fotbollsspelare av denna kalibern igen


Och det kan ta xxx antal år innan någon i världen lyckas vinna det som Stensson gjorde. Vi kanske aldrig någonsin får se en lika vass Svensk. Hur nu det är relevant.

Quote (Svartermetalisk @ Jan 14 2014 12:50pm)
Visst är det förutsägbart att Zlatan alltid vinner men sålänge han fortsätter vara så bra som han är så finns det ingen anledning att sluta hylla honom


Vem har slutat hylla honom? :S


This post was edited by Mikob on Jan 14 2014 07:47am
Member
Posts: 29,506
Joined: Dec 7 2006
Gold: 3,552.51
Jan 14 2014 07:58am
Hade samma diskussion med farsan idag. "Vad anser du om detta?" Svar: "vem fan bryr sig"
Good discussion.
Member
Posts: 107,673
Joined: Jan 20 2007
Gold: 2,443.00
Jan 14 2014 09:14am
Quote (berhemuli @ Jan 14 2014 03:58pm)
Hade samma diskussion med farsan idag. "Vad anser du om detta?" Svar: "vem fan bryr sig"
Good discussion.


typical finländare
Member
Posts: 29,506
Joined: Dec 7 2006
Gold: 3,552.51
Jan 14 2014 09:23am
Quote (umade @ 14 Jan 2014 17:14)
typical finländare


Mjo, då det handlade om sverige. :P Antog att jag skulle få det svaret ^^ Dock höll han med om att det var bra att zlatan ej fick, så man slapp se han mer i rubrikerna. Även om det ändå blir så.
Member
Posts: 13,728
Joined: Jun 14 2008
Gold: 160.00
Jan 14 2014 09:23am
Är ingen golffantast själv, men tycker Stensson var värd priset då han är den FÖRSTA att vinna både USA och Europatouren under samma säsong.

Sen att fotbollsfantaster inte kan se storheten i det får stå för dom. Jag själv föredrar fotboll alla dagar i veckan, men nu var det svenska folket som röstade Stensson som vinnare. Svårare än så behöver det inte vara :)

Kan tillägga, många säger att Golf bara är en hobby/fritid, det är alla idrotter/sporter från början. Det är många som Drömmer om att bli bäst, ingen kan förutse det.

This post was edited by MyRus on Jan 14 2014 09:26am
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Jan 14 2014 09:28am
Quote (Mikob @ Jan 14 2014 02:44pm)
Du är ute på djupt vatten svarter. Noll koll och sjukt insnöad. Du och Laul.


Jag är insnöad för att jag inte håller med dig?

Gå och lägg dig lol, det är som att vi är tillbaka på lågstadiet

Go Back To Svenska Topic List
Prev1666768697096Next
Add Reply New Topic New Poll