Quote (eviilution @ 1 Feb 2014 20:25)
Får väl mata på med smalmark då. Men så jekla rädd när jag kör själv alt med min kompis som kan noll om marklyft att jag böjer ryggen när jag lastar på lite. Ska försöka kunna filma utan tröja nån dag när jag är solo på gymmet och kika hur det ser ut.
ah precis, samma sak

edit: Kan förövrigt meddela att jag körde ben igår och kunde köra 60kg "utan problem" så kan nog lasta på lite till så vi kan finna den rätta tränings vikten.. Dock rädd att mitt vänstra knä ska ryka så karriären tar slut ^^
Idén med marklyft är egentligen att ''aldrig'' lyssna på PT's så länge de inte har erfarenhet inom tyngre träning som merit, samma sak gäller med knäböj & bänkpress.
Rundning av ryggen gäller för ländryggen, rundar du övre rygg är det lungt (så länge du inte känner smärta/obehag av det dvs) och är en vanlig teknik bland elitlyftare.
Basically;
Hitta en startpositition (bredd på fötter/grepp) du är bekväm i
Andas och spänn upp bröst, mage, nedre/övre rygg.
Påbörja draget (dra snabbt/långsamt beroende på hur du känner dig starkast/bekvämast) och försök att under hela draget skjuta fram höften genom att spänna röven, detta hjälper till med utlåsningen samt genom att aktivera mer muskler blir formen och styrkan bättre.
Avsluta draget när höften är i vanlig position och du är helt vertikal, försök brösta upp dig vid utlåsningen.
This post was edited by PlaaD on Feb 1 2014 01:34pm