Quote (Giraff @ 24 Nov 2011 13:31)
Lappland och norrland är inte ens nästan same shit.

Jo, visst är det så. Jag tänkte mest att jag ger två exempel för att jag inte riktigt vet vilket jag själv skulle använt i marknadsförningssyfte. Troligtvis "(Det) Lappländska guldet"
Mm, det är just suffixet -s som är det markerande i detta fallet, då det markerar samhörighet. Guldet "tillhör" (kommer från) Norrland, antar att det blir samma sak med finskans ändelse -n då? Finns iofs säkert flera andra ändelser beroende på ord...
Har ingen egentlig koll på finsk grammatik. Det (lilla) jag kan baserar sig mest på att jag har läst lite i studielitteraturen till finskkurser för nybörjare, samt att jag har hört rätt mycket (tornedals-)finska i min uppväxt.^_^
yes samma grej med -n, typ.. i princip.. hah alltså finskan är så udda att det kan vara lite hur som helst ibland, men just i det här fallet stämmer det iaf.
Quote (Fil @ 24 Nov 2011 14:38)
Själv föredrar jag lapin kulta!

Känner igen det. Jag är jävligt sugen på att dra och bowla med mina vänner.. Där finns till och med alkoholtillstånd men ändå föredrar de krogen.. :r
Har slutat höra mig för om vad som händer i helgen.. Jag vet ändå redan svaret! :r
Japp, just bowla är något jag försökt få folk o följa med på ett bra tag.. but impööösibleee, eller ens dra in till stan gå runt och äta glass.. NEJ man måste istället sitta på nån sunkig uteterass och dricka öl.. sure kan ju sitta o dricka vatten men då går det lätt så att jag inte hänger längre med i alkisdisskussionerna och det blir tråkigt.
lite samma för mig, har typ en vän som kan dra ibland och lira biljard och skippa ölen. annars är det folk jag träffar mest när det ska drickas.. typ kryssningar, hemmafest, krog etc.