Quote (berhemuli @ 24 Nov 2011 10:49)
Tänkte inte på att lappland var ett svenskt ord tänkte att det är same shit as norrland. vilket det i princip är. Enligt mig är det mer just som norrlands guld. norrlands guld är väl också lite samma sak som )det) norrländska guldet fast på ett mer normalt lättare sätt :P är väl s:et bakom norrland som gör det? lite som i finska lapi(n) (iofs är det lappi i grundform men w/e finsk grammatik är cp)
Smakar förövrigt som renpiss.. speciellt 4.6'rna som säljs oftast på krogen om man inte frågar efter en klass 4.
Lappland och norrland är inte ens nästan same shit.

Jo, visst är det så. Jag tänkte mest att jag ger två exempel för att jag inte riktigt vet vilket jag själv skulle använt i marknadsförningssyfte. Troligtvis "(Det) Lappländska guldet"
Mm, det är just suffixet -s som är det markerande i detta fallet, då det markerar samhörighet. Guldet "tillhör" (kommer från) Norrland, antar att det blir samma sak med finskans ändelse -n då? Finns iofs säkert flera andra ändelser beroende på ord...
Har ingen egentlig koll på finsk grammatik. Det (lilla) jag kan baserar sig mest på att jag har läst lite i studielitteraturen till finskkurser för nybörjare, samt att jag har hört rätt mycket (tornedals-)finska i min uppväxt.^_^