d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Gym Gym Gym! > Vem Gymmar Här Igentligen ^^?
Prev1610611612613614820Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 457,914.30
Jun 27 2013 02:46pm
*Sneglar lite på gymtråden...*

Har tänkt mig att börja dra igång träningen nu som jag funderat på så länge men inte fått till det (haft lite otur oxå, närmsta gymmet 100m bort har haft stängt för ombyggnation). Jag har mycket länge successivt utvecklat en ohälsosam livsstil (alkohol, droger, matmissbruk/godis/läsk) och har nu slutat med iaf drogerna.
Detta har skapat ett enormt tomrum och jag känner nu ännu mer att min kropp skriker efter motion och stimulans. Har hört att träning ska vara svinbra att bota den rastlöshet / det tomrum som kan uppstå efter att man slutat med en vana som kan liknas med en livsstil.
- Nog om bakgrund...

Jag vill i alla fall höra lite med er för o få lite inspiration angående kost och träning. Jag är väldigt skeptisk lagd till extrema kosthållningar för viktminskning, typ dieter som LCHF osv. Eller anser ni att LCHF (eller annan diet) är etablerad fakta och en hälsosam livsstil i det långa loppet?

Mina mål är:
Kosmetiska - Tappa vikt i fett för att se mer attraktiv ut.
Välmående - träna för endorfinerna och energiökningens skull
Kondition - orka mer fysiskt

Jag vill inte:
Bygga muskler egentligen - Har ganska bra förutsättningar för detta har jag fått förklarat men vill inte få en allt för "pumpad" och "satt" kropp utan bara vara hyfsat muskulös men framförallt få ner % kroppsfett.

Hur ska jag träna o vad ska jag äta :)
Tränar gärna lite mer effektivt/fettbrännande/oftare om detta innebär att jag får unna mig lite gott.
Vill dock inte ha extremt träningsschema eller extrem kost utan viktminskningen kan gå i "maklig" takt.

Jag är 181cm lång och väger "nog" 90-94kg. Vägde 88-89senast jag vägde mig och har gått upp 1-4~kg.

Bonusfråga - Är havregrynsgröt bra för viktminskning med träning inblandat? Det har ju ältats i oändligheten hur nyttigt det är. Och detta är min nya favoritföda - provat för ett år sen "på riktigt" till frukost och jag älskar det tamejfan. Smakmässigt föredrar jag det över vilka torra mackor som helst anytime! lite lättmjölk o gröt = done.

This post was edited by SpAz. on Jun 27 2013 02:49pm
Member
Gold: 7,821.00
Jun 27 2013 03:52pm
Quote (SpAz. @ 27 Jun 2013 22:46)

Har tänkt mig att börja dra igång träningen nu som jag funderat på så länge men inte fått till det (haft lite otur oxå, närmsta gymmet 100m bort har haft stängt för ombyggnation). Jag har mycket länge successivt utvecklat en ohälsosam livsstil (alkohol, droger, matmissbruk/godis/läsk) och har nu slutat med iaf drogerna.
Detta har skapat ett enormt tomrum och jag känner nu ännu mer att min kropp skriker efter motion och stimulans. Har hört att träning ska vara svinbra att bota den rastlöshet / det tomrum som kan uppstå efter att man slutat med en vana som kan liknas med en livsstil.
- Nog om bakgrund...

Jag vill i alla fall höra lite med er för o få lite inspiration angående kost och träning. Jag är väldigt skeptisk lagd till extrema kosthållningar för viktminskning, typ dieter som LCHF osv. Eller anser ni att LCHF (eller annan diet) är etablerad fakta och en hälsosam livsstil i det långa loppet?

Mina mål är:

Jag vill inte:
Bygga muskler egentligen - Har ganska bra förutsättningar för detta har jag fått förklarat men vill inte få en allt för "pumpad" och "satt" kropp utan bara vara hyfsat muskulös men framförallt få ner % kroppsfett.

Tränar gärna lite mer effektivt/fettbrännande/oftare om detta innebär att jag får unna mig lite gott.
Vill dock inte ha extremt träningsschema eller extrem kost utan viktminskningen kan gå i "maklig" takt.

Jag är 181cm lång och väger "nog" 90-94kg. Vägde 88-89senast jag vägde mig och har gått upp 1-4~kg.

Bonusfråga - Är havregrynsgröt bra för viktminskning med träning inblandat? Det har ju ältats i oändligheten hur nyttigt det är. Och detta är min nya favoritföda - provat för ett år sen "på riktigt" till frukost och jag älskar det tamejfan. Smakmässigt föredrar jag det över vilka torra mackor som helst anytime! lite lättmjölk o gröt = done.

Havregrynsgröt är absolut bra, men det viktigaste är att ha en helhetssyn över sin kost/träning.
Det allra värsta du kan göra är att rivstarta med ett rejält kaloriunderskott, då kommer din kropp börja skrika på dig inom ett antal veckor och du kommer tappa all motivation.

Orkar inte direkt svara mycket mer nu. Precis färdig med helvetets arbetsvecka.
Member
Gold: 30.00
Jun 27 2013 03:59pm
Quote (SpAz. @ Jun 27 2013 10:46pm)

- Nog om bakgrund...

Mina mål är:

Jag vill inte:

Jag är inte lika advancerad som PlaaD och Fil så ta mitt råd för vad det är värt

Gör det enkelt i början om du går ut stenhårt med värsta dietplanen och tungt schema är risken stor att du lessnar snabbt därför att det blir för mycket.

Pallra dig till Gymmet och kör bra basövningar / Ät proteinrikt och lägg ner skräpmaten är en kanonbra början när du fått lite rutin på det kan du oroa dig över om LCHF eller GI är den optimala kosthållnignen

Member
Jun 27 2013 04:01pm
Quote (Svartermetalisk @ 27 Jun 2013 23:59)
Jag är inte lika advancerad som PlaaD och Fil så ta mitt råd för vad det är värt

Gör det enkelt i början om du går ut stenhårt med värsta dietplanen och tungt schema är risken stor att du lessnar snabbt därför att det blir för mycket.

Pallra dig till Gymmet och kör bra basövningar / Ät proteinrikt och lägg ner skräpmaten är en kanonbra början när du fått lite rutin på det kan du oroa dig över om LCHF eller GI är den optimala kosthållnignen

Helt rätt inställning!

Hela min inställning till träning är "less is more"

PlaaD's inställning verkar vara "more is more". Han är helt jävla galen

This post was edited by Fil on Jun 27 2013 04:01pm
Member
Jun 27 2013 04:10pm
Vill du bli Arnold, deffinitvt snacka med PlaaD

Member
Jun 27 2013 04:27pm
Låter mycket sunt grappar. Jag är lite aspbergers lagd så det finns stor risk att jag tröttnar för att jag går ut för hårt. Därav så har jag inga krav på snabba resultat denna gången utan det här ska mer vara en långsiktig förändring av livsstil som jag hoppas också gör att jag tappar kilon.

Vad är en rimlig viktminskning tycker ni i månaden/per vecka med 181cm / 94kg säg.
Träning 3 ggr i veckan gym, nybörjare även om jag tränat gym förr, bra kost. Äter godis varje dag mer eller mindre, skräpmat 3-4ggr i veckan, en hel del flytande kolhydrater i form av öl/läsk.
Kan tänka mig skära ner läsk till en, två dagar i veckan (lightläsk? eller blir ja döm i hövve då? ökat sötsug då?), skräpmat endast undantag (denna kan bli svår - har ingen rutin på att laga mat, men samtidigt rätt så "nöjd" på den skiten. smakar inte bra längre). Godis/sötsaker ptja... Kakor o skit inga problem, chips/popcorn likaså. Men nog fan kommer jag vilja ha en chokladbit ibland. Är det typ att sätta ut en dag där det är okej att äta lite eller hur göra?
Alkohol inte så stora problem att skära ner på.. Lär dock smita in en fylla då o då, omöjligt annat under sommaren tycker jag och inte värt att offra heller för den delen.

fyfan pizzan kmr bli svår att avstå dock det inser jag. ^^
Quote (Fil @ 27 Jun 2013 23:52)
Precis färdig med helvetets arbetsvecka.

cgcg

vad är proteinrikt*?
äter tyvärr inte ägg :---(

älskar dock tonfisk på burk. :D

hmmm. skulle kunna lära mig äta stekt/scrambled eggs kanske men inte fan är de gott :-C

This post was edited by SpAz. on Jun 27 2013 04:33pm
Member
Jun 27 2013 04:37pm
Quote (SpAz. @ 28 Jun 2013 00:27)
Låter mycket sunt grappar. Jag är lite aspbergers lagd så det finns stor risk att jag tröttnar för att jag går ut för hårt. Därav så har jag inga krav på snabba resultat denna gången utan det här ska mer vara en långsiktig förändring av livsstil som jag hoppas också gör att jag tappar kilon.

Vad är en rimlig viktminskning tycker ni i månaden/per vecka med 181cm / 94kg säg.
Träning 3 ggr i veckan gym, nybörjare även om jag tränat gym förr, bra kost. Äter godis varje dag mer eller mindre, skräpmat 3-4ggr i veckan, en hel del flytande kolhydrater i form av öl/läsk.
Kan tänka mig skära ner läsk till en, två dagar i veckan (lightläsk? eller blir ja döm i hövve då? ökat sötsug då?), skräpmat endast undantag (denna kan bli svår - har ingen rutin på att laga mat, men samtidigt rätt så "nöjd" på den skiten. smakar inte bra längre). Godis/sötsaker ptja... Kakor o skit inga problem, chips/popcorn likaså. Men nog fan kommer jag vilja ha en chokladbit ibland. Är det typ att sätta ut en dag där det är okej att äta lite eller hur göra?
Alkohol inte så stora problem att skära ner på.. Lär dock smita in en fylla då o då, omöjligt annat under sommaren tycker jag och inte värt att offra heller för den delen.

fyfan pizzan kmr bli svår att avstå dock det inser jag. ^^
cgcg

vad är proteinrikt*?
äter tyvärr inte ägg :---(

älskar dock tonfisk på burk. :D

hmmm. skulle kunna lära mig äta stekt/scrambled eggs kanske men inte fan är de gott :-C

Du kan äta väldigt normalt om du har 0,5 kilo per vecka som målsättning.

Jadu, kyckling, torsk, färs, bönor, havregryn, ris, vetemjöl, allt detta innehåller en hel del protein. Börja läs på innehållsförteckningarna på olika prylar så börjar du få ett hum om makronutrienterna =)

Om du inte tänker bli hardcore gymmare så kan du säkert nöja dig med att sikta på 100 gram protein om dagen!

Jag förespråkar lightläsk. Trycker det själv och har inte uppmärksammat några bieffekter :D

This post was edited by Fil on Jun 27 2013 04:38pm
Member
Jun 27 2013 04:41pm
Kan du sluta röka CB kan du sluta äta skit, kroppen vänjer sig av med sockersug etc väldigt snabbt, om du kör bra lagad mat och undviker socker i bara några veckor så slipper du åka insulin berg och dalbana och då dyker inte det där plötsliga behovet av något sött upp.

Bra tips är att hitta något annat att småäta på, jag trycker morötter såfort jag blir hungrig mellan varven, du kan käka några kilo morötter för varje snickers du hoppar över.

Member
Jun 27 2013 04:44pm
Har läst vad ni skrivit och tagit in det, o googlat lite själv. Alltid lika spännande att sätta sig in i kost :)
Svåraste blir nog att laga maten, om jag hade haft en kock så hade detta inte varit nåt problem. Nyttig mat kan vara riktigt god tycker jag

tack :)
Member
Jun 27 2013 04:51pm
Precis som med att gymma handlar det om att hitta nån nivå man orkar med

Om jag inte känner för att göra något advancerat brukar jag steka Halloumi, koka quinoa och broccoli

Detta är kalorisnålt, proteinrikt och tar 10 minuter

Go Back To Svenska Topic List
Prev1610611612613614820Next
Add Reply New Topic New Poll