*Sneglar lite på gymtråden...*
Har tänkt mig att börja dra igång träningen nu som jag funderat på så länge men inte fått till det (haft lite otur oxå, närmsta gymmet 100m bort har haft stängt för ombyggnation). Jag har mycket länge successivt utvecklat en ohälsosam livsstil (alkohol, droger, matmissbruk/godis/läsk) och har nu slutat med iaf drogerna.
Detta har skapat ett enormt tomrum och jag känner nu ännu mer att min kropp skriker efter motion och stimulans. Har hört att träning ska vara svinbra att bota den rastlöshet / det tomrum som kan uppstå efter att man slutat med en vana som kan liknas med en livsstil.
- Nog om bakgrund...
Jag vill i alla fall höra lite med er för o få lite inspiration angående kost och träning. Jag är väldigt skeptisk lagd till extrema kosthållningar för viktminskning, typ dieter som LCHF osv. Eller anser ni att LCHF (eller annan diet) är etablerad fakta och en hälsosam livsstil i det långa loppet?
Mina mål är:
Kosmetiska - Tappa vikt i fett för att se mer attraktiv ut.
Välmående - träna för endorfinerna och energiökningens skull
Kondition - orka mer fysiskt
Jag vill inte:
Bygga muskler egentligen - Har ganska bra förutsättningar för detta har jag fått förklarat men vill inte få en allt för "pumpad" och "satt" kropp utan bara vara hyfsat muskulös men framförallt få ner % kroppsfett.
Hur ska jag träna o vad ska jag äta

Tränar gärna lite mer effektivt/fettbrännande/oftare om detta innebär att jag får unna mig lite gott.
Vill dock inte ha extremt träningsschema eller extrem kost utan viktminskningen kan gå i "maklig" takt.
Jag är 181cm lång och väger "nog" 90-94kg. Vägde 88-89senast jag vägde mig och har gått upp 1-4~kg.
Bonusfråga - Är havregrynsgröt bra för viktminskning med träning inblandat? Det har ju ältats i oändligheten hur nyttigt det är. Och detta är min nya favoritföda - provat för ett år sen "på riktigt" till frukost och jag älskar det tamejfan. Smakmässigt föredrar jag det över vilka torra mackor som helst anytime! lite lättmjölk o gröt = done.
This post was edited by SpAz. on Jun 27 2013 02:49pm