Quote (berhemuli @ 6 Apr 2013 15:56)
http://www.youtube.com/watch?v=_B9FFvoKlpw
Citerar även från en text jag läste nyligen som innefattar rätt mycket vad AIK betyder för många (eller andra lag)
"För mig personligen har idrotten och supporterlivet i AIK varit en livräddare när jag som barn till en alkoholist och syster till en drogmissbrukare sökte någon slags trygghet. I supporterleden fick jag den där värme som jag inte fick hemma. Jag fick modet att våga vara jag och chansen att vara kreativ genom att skriva, arrangera resor och styrelsearbetsvana. Saker som bäddat vägen för min karriär. Viktigast av allt var att jag fick lära mig att känna, att våga känna. För ingenstans känner man så mycket som man gör under en match när fotbollslaget spelar. Det var på Norra Stå som jag lärde mig gråta, det var här jag kunde skrika ut min frustration och förtvivlan, likväl som min lycka och kärlek. Det var här jag fick en familj."
Får dock säga att när passionen för klubben (oavsett klubb) blivit så här stark, så är det inte längre fotboll man är ute efter, kunde lika gärna ha varit Religion eller ett gäng.
Den här berättelse handlar mer om In- och outgroup processer än någonting som har med fotboll att göra. Du kan höra samma historia berättas ifrån en kristen eller muslim, men man byter ut norra stå mot kyrkan eller moskén och man byter ut under en match mot en predikan, eller liknande.
Säger dock inte att det nödvändigtvis är negativt eller dåligt. Kul med folk som är riktigt passionerade oavsett klubb etc

Nu måste jag springa! hörs imorgon!