d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Gym Gym Gym! > Vem Gymmar Här Igentligen ^^?
Prev15354555657820Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 7,821.00
Jul 7 2011 01:18pm
Quote (syndicateffs @ 7 Jul 2011 21:14)
tack tack :)
krya på bara! :P

Tack! :D

Jag är rätt glad att jag inte är ensam som verkar föredra konditionsträning över att bli biff-krim.
Member
Jul 7 2011 01:22pm
Quote (Litttle_Brother @ 7 Jul 2011 21:17)
Har börjat köra lite styrke nu, och inte bara ben nu (garderobsgymmare som jag kallar det, tvärtom till discogymmare lol), utan hela kroppen istället.

Kanske hästen har några tips på hur man ska träna? ^^ Kan inte SÅ mycket om styrketräning faktiskt.

Jag kör bara dem vanliga maskinerna (inte riktiga vikter på stång alltså), och vädligt allsidigt. Försöker träna hela kroppen alltså, rygg, mage, ben, armar, axlar osv varje gång jag tränar.

Men kör mest/seriösast på konditionen fortfarande! :)

Testade också vågen förra veckan, och märkte att jag väger 89 nu. Förra året då jag vägde mig sist tror jag, låg jag på 82-83 :S

Så mitt slöår från studenten tills nu har varit slött ^^ Akta lönnfet :<<<<

Och nu när det är sommar så springer jag ute ofta, och speciellt när resten av familjen har kört igång nu också.

På gymmer kör jag inga ben. Men min vecka ser ut såhär:

Måndag: Löpning, högintensivt pass
Tisdag: Gym, rygg/bröst
Onsdag: Löpning, intervaller
Torsdag: Gym, armar/axlar
Fredag: Löpning, lågintensivt

Med det här schemat tänker jag tillåta mig själv att dricka alkohol på lördagar, inte mer än så!
Vill du bara bli lite uthålligare i kroppen så kan du köra hela kroppen varje gång på gymmet, men tänker du faktiskt bli starkare/bygga muskler är det rekommenderat att dela upp kroppen på fler dagar.
Du orkar mer då!

Quote (Litttle_Brother @ 7 Jul 2011 21:22)
Som jag nyss sa i min förra post.

KONDITION > STYRKE. Ez.

Det är bra att ha långsiktiga mål också, mitt är milen varje år i Maj, ska försöka få bättre (lite iaf) för varje år! :)

Gött, jag satsar på halvmara till nästa sommar! :P

This post was edited by Fil on Jul 7 2011 01:24pm
Member
Gold: 2,069.00
Jul 7 2011 01:22pm
Quote (Fil @ 7 Jul 2011 21:18)
Tack! :D

Jag är rätt glad att jag inte är ensam som verkar föredra konditionsträning över att bli biff-krim.

KONDITION > STYRKE. Ez.

Det är bra att ha långsiktiga mål också, mitt är milen varje år i Maj, ska försöka få bättre (lite iaf) för varje år! :)

Quote (Fil @ 7 Jul 2011 21:22)
På gymmer kör jag inga ben. Men min vecka ser ut såhär:

Måndag: Löpning, högintensivt pass
Tisdag: Gym, rygg/bröst
Onsdag: Löpning, intervaller
Torsdag: Gym, armar/axlar
Fredag: Löpning, lågintensivt

Med det här schemat tänker jag tillåta mig själv att dricka alkohol på lördagar, inte mer än så!

Hmm okej :P

Men kan man köra alla grejer varje gång man tränar? Jag gillar inte riktigt att bara köra 1-2 saker tbh :>
Eller är det effektivare kanske?

Sen i maskinerna hur månag reps o det ska man köra?
Jag kör 10-12 reps, 2 gånger.

Quote (Fil @ 7 Jul 2011 21:22)
ött, jag satsar på halvmara till nästa sommar! :P

Nice, kan lova att du har mycket grymmare kondis än mig dock, jag klarar inte ens att springa en halvmil atm, utan att behöva gå alltså. Kan gå-springa en mil, gjorde ju det senast i Maj, fick lite över en timme då, så helt ok imo med tanke på att jag gick nästan hälften.
Men orkar inte alls springa en mil i sträck, max nån kilometer. Och då springer jag typ i en hastighet av 10Km/h eller nåt sådant.

This post was edited by Litttle_Brother on Jul 7 2011 01:26pm
Member
Jul 7 2011 01:26pm

KONDITION > STYRKE. Ez.

Hmm okej :P

Men kan man köra alla grejer varje gång man tränar? Jag gillar inte riktigt att bara köra 1-2 saker tbh :>
Eller är det effektivare kanske?

Sen i maskinerna hur månag reps o det ska man köra?
Jag kör 10-12 reps, 2 gånger.

Kör du hela kroppen på gymmet så kommer du inte ha energi eller koncentrationsförmåga till att vara lika noggrann åt varje muskelgrupp. Dessutom har kroppen begränsat med tid efter varje träningspass som den kan återuppbygga.
Delar du upp kroppen kommer de muskler du kör faktiskt hinna återhämta sig bättre efter träningen!

E: Kan tipsa om den här:

http://iform.se/traningsguide/halvmaratonskolan-niva-2

Om du inte har så bra kondis, kör halvmaraskolan nivå 1

Nice, kan lova att du har mycket grymmare kondis än mig dock, jag klarar inte ens att springa en halvmil atm, utan att behöva gå alltså. Kan gå-springa en mil, gjorde ju det senast i Maj, fick lite över en timme då, så helt ok imo med tanke på att jag gick nästan hälften.
Men orkar inte alls springa en mil i sträck, max nån kilometer. Och då springer jag typ i en hastighet av 10Km/h eller nåt sådant.

10km/h skulle innebära en tid på 60 minuter på milen. Eftersom du fick lite över en timme och gick ungefär halva så har du sprungit snabbare än så.

Tips från coachen, sänk tempot så kommer du inte behöva gå lika mycket, och då får du en bättre tid
Spring så långsamt så du frågar dig "ska man verkligen springa såhär långsamt?", då är det lagom!
När du är varm i kläderna kan du höja tempot något. Men jag lovar dig att det är lättare att behålla motivationen om du har en låg intensitet!

This post was edited by Fil on Jul 7 2011 01:29pm
Member
Gold: 2,033.00
Jul 7 2011 01:31pm
Quote (Litttle_Brother @ Jul 7 2011 07:17pm)
Har börjat köra lite styrke nu, och inte bara ben nu (garderobsgymmare som jag kallar det, tvärtom till discogymmare lol), utan hela kroppen istället.

Kanske hästen har några tips på hur man ska träna? ^^ Kan inte SÅ mycket om styrketräning faktiskt.

Jag kör bara dem vanliga maskinerna (inte riktiga vikter på stång alltså), och vädligt allsidigt. Försöker träna hela kroppen alltså, rygg, mage, ben, armar, axlar osv varje gång jag tränar.

Men kör mest/seriösast på konditionen fortfarande! :)

Testade också vågen förra veckan, och märkte att jag väger 89 nu. Förra året då jag vägde mig sist tror jag, låg jag på 82-83 :S

Så mitt slöår från studenten tills nu har varit slött ^^ Akta lönnfet :<<<<

Och nu när det är sommar så springer jag ute ofta, och speciellt när resten av familjen har kört igång nu också.

du bör skippa maskinerna. du kan göra så mycket mer med lösa vikter och du tränar samtidigt upp stabiliteten i dina muskler med lösa vikter.
sen bör du inrikta dig i 2-3 muskelgrupper per pass, helst 2. fast det beror ju på hur många pass i veckan du kör. :)

sen angående reps så beror de på hur tunga vikter du har. jag kör på 3x6 och när jag maxar, och 3x12 när jag inte maxar

This post was edited by syndicateffs on Jul 7 2011 01:38pm
Member
Gold: 0.00
Jul 7 2011 01:40pm
Quote (syndicateffs @ Jul 7 2011 10:31pm)
du bör skippa maskinerna. du kan göra så mycket mer med lösa vikter och du tränar samtidigt upp stabiliteten i dina muskler med lösa vikter.
sen bör du inrikta dig i 2-3 muskelgrupper per pass, helst 2. fast det beror ju på hur många pass i veckan du kör. :)

sen angående reps så beror de på hur tunga vikter du har. jag kör på 3x6 och när jag maxar, och 3x12 när jag inte maxar

tja biffen vet du allt eller
Member
Gold: 2.00
Jul 7 2011 01:43pm
Mycket text.

Kan fixa ihop ett schema åt dig om du vill.

Hur många dagar i veckan hade du tänkt träna?
Något speciellt mål med träningen?

Member
Gold: 6,669.61
Jul 7 2011 01:47pm
Har haft en väldigt svacka i träningen i ett halvår som började med en rad förkylningar och brist på käk. Har nu lagt på mig några fula kilo om benen/röven samt fått en aning mindre överkropp.
Vill börja seriöst igen, men är osäker vilket sätt som är det bästa.

1. Jag börjar med att stenhårt satsa på att bränna bort fettet med cykling och konditionsträning. Kan gå rätt fort, men överkroppen kommer att tappa ännu mer massa innan jag kan jobba mig tillbaka.
2. Jag tänker enbart på att bygga mer muskelmassa så att fettet syns mindre ^^
3. Något slags mellanting där jag tränar mycket med kroppsvikt, löper samt lyfter vikter på ~10-12 rep för att inte tappa muskelmassa vid sidan av. Det kommer att gå långsammare, men förhoppningsvis kan jag behålla massa samtidigt som jag blir mer definierad runt benen.

Någon som har några tips? Förslappas mer och mer för varje minut :c
Member
Jul 7 2011 01:49pm
Quote (GuZ @ 7 Jul 2011 21:47)
Har haft en väldigt svacka i träningen i ett halvår som började med en rad förkylningar och brist på käk. Har nu lagt på mig några fula kilo om benen/röven samt fått en aning mindre överkropp.

1. Jag börjar med att stenhårt satsa på att bränna bort fettet med cykling och konditionsträning. Kan gå rätt fort, men överkroppen kommer att tappa ännu mer massa innan jag kan jobba mig tillbaka.
3. Något slags mellanting där jag tränar mycket med kroppsvikt, löper samt lyfter vikter på ~10-12 rep för att inte tappa muskelmassa vid sidan av. Det kommer att gå långsammare, men förhoppningsvis kan jag behålla massa samtidigt som jag blir mer definierad runt benen.

Ett tips, gå inte in för hårt!
I inledningsfasen tar ditt immunförsvar stryk exponentiellt mot hur pass mycket du tränar. Det är enligt mig den viktigaste anledningen till en mjukstart.

Hur du ska göra med fettförbränning/bygga avgör du själv.
Member
Gold: 2.00
Jul 7 2011 01:55pm
Quote (GuZ @ 7 Jul 2011 21:47)

Alternativ 3 skulle jag satsat på.

Försök att ligga på ett ca 500 kcal underskott, då går du ner ca 0,5kg i veckan och behåller näst intill all muskelmassa.

Edit: Eller så kör du på alternativ 2 och bulkar upp dig under ett par månader och därefter kör på alternativ 3.

This post was edited by Simpan91 on Jul 7 2011 02:00pm
Go Back To Svenska Topic List
Prev15354555657820Next
Add Reply New Topic New Poll