d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Gym Gym Gym! > Vem Gymmar Här Igentligen ^^?
Prev1520521522523524820Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 30.00
Jan 10 2013 01:18pm
Ont i knät när jag kör squats, även när jag kör utan vikter

Känns ibland också när jag går i trappor etc

köra vidare eller anstränga knät så lite som möjligt tills det går över?

Member
Gold: 7,821.00
Jan 10 2013 01:32pm
Quote (Svartermetalisk @ 10 Jan 2013 20:18)

Definitivt inte köra vidare!
Inte omöjligt att du kör med felaktig teknik. Tänk på att inte vara alltför hastig på vägen ner i böjen, även viktigt att ha en bra vinkel på foten (rakt fram är inte bra, fötterna pekandes för mycket utåt är inte heller bra)
Är man för svag i höfterna är det lätt att man vinklar knäna något inåt när man trycker ifrån i bottenläget, det är inte heller bra för knäna.

PlaaD kan nog ännu mer om detta. Han är böjkungen af swesub!
Retired Moderator
Gold: 85.47
Trader: Trusted
Jan 10 2013 01:36pm
Quote (Fil @ Jan 10 2013 09:32pm)
Inte omöjligt att du kör med felaktig teknik. Tänk på att inte vara alltför hastig på vägen ner i böjen, även viktigt att ha en bra vinkel på foten (rakt fram är inte bra, fötterna pekandes för mycket utåt är inte heller bra)
Är man för svag i höfterna är det lätt att man vinklar knäna något inåt när man trycker ifrån i bottenläget, det är inte heller bra för knäna.

lol.. PlaaD dont even lift
Member
Gold: 2,945.50
Jan 10 2013 02:28pm
Quote (Fil @ 10 Jan 2013 20:32)

Inb4 rättelse.

Hastigheten ned är inget problem. Divebomb squat (bara typ falla ned och studsa upp) används av otroligt många på elitnivå. Felet folk gör vid detta är att de inte har vikten på hälarna utan på tårna när de går ned för snabbt då.

Fötterna rakt fram funkar så länge jättebra, brukar dock va lättare med viss vinkel utåt för att käna följer med då.
Knän rakt fram/snett utåt=OK
Knän inåt= NO

Vart i knät har du ont? Över/under knäskålen?

E: Att droppa snabbt & djupt vid böjen påverkar vaderna/fotlederna mer än knäna dessutom (vad jag fått lära mig iaf)

This post was edited by PlaaD on Jan 10 2013 02:32pm
Member
Jan 10 2013 02:55pm
Quote (PlaaD @ 10 Jan 2013 21:28)
Inb4 rättelse.

Hastigheten ned är inget problem. Divebomb squat (bara typ falla ned och studsa upp) används av otroligt många på elitnivå. Felet folk gör vid detta är att de inte har vikten på hälarna utan på tårna när de går ned för snabbt då.

Fötterna rakt fram funkar så länge jättebra, brukar dock va lättare med viss vinkel utåt för att käna följer med då.
Knän rakt fram/snett utåt=OK
Knän inåt= NO

Vart i knät har du ont? Över/under knäskålen?

E: Att droppa snabbt & djupt vid böjen påverkar vaderna/fotlederna mer än knäna dessutom (vad jag fått lära mig iaf)

Det där med att vara alltför snabb på vägen ner är något boken "styrketräning för idrott motion och rehabilitering" avråder från.
Mig veterligen är det en väl erkänd bok och det den säger om att vara för snabb på vägen ner köper jag till 100% ;P
Member
Gold: 2,945.50
Jan 10 2013 03:06pm
Quote (Fil @ 10 Jan 2013 21:55)
Det där med att vara alltför snabb på vägen ner är något boken "styrketräning för idrott motion och rehabilitering" avråder från.
Mig veterligen är det en väl erkänd bok och det den säger om att vara för snabb på vägen ner köper jag till 100% ;P

En hel värld av tyngdlyftare säger annat.
Hade vart farligt att fånga stången i vändningen/rycker då också eftersom stången slår ned en ännu mer då också.
Allt handlar om att kontrollera det likt alla andra övningar.
Mest problem är det väl för folk som inte har rätt rörlighet för det.

This post was edited by PlaaD on Jan 10 2013 03:06pm
Member
Gold: 2,967.01
Jan 10 2013 03:13pm
Quote (Svartermetalisk @ Jan 10 2013 07:18pm)

Hade samma problem i typ ett helt år för ett tag sen.. Det var dock pga en överbelastning av knät som jag hade fått, icke schönt men nu är det bra igen (:
Member
Jan 10 2013 03:18pm
Quote (PlaaD @ 10 Jan 2013 22:06)
En hel värld av tyngdlyftare säger annat.
Hade vart farligt att fånga stången i vändningen/rycker då också eftersom stången slår ned en ännu mer då också.
Allt handlar om att kontrollera det likt alla andra övningar.
Mest problem är det väl för folk som inte har rätt rörlighet för det.

Ah finns väl ingen tyngdlyftare som håller mot på väg ner i en frivändning. Vet även om att boken tar upp just tyngdlyftares knän och konstaterar att dessa är starkare än snittet hos otränade individer.
Kan ju dock vara farligt att göra sådana jämförelser - eftersom de som skadar sig över tid inte finns med i den första urvalsgruppen.

Det jag menar alltså: De som inte klarar av det här lyftet - hälsosamt för knäna eller inte - kommer inte kalla sig tyngdlyftare särskilt länge

This post was edited by Fil on Jan 10 2013 03:20pm
Member
Gold: 30.00
Jan 10 2013 04:20pm
Får spunk asså, knät pajj = inga squats, går inte att springa

Handlederna paj pga jobbet = vågar inte göra någonting som involverar vikter

Får sitta på arslet tills jag läker ihop, det är bara trist som fan för då måste man gräva fram den där peppen igen när man blitt kry och det är inte alltid det lättaste

Member
Jan 10 2013 04:22pm
Quote (Svartermetalisk @ 10 Jan 2013 23:20)
Får spunk asså, knät pajj = inga squats, går inte att springa

Handlederna paj pga jobbet = vågar inte göra någonting som involverar vikter

Får sitta på arslet tills jag läker ihop, det är bara trist som fan för då måste man gräva fram den där peppen igen när man blitt kry och det är inte alltid det lättaste

Kan jag inte köra knäböj tappar jag all motivation för gymmet. Har ingen aning vad man gör på ett gym om man inte först har kört knäböj!

Ärligt talat. Jag har inte en jävla aning!

Lider med dig, stackars! :(
Go Back To Svenska Topic List
Prev1520521522523524820Next
Add Reply New Topic New Poll