d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Julklappar -14
Prev14567Next
Add Reply New Topic New Poll
Banned
Gold: Locked
Trader: Scammer
Warn: 10%
Dec 25 2014 06:45am
6000 och en barbour jacka, kallingar, smörkniv och trisslotter :hail:
Member
Gold: 2,069.00
Dec 25 2014 06:55am
Quote (Svartermetalisk @ 25 Dec 2014 11:56)
Jag har en filosofi och det är att man inte ska ändra på något man är nöjd med, om man är nöjd med en billig produkt man använder men bestämmer sig för att uppgradera den så känner man bara av kvalitetsökningen en kort period, när man vant sig vid den nya kvalitet får man exakt samma upplevelse som förut men det är numera mycket dyrare och man kan ofta inte gå tillbaka till det man använde förut därför att det känns fel.

Anledningen till att jag håller hårt på detta är att många av våra filmkunder sen intåget av Blu-ray inte KAN titta på DVD, dom köper hellre dåliga filmer på Blu-ray än bra filmer på DVD vilket fått mig att inse att hade dom bara aldrig rört Blu-ray från början och stannat med formatet som fungerat för dom i 20 år hade dom kunnat välja bland tusen ggr så många titlar till ett mycket lägre pris.

Jag förstår dig helt och hållet. Och håller även med.

Personligen så gjorde en sån grej förut typ. Den första bärbara datorn jag började spela på var nån vanlig Dell dator med 15 tum skärm.
Det funkade helt okej, men sen efter flera år så ville jag köpa en egen, men framförallt en bättre, då den nuvarande var ganska utdaterad och mkt saker laggade osv.
Så jag kollade på datorer, och jag köpte en bärbar med 17 tum skärm, jag tänkte att de blir säkert bra, lite större är alltid nice men inte för stort.

Saken blev då, att nu hade jag aldrig kunnat gå tillbaka till 15 tum, det är för litet. Men när jag väl hade den med 15 tum så spelade de ingen roll.
När jag skulle köpa min dator så valde jag mellan både datorer med 15 och 17 tum. Men saken var då också att jag TÄNKTE FAKTISKT på det valet, att om jag
nu köper en med 17 tum så kommer jag nog bli van med det och inte vilja använda 15 tum igen, och så blev det ju.

Så detta är ett exempel för min del, där det stämmer bra det du sa herr Martin.
Men i övriga fall så har jag inte alls svårt att "nergradera" mig i saker imo. T ex jag kan se flera filmer i 1080p
men ändå gå tillbaka och se en film på vanlig DVD utan problem.
Member
Gold: 3,552.51
Dec 25 2014 07:13am
Quote (Svartermetalisk @ 25 Dec 2014 14:38)
Baserat på dina posts tror jag att du förstår mitt tankesätt, du håller bevisligen inte med men det är helt ok :)

Fair enough. Jag tycker alltid delvis att jag inte förstår hur folk tänker när jag inte håller med. :D så vi är iaf överens om att inte hålla med. Bra det iaf. :D
Member
Gold: 457,914.30
Dec 25 2014 07:34am
Quote (Svartermetalisk @ 25 Dec 2014 12:56)
Jag har en filosofi och det är att man inte ska ändra på något man är nöjd med, om man är nöjd med en billig produkt man använder men bestämmer sig för att uppgradera den så känner man bara av kvalitetsökningen en kort period, när man vant sig vid den nya kvalitet får man exakt samma upplevelse som förut men det är numera mycket dyrare och man kan ofta inte gå tillbaka till det man använde förut därför att det känns fel.

Anledningen till att jag håller hårt på detta är att många av våra filmkunder sen intåget av Blu-ray inte KAN titta på DVD, dom köper hellre dåliga filmer på Blu-ray än bra filmer på DVD vilket fått mig att inse att hade dom bara aldrig rört Blu-ray från början och stannat med formatet som fungerat för dom i 20 år hade dom kunnat välja bland tusen ggr så många titlar till ett mycket lägre pris.

ligger något i detta. Jag håller inte med om att det gör det ovärt att ha kvalitet, livslängd och kavlite kan ge större mervärde än ett billigare köp. men t.ex. mitt duschmunstycke..? kostar 79kr på claes ohlson, plastigt, men ser metallic / ok ut, har olika strålfunktioner. den kan gå sönder tio ggr och jag köper samma igen för samma pris som en exklusivare? självklart är den mer prisvärd.
Jag håller dock med att det är universellt för nästan alla människor väldigt svårt att gå ner i standard. lätt att gå upp men inte motsatt väg.

Min standard av klädesbutiker ligger typ MQ, cgc, carlings funkar också. Jack'n'jones funkar också, för dom har bytt riktning på design senare år. Om vi ska ta prisklasser ungefär, 500-800 på skjortor, 800-1500~ jeans, etc. Jag handlar aldrig på Dressman och vill inte det heller. HM kan funka ibland för plain tishor eller strumpor perhaps? Men ogärna skjortor. Tror damkläderna är högre standard än herr där, dock?
Om jag tar min flickvän är det lika för henne med finare kläder med enbart morris, gant, burburry, michael kors, etc. och -> till min standard, som min standard -> dressman.
det känns snoffsigt från mitt perspektiv, men är ju inget fel med det egentligen. bara vad hon är van vid, och det känns inte bra att "gå neråt".

/edit: fyfan vad rostigt jag skriver. så sliten. go jul :santa:

This post was edited by SpAz. on Dec 25 2014 07:44am
Member
Gold: 14,327.50
Dec 25 2014 08:26am
Quote (Svartermetalisk @ Dec 25 2014 12:59pm)
Det spelar ingen roll, frågan är varför få något man en gång var nöjd med att kännas som ett nedköp?

Saker och ting blir bättre vettu. Skillnaden mellan BluRay och DVD är ju djävligt stor.

Jag kan dock hålla med om kläder etc, speciellt underkläder. Jag förstår inte hur man kan betala 200 spänn för ett par killingar.
Member
Gold: 0.00
Dec 25 2014 09:48am
Quote (SpAz. @ 25 Dec 2014 14:34)
ligger något i detta. Jag håller inte med om att det gör det ovärt att ha kvalitet, livslängd och kavlite kan ge större mervärde än ett billigare köp. men t.ex. mitt duschmunstycke..? kostar 79kr på claes ohlson, plastigt, men ser metallic / ok ut, har olika strålfunktioner. den kan gå sönder tio ggr och jag köper samma igen för samma pris som en exklusivare? självklart är den mer prisvärd.
Jag håller dock med att det är universellt för nästan alla människor väldigt svårt att gå ner i standard. lätt att gå upp men inte motsatt väg.

Min standard av klädesbutiker ligger typ MQ, cgc, carlings funkar också. Jack'n'jones funkar också, för dom har bytt riktning på design senare år. Om vi ska ta prisklasser ungefär, 500-800 på skjortor, 800-1500~ jeans, etc. Jag handlar aldrig på Dressman och vill inte det heller. HM kan funka ibland för plain tishor eller strumpor perhaps? Men ogärna skjortor. Tror damkläderna är högre standard än herr där, dock?
Om jag tar min flickvän är det lika för henne med finare kläder med enbart morris, gant, burburry, michael kors, etc. och -> till min standard, som min standard -> dressman.
det känns snoffsigt från mitt perspektiv, men är ju inget fel med det egentligen. bara vad hon är van vid, och det känns inte bra att "gå neråt".

Mind blown, hade ingen aning om att du var svensk haha.

Update på min lista hittills är ett presentkort på butiken Carlings på 400 kronor. Ska iväg till fars sida imöra och hämta lite grejer. En av dem jag får där är ett handgjort läderarmband med ett upp och ned vänt pentagram på, far min gör läderprylar vid sidan om jobbet och är tokigt duktig på det.
Member
Gold: 848.22
Dec 25 2014 10:17am
Quote (Novaluzid @ 25 Dec 2014 16:48)
Mind blown, hade ingen aning om att du var svensk haha.

Update på min lista hittills är ett presentkort på butiken Carlings på 400 kronor. Ska iväg till fars sida imöra och hämta lite grejer. En av dem jag får där är ett handgjort läderarmband med ett upp och ned vänt pentagram på, far min gör läderprylar vid sidan om jobbet och är tokigt duktig på det.

Är det hemmagjort så får du posta bild så vi får se hur tokigt duktig han är :angel:
Member
Gold: 880.00
Dec 25 2014 12:14pm
En kaffekopp
Member
Gold: 0.00
Dec 25 2014 02:17pm
Quote (SpAz. @ Dec 25 2014 01:34pm)

Går ju inte o jämföra med brudar. Nästan alla brudar bryr sig om design/märkeskläder.
Member
Gold: 1.36
Dec 25 2014 04:09pm
Ingenting :(
Go Back To Svenska Topic List
Prev14567Next
Add Reply New Topic New Poll