d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Svensk Invandringspolitik
Prev1456789Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 93.00
Warn: 100%
May 19 2011 03:44pm
Quote (IheardItwasEz @ May 19 2011 11:34pm)
varit med svenskar

Nu ser vi ju vilken idealisk invandrare du hade varit!
Du skulle bli såååå omtyckt av det irakiska samhället.

Dubbelmoral ftw, eller?
Member
Gold: 3.90
May 19 2011 05:50pm
Quote (ZippYz @ 19 May 2011 22:44)
Nu ser vi ju vilken idealisk invandrare du hade varit!
Du skulle bli såååå omtyckt av det irakiska samhället.

Dubbelmoral ftw, eller?

You go girl!
Member
Gold: 2,069.00
May 19 2011 05:55pm
Quote (Svartermetalisk @ 19 May 2011 23:24)
Problemet med Svensk invandringspolitik är främst att vi bankar ihop folk med samma nationalitet på samma ställen så att de tillåts skapa mini-versioner av sina hemländer i Sverige och därför aldrig blir integrerade ordentligt i samhället.

Det har inget med invandrarna att göra, tänk er själva om ni hade flyttat till typ Irak hade ni hellre försökt lära er språket och bli en funktionell irakier eller hade ni bosatt er i ett område med 100 svenskar och bara fortsatt käka köttbullar och druckit Snaps?

Detta måste ändras imo.

Stämmer väldigt bra, vi hade ett möte om detta i vårat bostadsområde.
Member
May 19 2011 06:19pm
Quote (Litttle_Brother @ 20 May 2011 00:55)
Stämmer väldigt bra, vi hade ett möte om detta i vårat bostadsområde.

Var ju dock det jag sa innan... /attentionwhore
Member
Gold: 1.00
May 20 2011 03:41am
Quote (Makta @ May 19 2011 09:18pm)
Gör det? Så ifall det funkar så menar du att det är invandrarnas fel att de hamnar i bråk? Eller är det Svenskens? Eller om du nu kanske är lite kristen så är det guds hand som styr bråken som uppstår? :P

Bara för att du kan gå naken nere i Afrika på vintern betyder inte att du kan göra det här. If you know what i mean :lol:

Jag e kass på att argumentera så jag orkar inte, men jag är iallfall långt ifrån kristen :)
Member
Gold: 457,914.30
May 23 2011 05:33am
Quote (umade @ 19 May 2011 20:12)
Förstår inte hur vi kan ha en bra ekonomi när vi inte lyckas behålla företag här och betala bra lön. Nu har jag inga källor och vi pratar ju bara lite casual men det känns som att våra lärare är underbetalda. Om vi tittar på Norge så har dom en säkert 50 gånger bättre statsekonomi än vad vi har, med all deras olja och naturkällor. Vi har ingenting som står ut. Ingenting vi alltid kan förlita på oss. Jag har massor med invandrarkompis, tror nog att det är 50/50 där faktiskt, men ju fler vi tar in ju mindre jobb blir det. Med strikta regler menar jag att folk självfallet ska få komma hit om dom måste, men att dom måste hit förstår jag inte. Visst, en som har hela sin släkt här och tvingas lämna sitt land pga diverse orsaker, det förstår jag. Att dennes familj är stabil och någon av dom har jobb, ännu bättre. Men för att komma hit så finns det så många andra möjligheter på vägen. Har för mig att alla länder i EU ska ha någorlunda lik invandringspolitik så inte alla söker sig till ett land, men det känns lite som att vi tar in folk som inte har vårt land som enda utväg. Vad som en gång var flyktingar börjar bli folk som fått höra att man kan leva på staten här och jobba svart vid sidan om.

Vi har en bra ekonomi, då vår inflation ligger på bra nivåer, vi har stabil arbetsmarknad, låg osäkerhet, bra statsfinanser trots våra extrema utgifter i skyddsnät såsom skola omsorg socialförsäkringar. Världen är i ekonomisk kris, en del länder konkar då deras korthus till slut faller... vi har i princip ingen korruption etc etc. Vår ekonomi ÄR bra. Och vi har dessutom stora naturtillgångar också, även om norge är extremt lyckligt lottade med sin olja.

Varför folk vill komma till Sverige är uppenbart, vi har kanske världens mest transparenta och demokratiska samhälle. Liten organiserad brottslighet och korruption, bra lönevillkår, god välfärd osv osv... Tror de flesta skulle vilja bo i ett land som Sverige. MEN nu är det ju som bekant så att vårt land bygger på skatteinkomster, vi kan inte ta hand om hela världen med vårt säkerhetssystem, så länge inte majoriteten är produktiva medborgare som bidrar finansiellt till välfärden.
Men vi har en flyktingpolitik också, där folk som tar sig hit får uppehälle och hålls vid liv, då de på sin hemort är förföljda etc etc av olika orsaker... Detta är en form av biståndspolitik egentligen.
Men om vi assimilierar dessa flyktingar till att bli produktiva samhällsmedborgare har vi gjort dubbel vinst! Vi räddar ett liv, och vi får in mer skattepengar... I ett perfekt scenario dvs... Men flyktingpolitiken är ju lite mer komplicerad. Det krävs regler för att styra upp, för alla som kommer hit är ju inte sugna på att bli "svenskar" och så, utan vill inte ens vara här från början.

Ja, jag ser också problem med att sverige tar in så mycket mer flyktingar än andra EU-länder, men problemet är snarare att dom inte är lika hjälpsamma som oss, inte att vi är för hjälpsamma... Vi lyckas hålla samma goda ekonomi (även mycket bättre än de flesta andra EU-länder) trots detta, så varför skulle inte dem klara det? Dessutom får ju pissländer som frankrike en jävlahelvetes massa bidrag från EU-projektet... där har vi problemet.

Quote (tOFFELiKastrullen @ 19 May 2011 20:54)
Våra skogar ger ut något mer pengar, men vår stat säljer ut skogarna aka privatiserar vi våra skogar medan norska staten har koll på deras olja. Med andra ord: Norska staten är mycket rikare även om den svenska skogen får ut lite mer pengar än norska oljan så är vår stat är ändå mycket fattigare HEOHOEHEOE

orkar ej leta källa, peace.

intressant om det stämmer. skulle inte förvåna mig faktiskt... Norges olja är ju inte outsinlig heller som många verkar ha fått för sig... Sen är norrmän långt mindre produktiva än svenskar, så det väger upp i arbetsmoralkapital^^ and dats a fact

Quote (IheardItwasEz @ 19 May 2011 21:58)
svenskar i sverige - blattar i blatteland

fixat

Samer i Sameland, Svenskar i.... wait what?!
rasist

Quote (Svartermetalisk @ 19 May 2011 23:24)
Problemet med Svensk invandringspolitik är främst att vi bankar ihop folk med samma nationalitet på samma ställen så att de tillåts skapa mini-versioner av sina hemländer i Sverige och därför aldrig blir integrerade ordentligt i samhället.

Det har inget med invandrarna att göra, tänk er själva om ni hade flyttat till typ Irak hade ni hellre försökt lära er språket och bli en funktionell irakier eller hade ni bosatt er i ett område med 100 svenskar och bara fortsatt käka köttbullar och druckit Snaps?

Detta måste ändras imo.

Det tror jag också är ett stort problem... men det är en så jävla infekterad fråga. Det här med att respektera nationaliteten och deras vilja osv. Men jag är nog rak helt enkelt och säger att i en socialdemokratisk stat, som dom uppenbarligen ska vara tacksamma för att vi har i Sverige (den ger dom uppehälle och räddar dem från död i hemlandet), så finns det inte plats för så mycket individuella friheter... Vi har ett välfärdssamhälle och vill dom ta del av det måste vi kunna sätta krav. Integrationspolitiken måste bli "hårdare"
Member
May 23 2011 08:42am
Det är bögarnas fel..
Member
May 23 2011 09:02am
Quote (Makta @ 23 May 2011 16:42)
Det är bögarnas fel..

mer substans än vanligt, skönt o se att de går framåt makta!
Member
Gold: 30.00
May 23 2011 09:56am
Det tror jag också är ett stort problem... men det är en så jävla infekterad fråga. Det här med att respektera nationaliteten och deras vilja osv. Men jag är nog rak helt enkelt och säger att i en socialdemokratisk stat, som dom uppenbarligen ska vara tacksamma för att vi har i Sverige (den ger dom uppehälle och räddar dem från död i hemlandet), så finns det inte plats för så mycket individuella friheter... Vi har ett välfärdssamhälle och vill dom ta del av det måste vi kunna sätta krav. Integrationspolitiken måste bli "hårdare"[/QUOTE]

Jag har skrivit dessa exakta rader i varje "leaglisera Weed tråd" jag nånsin sett, tror jag ska spara mig besväret och bara copy-pasta det där frånochmed nu.

Lite O/T kanske men aa.

e: failed quote, pass på att fixa

c_U

This post was edited by Svartermetalisk on May 23 2011 09:56am
Member
May 23 2011 10:04am
[QUOTE=Svartermetalisk,23 May 2011 17:56]Det tror jag också är ett stort problem... men det är en så jävla infekterad fråga. Det här med att respektera nationaliteten och deras vilja osv. Men jag är nog rak helt enkelt och säger att i en socialdemokratisk stat, som dom uppenbarligen ska vara tacksamma för att vi har i Sverige (den ger dom uppehälle och räddar dem från död i hemlandet), så finns det inte plats för så mycket individuella friheter... Vi har ett välfärdssamhälle och vill dom ta del av det måste vi kunna sätta krav. Integrationspolitiken måste bli "hårdare"[/QUOTE]

Jag har skrivit dessa exakta rader i varje "leaglisera Weed tråd" jag nånsin sett, tror jag ska spara mig besväret och bara copy-pasta det där frånochmed nu.

Lite O/T kanske men aa.

e: failed quote, pass på att fixa

c_U[/QUOTE]

japp.. tyvärr så har den kanske naive liberalen i mig fått stå tillbaka lite och jag har kommit mer och mer att bli progressiv i mina tankar. Jag är fortfarande för legalisering av mariuhana för eget bruk, av enkla anledningen att det är helt jävla bak-och-fram att man kan straffas för att man stoppar i sig någonting i sin egen kropp?!
men det där är anti-legaliseringsrörelsens starkaste argument. Hur som helst så går det också att lösa med att sätta skatt på försäljning/konsumering av cannabis, som sen kan gå till att täcka utgiftskostnader som uppstår nr samhället brukar drogen.

Men även om jag är lika liberal som förr så har det sina begränsningar speciellt när man lever i en såsse stat

ffffu nu gick jag ju offtopic med

This post was edited by SpAz. on May 23 2011 10:04am
Go Back To Svenska Topic List
Prev1456789Next
Add Reply New Topic New Poll