d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Gym Gym Gym! > Vem Gymmar Här Igentligen ^^?
Prev1498499500501502820Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 5,972
Joined: Jun 29 2008
Gold: 3,000.70
Dec 4 2012 12:46pm
Ni tuffa.

Nyckelbenet precis underhalsen, hur mycket skall det röra sig och är det mycket bra om det knäcker som fan där vid tex axelpress? (i r worried!!!)
Retired Moderator
Posts: 27,977
Joined: Apr 9 2007
Gold: 85.47
Trader: Trusted
Dec 4 2012 12:47pm
Quote (eviilution @ Dec 4 2012 08:46pm)
Ni tuffa.

Nyckelbenet precis underhalsen, hur mycket skall det röra sig och är det mycket bra om det knäcker som fan där vid tex axelpress? (i r worried!!!)


Har för mig att det inte är någon större fara. Men inte helt 100%! Dock 95%
Fråga en av instruktörerna på gymmet bara? de ska kunna sådant
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Dec 4 2012 12:55pm
ISO: Era spelningslistor ni kör på gymmet


Quote (ankiie @ 4 Dec 2012 19:36)
Körde knäböj med skivstång för första gången idag, en kille visade mig o jag hade tydligen bra form.. va väl lite nojig i början men lyckades på 12x2 60kg 8x2 50kg


Härligt! Tänk på att det är viktigt att låta kroppen och nervsystemet vänja sig vid övningen, => öka inte för fort i vikter.
Du har nu börjat med den bästa övningen som finns :)

Quote (Intenso8 @ 3 Dec 2012 19:02)
kände mig riktigt stel idag på gymmet :(

marklyft: (vet ej vrf jag körde så många och så lätt :D )
10x1  50kg
10x1 - 70kg
10x2 - 90kg
10x1 - 100kg
3x2 - 120kg

knäböj:
5x1 50kg
5x1 70kg
2x1 90kg

biceps i kabelmaskinen liggandes:
10x2  45kg
10x2 - 52kg

triceps i kabelmaskinen´
10x2 36kg

bröstpress:
10x1 45kg
8x3 52kg


Man får sina ryck ibland, ba' kör lixx
Stelhet brukar jag motverka genom att värma upp riktigt lätt, för att därefter köra squat stretch. (Är jag stel så är det i regel i benen, och eftersom jag alltid kör knäböj så fungerar det här för mig)
Efter uppvärmningen brukar jag ha lite ont vid insida lår, så då kör jag ytterligare 1-2 set väldigt lätt, för att sen börja mata upp vikterna :)



Quote (eviilution @ 4 Dec 2012 19:46)
Ni tuffa.

Nyckelbenet precis underhalsen, hur mycket skall det röra sig och är det mycket bra om det knäcker som fan där vid tex axelpress? (i r worried!!!)


Har noll koll på det där. Prova googla :)
Att fråga en gyminstruktör kan ju vara en bra idé. Själv litar jag inte på min gyminstruktör alls. Hon har verkligen noll koll och lär ut felaktig teknik till folk på gymmet..

This post was edited by Fil on Dec 4 2012 01:07pm
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Dec 4 2012 04:52pm
Quote (eviilution @ 4 Dec 2012 19:46)
Ni tuffa.

Nyckelbenet precis underhalsen, hur mycket skall det röra sig och är det mycket bra om det knäcker som fan där vid tex axelpress? (i r worried!!!)


Wat? Vaddå röra sig? Det vinklar sig något efter att man sträcker armarna?

Att det knäckar är troligen pga att du inte är tillräckligt varm/rörlig.
Kör shoulder dislocations/rear delt flyes för att förhindra.
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Dec 4 2012 05:18pm
4/12

Stressade sönder under hela passet, tror inte jag körde i 1 timme.

Power-hangclean+hangclean+jerk (pos.3)
50 - 1x3

Power-hangclean+hangclean+jerk (pos.2)
60 - 1x1
65 - 1x2

Powerclean+hangclean(pos.2)+hangclean(pos.3)+2 jerks
70 - 2x3
75 - 2x2

Frontsquats
70 - 6x1
90 - 3x1
95 - 3x3
100 - 3x1
110 - 1x1
115 - 1x1
120 - 1x1
130 - 1x1 - PB, en sisådär 2.5-5kg mersmak.
Member
Posts: 8,000
Joined: Jul 20 2008
Gold: 0.00
Dec 5 2012 02:08pm
Quote (Fil @ Dec 4 2012 06:55pm)
Härligt! Tänk på att det är viktigt att låta kroppen och nervsystemet vänja sig vid övningen, => öka inte för fort i vikter.
Du har nu börjat med den bästa övningen som finns :)


Tack, det var du som sa jag skulle börja med det. Har inte känt den där starka träningsvärken i benen sen ett år tillbaks, återfick känslan o det va guld värt!
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Dec 5 2012 02:12pm
Quote (ankiie @ 5 Dec 2012 21:08)
Tack, det var du som sa jag skulle börja med det. Har inte känt den där starka träningsvärken i benen sen ett år tillbaks, återfick känslan o det va guld värt!


Grattis! Knäböj är guld, inte bara för benen utan för hela kedjan som styr din hållning.
Kul att jag har lyckats övertala dig att börja med världens bästa övning! :thumbsup:
Member
Posts: 19,868
Joined: Nov 8 2010
Gold: 54.00
Dec 5 2012 02:28pm
Quote (Fil @ 5 Dec 2012 21:12)
Grattis! Knäböj är guld, inte bara för benen utan för hela kedjan som styr din hållning.
Kul att jag har lyckats övertala dig att börja med världens bästa övning! :thumbsup:


tycker marklyft är roligare

+ köra over head oxxå
Member
Posts: 8,000
Joined: Jul 20 2008
Gold: 0.00
Dec 5 2012 02:28pm
Quote (Fil @ Dec 5 2012 08:12pm)
Grattis! Knäböj är guld, inte bara för benen utan för hela kedjan som styr din hållning.
Kul att jag har lyckats övertala dig att börja med världens bästa övning! :thumbsup:


övertala mig till marklyft som nästa steg ;)
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Dec 5 2012 02:43pm
Quote (Intenso8 @ 5 Dec 2012 21:28)
tycker marklyft är roligare

+ köra over head oxxå


Jag tyckte marklyft var roligare.
Men jag har kommit till insikten att knäböj ger mer till marklyft än marklyft ger till knäböj.
=> Knäböj är mer allsidigt.
Knäböj tål dessutom att köras flera gånger i veckan. Det tycker jag är enormt bra för då kan jag öka min styrka snabbare.

Mark kör jag nu bara en gång i veckan, när jag trappade ner på marken började böjen skjuta i höjden något snabbare.
Inget ont om mark dock. Manligaste övningen man kan köra B)

Quote (ankiie @ 5 Dec 2012 21:28)
övertala mig till marklyft som nästa steg ;)


Vill du ha biffiga underarmar? Kör marklyft med överhandsgrepp.
True story, du behöver inga andra underarmsövningar ALLS.
Go Back To Svenska Topic List
Prev1498499500501502820Next
Add Reply New Topic New Poll