d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Gym Gym Gym! > Vem Gymmar Här Igentligen ^^?
Prev1496497498499500820Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 24,800
Joined: Dec 4 2007
Gold: 1,337.00
Nov 27 2012 04:05pm
är det inte 8-12 reps för hypertrofi? då kör man ju bara det så blir man big
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Nov 27 2012 04:11pm
Quote (R4mses @ 27 Nov 2012 23:05)
är det inte 8-12 reps för hypertrofi? då kör man ju bara det så blir man big


Det finns egentligen ingen reprange, men 10+reps brukar man klassa som hypertrofi.
Det handlar ju mest om att man ska ha en långsam excentrisk fas och kort vila mellan varje avslutat set för att slita sönder så mycket fibrer som möjligt.
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Nov 27 2012 04:18pm
Quote (PlaaD @ 27 Nov 2012 23:11)
Det finns egentligen ingen reprange, men 10+reps brukar man klassa som hypertrofi.
Det handlar ju mest om att man ska ha en långsam excentrisk fas och kort vila mellan varje avslutat set för att slita sönder så mycket fibrer som möjligt.


Appropå det, hur lång vila kör du mellan seten?

Jag väntar tills pulsen har gått ner ordentligt, sen tar jag en klunk vatten och kör igen!
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Nov 27 2012 04:22pm
Quote (Fil @ 27 Nov 2012 23:18)
Appropå det, hur lång vila kör du mellan seten?

Jag väntar tills pulsen har gått ner ordentligt, sen tar jag en klunk vatten och kör igen!


Beror på, när jag ligger på upp till 80% blir det kanske 1-2min, +90% brukar det variera mellan 3-5min, nära 1RM 5-10. Det beror även mycket på hur kroppen känns för tillfället med.

Beror ju självklart på vilken övningar samt hur många reps jag gör med.

This post was edited by PlaaD on Nov 27 2012 04:23pm
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Nov 28 2012 05:49pm
Är det bara jag som alltid längtar till nästa gympass?
Återhämtning/vila är pest. Det är ju då man blir starkare, men det är ju inte den biten man vill koncentrera sig på!
Member
Posts: 92,364
Joined: Dec 8 2005
Gold: 1,082.42
Nov 28 2012 11:40pm
Quote (PlaaD @ 27 Nov 2012 22:02)
Lätt förklarning;

Få reps med tung vikt skapar täthet i cellerna (hyperplasia).
Många reps med lätt vikt skapar volym (hypertrophy).

Detta är anledningen till att Bodybuilders ibland ser ut som moln när de endast kör hypertrophy och att SL/OL'are ser sjukt stabila ut då de endast kör hyperplasia.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/64/Hyperplasia_vs_Hypertrophy.svg/497px-Hyperplasia_vs_Hypertrophy.svg.png


Trodde det var bowlingklot först och tänkte "wtf vad har han nu hittat på för ny träning" G_G
Member
Posts: 8,000
Joined: Jul 20 2008
Gold: 0.00
Nov 29 2012 12:36am
Quote (Fil @ Nov 27 2012 08:13pm)
Tycker du sånt är intressant, gå med i sisu-bokklubben

http://www.idrottsbokhandeln.se/

Jag köpte boken styrketräning för idrott, motion och rehabilitering, jävligt bra bok faktiskt! Lättläst och mycket bra info :)

Har önskat mig denna bok i julklapp, precis lite av varje som jag är ute efter: Forma kroppen och maximera din prestation av Nicklas Neuman & Jakob Guidiol.

Quote (Fil @ Nov 28 2012 11:49pm)
Är det bara jag som alltid längtar till nästa gympass?
Återhämtning/vila är pest. Det är ju då man blir starkare, men det är ju inte den biten man vill koncentrera sig på!

ne jag håller med, jag gillar träning oavsett om det är kondtion/styrketräning, har hänt några gånger att jag kört ett intensivt konditionspass o sen några timmar senare, äh vafan ja vill mer ;)

This post was edited by ankiie on Nov 29 2012 12:40am
Member
Posts: 33,170
Joined: Nov 8 2008
Gold: 13.90
Nov 29 2012 05:19am
Quote (Fil @ Nov 28 2012 11:49pm)
Är det bara jag som alltid längtar till nästa gympass?
Återhämtning/vila är pest. Det är ju då man blir starkare, men det är ju inte den biten man vill koncentrera sig på!


Samma här, får fan abstinens om jag är sjuk eller om jag har något annat knasigt hinder och missar gympass..
Member
Posts: 44,246
Joined: Apr 30 2010
Gold: 7,940.00
Nov 29 2012 05:56am
Quote (Fil @ 29 Nov 2012 00:49)
Är det bara jag som alltid längtar till nästa gympass?
Återhämtning/vila är pest. Det är ju då man blir starkare, men det är ju inte den biten man vill koncentrera sig på!


jag längtar efter varje innebandyträning :pPpPpP
så jäkla kul o köra matcher :D
4 innebandypass i veckan, 1-3 matcher per helg och sen ska jag försöka få med 2 gympass i veckan.
Wat u think? is viri much?
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Nov 29 2012 10:08am
29/11

Hängvändning+2 överstötar (pos 3.)
50 - 1x3

Hängvändning+2överstötar (pos.2)
60 - 1x3

Stöt (första häng-styrkevändning, andra styrkevändning)
70 - 2x2
75 - 2x1
80 - 2x2

Stötdrag fr. podium
80 - 5x1
100 - 3x3

Marklyft
130 - 3x1
150 - 3x1
170 - 3x1

Överstöt fr. ställning
50 - 4x1
70 - 3x3

Frontböj
50 - 8x1
80 - 4+1pausadx1
90 - 2x1
100 - 2x1
105 - 2x2
110 - 2x1

Hyperextensions
12x3

Cykla till gymmet idag och vart halv jävla snöstorm halvvägs dit, tog typ 20min att cykla en sträcka som brukar ta högst 10.
Go Back To Svenska Topic List
Prev1496497498499500820Next
Add Reply New Topic New Poll