Quote (SCXiao @ 1 Nov 2013 14:48)
Nej
varför inte, av åsiktsskäl eller gillar du bara inte att läsa?
Quote (ankiie @ 1 Nov 2013 15:09)
Är ateist broder! Men har den hemma ifall man skulle läsa lite för luls, vill du höra nåt? Ett smakrpov.
Jesus Syraks vishet 14:13 "Gör gott mot din vän innan du dör, ge åt honom så frikostigt du förmår. Neka dig inte en glad dag, och försaka inte ett oskyldigt nöje. Måste du inte lämna åt andra det du har slitit ihop och låta dem dela upp det du har arbetat för? Ge och ta, och njut av livet, ty i dödsriket finner du ingen njutning.
Jag är nog agnostiker / ateist. Det ska finnas mycket egendomligheter i bibeln, och man hör ofta saker hävdas som står där. Än mer intressant att ha läst den själv då tycker jag

Quote (Svartermetalisk @ 1 Nov 2013 15:14)
Are you forilla bro?
Nej, skulle aldrig falla mig in
Religion är inte längre relevant i Sverige så jag känner inte att bibeln är allmänbildning längre och inom den närmsta åren ser jag fortsatt minskning av kristendom och givetvis utbredning av Islam så isåfall är det mer intressant att läsa koranen
Vilket inte heller kommer hända givetvis men rent hypotetiskt
Ja for real!

Ja, koranen vore också väldigt intressant att läsa förstås. Islam och kristendom har väl mer som är gemensamt än som skiljer dom åt egentligen.
Religion är inte längre relevant? Hur menar du. Antal troende minskar? Tron har blivit friare i sina ramar?
Bibeln är väl superrelevant för hur vi människor med fäder som varit troende lever idag tycker jag, våra normer, värderingar, lagar och livsåskådningar, dvs vår kultur i allmänhet.
Det är självklart inget krav att ha läst bibeln idag och allmänbildning har du nog rätt i det är det inte.
Men det gör den inte mindre intressant och eller t.o.m. mindre relevant.
Quote (glasgowrangers1690 @ 1 Nov 2013 15:22)
Har läst den.
Skulle definitivt inte rekommendera den till någon.
Overkligare bok får man leta efter

Har du läst valda delar, nya testamentet , gamla testamentet eller från pärm till pärm?
This post was edited by SpAz. on Nov 1 2013 07:48am