d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Gym Gym Gym! > Vem Gymmar Här Igentligen ^^?
Prev1495496497498499820Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 45,342
Joined: Oct 29 2008
Gold: 26,189.00
Nov 27 2012 06:50am
Quote (ankiie @ 27 Nov 2012 14:37)
vänta nu... styrka o massa 2 olika saker, ju mer reps ju mer styrka och mindre reps tyngre vikter = mer massa. kanske missförstod dig  :wacko:


Styrka --> Mindre reps, Massa --> Mer reps :)
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Nov 27 2012 06:51am
Quote (ankiie @ 27 Nov 2012 13:37)
vänta nu... styrka o massa 2 olika saker, ju mer reps ju mer styrka och mindre reps tyngre vikter = mer massa. kanske missförstod dig  :wacko:


Vet inte hur påläst du är, men du har ju två(tre) typer av muskelfibrer, typ I och typ II (och en variant av typ II, de heter typ IIA och typ IIX men det är inte så jävla viktigt att veta), typ I är uthållig men inte lika stark som typ II, typ II är stark men inte lika uthållig som typ I.
Kör du många reps kommer du trötta ut typ II och typ I får en viktig roll för att kunna köra flera reps. Alltså kommer du ha tröttat ut både typ I och typ II. Typ I är den muskelfiber det finns mest av rent generellt i våra muskler. Vill du träna för volym ska du alltså se till att trötta ut båda typerna och inte bara den ena.
Alltså: Få reps = maxstyrka, fler reps = muskelvolym
Member
Posts: 8,000
Joined: Jul 20 2008
Gold: 0.00
Nov 27 2012 01:35pm
Quote (Fil @ Nov 27 2012 12:51pm)
Vet inte hur påläst du är, men du har ju två(tre) typer av muskelfibrer, typ I och typ II (och en variant av typ II, de heter typ IIA och typ IIX men det är inte så jävla viktigt att veta), typ I är uthållig men inte lika stark som typ II, typ II är stark men inte lika uthållig som typ I.
Kör du många reps kommer du trötta ut typ II och typ I får en viktig roll för att kunna köra flera reps. Alltså kommer du ha tröttat ut både typ I och typ II. Typ I är den muskelfiber det finns mest av rent generellt i våra muskler. Vill du träna för volym ska du alltså se till att trötta ut båda typerna och inte bara den ena.
Alltså: Få reps = maxstyrka, fler reps = muskelvolym


trötta ut båda med fler reps = muskelmassa , låter mysko. Desto mer vikt man belastar en muskel ju mer växer den för att klara den "tunga" påfrestningen tills nästa gång. Muskelfibrer bryts ner och byggs sedan upp ännu mer. Kan säga att jag inte är insatt så värst men är tveksam till det du skrev där i varje fall.
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Nov 27 2012 01:44pm
Quote (ankiie @ 27 Nov 2012 20:35)
trötta ut båda med fler reps = muskelmassa , låter mysko.  Desto mer vikt man belastar en muskel ju mer växer den för att klara den "tunga" påfrestningen tills nästa gång. Muskelfibrer bryts ner och byggs sedan upp ännu mer. Kan säga att jag inte är insatt så värst men är tveksam till det du skrev där i varje fall.


Men om du bara kör säg fyra reps, då kommer du bara trötta ut typ II-fibrerna, och typ I-fibrerna är helt orörda, typ II-fibrerna kommer att växa, men typ I-fibrerna då? Dom lämnas orörda, och du får inte i närheten av samma volymökning som du får om du tränar båda fibertyperna.
Member
Posts: 8,000
Joined: Jul 20 2008
Gold: 0.00
Nov 27 2012 02:11pm
Quote (Fil @ Nov 27 2012 07:44pm)
Men om du bara kör säg fyra reps, då kommer du bara trötta ut typ II-fibrerna, och typ I-fibrerna är helt orörda, typ II-fibrerna kommer att växa, men typ I-fibrerna då? Dom lämnas orörda, och du får inte i närheten av samma volymökning som du får om du tränar båda fibertyperna.


aha ok :)
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Nov 27 2012 02:13pm
Quote (ankiie @ 27 Nov 2012 21:11)
aha ok :)


Tycker du sånt är intressant, gå med i sisu-bokklubben

http://www.idrottsbokhandeln.se/

Jag köpte boken styrketräning för idrott, motion och rehabilitering, jävligt bra bok faktiskt! Lättläst och mycket bra info :)
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Nov 27 2012 03:02pm
Lätt förklarning;

Få reps med tung vikt skapar täthet i cellerna (hyperplasia).
Många reps med lätt vikt skapar volym (hypertrophy).

Detta är anledningen till att Bodybuilders ibland ser ut som moln när de endast kör hypertrophy och att SL/OL'are ser sjukt stabila ut då de endast kör hyperplasia.

Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Nov 27 2012 03:11pm
Quote
In addition, animal tests have shown that stretching a muscle can trigger hyperplasia, though this phenomenon has yet to be confirmed in humans. Hyperplasia may also be induced through specific power output training for athletic performance, thus increasing the number of muscle fibers instead of increasing the size of a single fiber.


Hahahahha, undrar hur de fick djuren att stretcha?
Member
Posts: 19,868
Joined: Nov 8 2010
Gold: 54.00
Nov 27 2012 03:13pm
Quote (Fil @ 27 Nov 2012 22:11)
Hahahahha, undrar hur de fick djuren att stretcha?


med händerna ?
Member
Posts: 7,109
Joined: Dec 4 2010
Gold: 880.00
Nov 27 2012 03:17pm
Idag blir det axlar och trapsssssssssssssssssss
Go Back To Svenska Topic List
Prev1495496497498499820Next
Add Reply New Topic New Poll