d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Där Vi Officiellt Diskuterar ... Saker
Prev1487548764877487848795001Next
Closed New Topic New Poll
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Oct 18 2013 11:18am
Quote (PlaaD @ Oct 18 2013 07:11pm)
Ah tack för det...
Är så van att ha polare med seriöst 1000kr på sparkontot så blir inte förvånad av sådana siffror ^^

Mjo det känns lite weird, jag handlade seriöst godis & chips för 200kr idag, snickers/mars/twix godis för 39kr/kg, köpte rätt mycket då det brukar kosta 79 :)


Det är väl en ungdomsgrej

#YOLO osv :D

Quote (SCXiao @ Oct 18 2013 07:13pm)
Jag får inte ha något sparkonto :cry:


Soc?

Be morsan öppna ett sparkonto i sitt namn och mygla in pengar där

YOLO

This post was edited by Svartermetalisk on Oct 18 2013 11:18am
Member
Posts: 9,228
Joined: Sep 22 2010
Gold: 3,086.76
Oct 18 2013 11:28am
Quote (c00kie_m0nster @ 18 Oct 2013 17:04)
mer cash, mer utgifter.

bil, service på bil, försäkring på bil, bensin, parkering, större lägenhet, mer mat ute....


ligger väl lite i det, men huvudproblemet är ju att folk inte kan hantera pengar och förstå något så simpelt som att utgifterna inte bör vara mer än inkomsterna
Member
Posts: 92,367
Joined: Dec 8 2005
Gold: 1,333.17
Oct 18 2013 11:30am


Too

Easy

Member
Posts: 41,890
Joined: Jul 7 2005
Gold: 0.00
Oct 18 2013 11:43am
makaroner och köttbullar till middag, åt makaroner och falukorv till lunch #fredagsmyyyys
Member
Posts: 20,674
Joined: Nov 6 2009
Gold: 3,870.00
Oct 18 2013 01:12pm
Quote (PlaaD @ Oct 18 2013 07:11pm)
Ah tack för det...
Är så van att ha polare med seriöst 1000kr på sparkontot så blir inte förvånad av sådana siffror ^^

Mjo det känns lite weird, jag handlade seriöst godis & chips för 200kr idag, snickers/mars/twix godis för 39kr/kg, köpte rätt mycket då det brukar kosta 79 :)


?
Vart är dina sparpengar ifrån?
Mor och far som satt in pengar åt dig fram till att du fyllde 18?
De som inte fått det och vill plugga/flytta hemifrån direkt osv har svårt att spara pengar brah
Member
Posts: 29,506
Joined: Dec 7 2006
Gold: 3,552.51
Oct 18 2013 01:20pm
Såja blir bara värre. Tappat rösten nu. Spytt ettpar gånger, migrän, kraftigt förkyld. . Feber o shit. O ska jobba inatt.. kan ju inte ringa in heller utan röst. Dom hör knappt någonting i vanliga fall.
Member
Posts: 13,121
Joined: Feb 7 2010
Gold: 1,398.07
Oct 18 2013 01:24pm
Quote (generalet @ 18 Oct 2013 15:38)
sitter på 269kr så här lagom innan lön.

måste tanka bilen nästa månad = ~1200kr, hyra 3 lax, mat 1.5-2 lax, div. godis/leksaker/elektronik 1k, div. annat x lax

blir slitigt, får ut ~9800


Fattar inte hur du kan ha så låg lön som lärling.. slavlön förfan
Member
Posts: 50,846
Joined: Aug 11 2008
Gold: 7,531.00
Oct 18 2013 01:25pm
Quote (AsDrake @ 18 Oct 2013 21:24)
Fattar inte hur du kan ha så låg lön som lärling.. slavlön förfan


http://www.ecy.com/studie_och_yrkesvagledare/loner.asp

Om du kommer direkt från grundutbildningen i gymnasieskolan eller en vuxenutbildning börjar du din anställning som lärling. En lärlingsanställning innebär att du går under utbildning på ett företag i 1600 timmar. Lärlingstiden är en betald utbildningstid.

De första 720 timmarna är lönen lägst 12 805 kr/mån och den återstående lärlingstiden lägst 14 828 kr/mån. För en fullbetald elektriker (4år i yrket och där efter) ligger genomsnittsförtjänsten på ca. 28 000 kr/mån. Ofta varierar lönen också beroende på var i landet man är anställd.
Member
Posts: 13,121
Joined: Feb 7 2010
Gold: 1,398.07
Oct 18 2013 01:29pm
Quote (generalet @ 18 Oct 2013 20:25)
http://www.ecy.com/studie_och_yrkesvagledare/loner.asp

Om du kommer direkt från grundutbildningen i gymnasieskolan eller en vuxenutbildning börjar du din anställning som lärling. En lärlingsanställning innebär att du går under utbildning på ett företag i 1600 timmar. Lärlingstiden är en betald utbildningstid.

De första 720 timmarna är lönen lägst 12 805 kr/mån och den återstående lärlingstiden lägst  14 828 kr/mån. För en fullbetald elektriker (4år i yrket och där efter) ligger genomsnittsförtjänsten på ca. 28 000 kr/mån. Ofta varierar lönen också beroende på var i landet man är anställd.


okok, fick ut 13500 efter skatt min första tid som lärling, sen varje 850 timmar eller vad det nu var så ökade lönen

E: dock rörmokare, men kan det skilja så mycket

This post was edited by AsDrake on Oct 18 2013 01:31pm
Member
Posts: 50,846
Joined: Aug 11 2008
Gold: 7,531.00
Oct 18 2013 01:33pm
Quote (AsDrake @ 18 Oct 2013 21:29)
okok, fick ut  13500 efter skatt min första tid som lärling, sen varje 850 timmar eller vad det nu var så ökade lönen

E: dock rörmokare, men kan det skilja så mycket


vet om några elektrikerlärlingar som tjänar runt 15, vissa som tjänar över 20

men då är det olika sorters anställningar, olika villkor och olika tur.
Go Back To Svenska Topic List
Prev1487548764877487848795001Next
Closed New Topic New Poll