Quote (AsDrake @ 24 Jan 2014 22:42)
Rökt Weed i ungefär 3 år. Började att jag och en kompis var sugen på att testa hur det var, och det var jävligt nice :D.. efter 6 månader så flyttade han och jag var ensam, kom hem efter jobbet och la mig och sov, deppad över att han flyttade, men när jag rökte så kände jag mig inte särskilt deppad, allt var bara bra då man rökte, no worries..
Så det fortsatte så i ungefär 2 år, kom hem efter jobbet drog en fet, på helgerna rökte jag tills att jag somna, vakna mitt i natten drog en fet och däcka igen.
Tillslut räckte det inte med att röka, så jag berättade hur det varit för mig dom senaste 2 åren för mig chef på firman jag jobbar på.. Han tog det bra, vi surrade lite om hur jag haft det och varför jag valde att just röka på. Efter det klarade jag mig från att röka i några månader då min enda och bästa kompis skulle flytta hem igen.
Han kommer hem och träffar en ny tjej direkt ( som var anledningen att han flyttade första gången) så han slutade såklart höra av sig och jag kände mig ensam igen. Började röka igen, och det var för ungefär ett halvår sedan... Tillslut blev jag så deppad att jag knappt klarade av att sköta jobbet, (vilket inte har varit ett problem förr) så jag bestämde mig för att sluta igen
Nu sitter jag här efter 3 veckor utan att röka i min ensamhet och vettefan vad man ska göra, tänkt flera gånger att det skulle vara skönt att bra få dö.. Men det är själviskt mot min familj och dom som bryr som om mig, så det lär inte hända.
Suttit nu i flera timmar med telefonen och funderat på att ringa min "kran" men gör det inte för att jag inte vill bli lika "off" som jag varit nu i några år. Vad gör man i denna situation? funderat några gånger att träffa en psykiatriker, men känns jävligt jobbigt..
Ignorera min dåliga svenska, kände bara att jag var tvungen att dumpa mina tankar någonstans då jag mått skit i snart 3 år
Hej AsDrake. Inledningsvis så vill jag säga att jag känner igen mig mycket i din situation, och delar stora delar av dina problem. Jag vet hur du mår, eller nåt...
I alla fall, det du behöver göra och det du klarar / kommer att göra är inte nödväntigtvis samma sak, och ingen kan berätta för dig vad du ska göra.
Men jag TROR att det enda säkra i det här läget är att göra det du försöker, sluta med att röka cannabis. Det finns hjälp att få som ung missbrukare, i form av samtalsterapi. Jag går på det nu och det är skönt, oavsett om man har bestämt sig för att sluta eller inte är det värt att gå dit och prata om sina drog/alkoholvanor.
Min gissning är också att du kommer behöva kompletterande terapi. det är mycket troligt att du dras med svåra konflikter och olösta, kanske tillochmed för dig dolda trauman inombords.
Du har en förjävla uppförsbacke framför dig om jag ska vara ärlig, men det är ditt enda val. Och inte ska du ta livet av dig, du har ju ingen aning om ifall det finns glada dagar framför dig, när du blivit kvitt ditt missbruk.
Om du är för svag för att ta kontakt med vård och terapi, anförtro dig till någon närstående som kan hjälpa dig. Du behöver hjälp, och det är ingen lätt sits du hamnat i.
Jag är själv mer eller mindre fri från cannabis. Men jag mår förjävligt. Jag slutade röka 18:e juni 2013. Hade ett par tre återfall tidigt under hösten, och oväntat faktiskt senast juldagen 25e december, kalasfull förstås. Nykter inte en chans att jag röker längre. (jag var under hela november/tills25:e december inte ens sugen längre. identifierade mig inte som beroende. men sedan den 25:e har jag fått lite högre sug på nytt...)
Jag har så mycket frågetecken kring mig själv och mitt liv, varför jag blivit beroende av cannabis (inb4 man kan inte vara beroende av cannabis...) vad jag vill och vad jag mår bra med, vem jag är.
Som svarter har sagt kommer liksom allt på en och samma gång, som man förtryckt med konstant cannabisintag. Baksmällan som inte släpper... jag hoppas verkligen att det blir bättre med tiden. Tills dess är det en dag i taget, med periodvis ambivalens och ångest inför ifall det är värt det att vara nykter. Men med tiden blir den biten mer och mer enkelt, och det är självklart utan några som helst tvivel som så att har man det som du har det eller som jag har det för den delen, ska man inte röra en drog som man missbrukat ens med tång. Bestäm dig för att vara nykter eller skjut problemen på framtiden, det är helt enkelt inte svårare än så med just den biten.
förlåt för rörigt inlägg, men det här är svårt att skriva om eftersom att jag själv är i samma sits och det är så personligt.
peace
This post was edited by SpAz. on Jan 24 2014 03:06pm