Var och fiskade för 2 helger sedan här i Boden, Norrland - eller ja, strax utanför Boden, i Mockträsk som det heter.
Jag och äldstbrorsan for ut med båten, kastade ut två stycken fina Pike Catchers med färgerna Grön, Svart och Vit.
Det tog inte länge innan första hugget kom, han tog gäddan ganska hårt och vevade in den till båten, det var en gädda på strax under fem kilogram.
45 minuter senare, nere i en vik så högg det fast i mitt spö, höll på att tappa det i vattnet, den lilla elmotorn som drev vår båt framåt drog en kraftig vänstersväng pga "botten nappet".
Stängde av motorn och jag började veva in, hade slirbromsen ganska hårt åtdragen, så det var i princip som att bara dra båten framemot stället där jag "satt fast", väl där framme så började jag slita och ha mig, rycka i spöt i hopp om att draget skulle släppa.
Släppte lite på slirbromsen och drog ut lite lina för att jag skulle ta mig en kopp kaffe efter allt slitande.
Rätt som det var så rusade min lina iväg, och jag tänkte "Herregud, en riktig trofé har jag på!" Jag kämpade på utav bara f*n! Linan rusade, jag vågade inte dra åt slirbromsen, så den fick rusa bäst den ville, jag hade ca 5 meter lina kvar på rullen innan jag vågade ge mig på att försöka få in den till båten. Det gick som smort, tills den kom fram till båten, då dök den ner på botten och stack iväg med kanske 60-70 meter lina! "JOBBIGT!" Jag säger då det, det var väl spenderade 60 minuter av mitt liv, för att dra upp en 19.3 kilos gädda på 129 cm, det är MÄKTIGT!
Tyvärr så hade jag min jobbtelefon på mig, utan kamera. Och min broder hade lämnat kvar sin i bilen för att han inte vill bli störd under sin fritid. Jag säger då det, dra åt h*lvete vad kul det var!
Fiskespö: Catana AX 300 H (Shimano)

fyfan.. 19,3 tror svenska rekordet är 19,33 innan dem tog bort det gamla rekordet som var något på 22+
du lär kunnat få riktigt feta priser för den fisken om du hade haft kamera, men grym historia iaf