Jag har länge haft ett slags köpberoende, ända sedan jag var kanske 7-8 bast så har jag ofta lagt ner pengar på olika sorters föremål.
När jag var liten samlade jag ofta på mig typ prydnadsgrejer, typ skepp i glasflaskor och träfigurer. Sedan samlade jag på ädel/halvädelstenar ett par år från jag var kanske 9 till jag var 14, vilket har resulterat i ett antal askar fyllda med vackra stenar...(har väl köpt någon fin sten då och då sedan dess också). Jag köpte tillochmed en silversked en gång(sådan man ofta brukar få på dop). Samlat på knivar har jag gjort gradvis från jag var kanske 13 och plockade på mig en del under bl.a. lumpentiden. Sedan lite skit som bandtröjor när man gått på konsert, visst vill man ha en tshirt liksom.
När jag blev äldre och tjänade pengar på sommarjobb och sådant så har det blivit musikgrejer, har ett trumsett med en jävla massa fina cymbaler, dyr virveltrumma, en fender strata, en jacksson, 2 akustiska(varav en 12strängad). tillochmed lite "onödiga" prylar som typ windchimes och glockenspiel. Sen jag vart typ 18+ har jag också samlat på mig en hel del skinnjackor, jag har väl kanske 8 stycken nu(dels för att jag ändrat smak, dels för att jag blivit missnöjd med tidigare modeller/storlek/passform).
Senaste 2 åren cirka har jag börjat köpa en jävla massa kläder och skor, jag har fokuserat på kläder av bra kvalitet och som passar min smak vilket inneburit typ 1.5-2k genomsnittligen i månaden på sådant. Jag är fortfarande kvar i den här fasen och jag känner lite att den blivit beroendeframkallande. Dock vet jag inte hur pass onyttig den är egentligen för jag vet att grejerna jag köper är snygga, jag provar skiten väl och vet att de kommer hålla pga hög kvalitet vilket gör att jag slipper köpa nya billiga skräpplagg som måste ersättas oftare.
Jag gillar däremot nästan ALLA saker som är fina, gamla, av bra kvalitet, konstnärligt osv så jag får tillochmed lite kli i fingrarna när jag går in på typ antikaffärer och sådant.
Elektronik, alkohol och andra saker har däremot inte intresserat mig särskilt mycket. De saker jag gillar att köpa är sådant som finns kvar länge, som någon slags investering som man antingen kan använda mycket eller kolla tillbaka på om flera år. Jag har någon slags samlarmentalitet kan man säga.
Slutligen vill jag väl påstå att det inte varit så extremt, jag vet inte om jag fick det att låta så. Men under årens lopp så blir det ändå en hel del saker!
This post was edited by f10eq on Jul 17 2013 01:40pm