Quote (Fil @ 30 Aug 2012 14:51)
Hehe, frågade förresten gyminstruktören om hon kunde kolla över min teknik lite i både mark och knäböj. Jag har
gått lite för djupt i knäböj, så djupt så jag tappar svanken sista centimetrarna.Annars inga anmärkningar, känns bra att veta att man vidhåller god form

Kan ju nämna att jag fuskar och slänger på lite OHpress i slutet på varje pass (istället för att bara köra varannat).. Det är no doubt min favoritövning!

Wat?
1) Finns ingen som heter för djupt när det kommer till böj.
2) 'Buttwinken'' som det kallas när man når ett viss djup är varken farligt/dåligt eller ett problem.
Så länge du inte går upp på tårna/främre delen(att hälarna släpper minimalt en sekund gör inget)/sidan av foten och inte har knäna inåt vid uppstigningen så är allt lugnt.
Quote (Fil @ 30 Aug 2012 14:56)
Ah, förr var det ju så man mätte styrka i princip, av någon anledning har bänkpress tagit över som "styrkemätarövning"
Pushpress var väl ett olympiskt lyft förr, men tydligen började folk göra väldigt ostrikta lyft som mer liknade en stående bänkpress och de tog bort grenen
Det va ''strikt'' press (dock va reglerna inte lika hårda då som i dag så de sket i hur man pressade typ), men pga att det blev mer som ''stående bänk'' vilket paja ryggen tog de bort det.
This post was edited by PlaaD on Aug 30 2012 07:01am