Quote (Giraff @ Jul 25 2019 10:16am)
Några bekanta har gnällt på mig om att jag borde göra mensas test, fick tummen ur och gjorde det häromdagen.
Fick ett värde (vilket jag inte direkt tror på) som jag sedan jämförde med resultaten jag fick då jag gjorde WAIS-IV häromåret.
Det var en skaplig diskrepans på dem, haha
Ja det är inte konstigt. När det gäller just mensa så verkar testen också variera rätt kraftigt i dess utformning beroende på land. Vilket som föranleder diskussion
om olika svårighetsgrader samt trovärdighet för Mensa som organisation. Likaså var tanken med organisation att den skulle "hjälpa världen framåt" men allt den blev
var en sällskapskrets. WAIS-IV m.m. är standardiserade och i stort sett lika oavsett var i världen (vissa länder kanske fortfarande använder WAIS-III) man gör en
funktionsbedömning. Det mest intressanta för mig med WAIS-resultatet var att det i princip vände upp och ned på vilka egenskaper jag ansett varit mina starkare och svaga sidor.
Fick du dig en mensa.org mejl eller?
