d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Pls No Spam Guise
Prev1425042514252425342544356Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 41,890
Joined: Jul 7 2005
Gold: 0.00
Jul 24 2019 11:59pm
Quote (RosaBandet @ 25 Jul 2019 02:22)
Haha nä. Jag är inte mensamedlem. Har kollat in deras onlinetest bara, men skulle aldrig få för mig att betala för det fysiska testet. Det är som sagt ett rätt enfaldigt test.
Så deras tillställningar består väl till största del av ett gäng personer som tror de är lite bättre för de presterat bra på ett test... Det finns en del att läsa om du är intresserad.
http://www.youtube.com/watch?v=OpbdGnJbneE


jag har läst en hel del om det. varken jag eller någon annan vad jag sett påstår att de som klarar mensatestet är speciellt bättre än andra lol
sen är det väl SJÄLVKLART för alla normalbegåvade och uppåt att ett sådant test inte alls visar hur du är som person? de visar hur bra du är på att lösa det testet och därmed hur hög intelligens du har enligt deras definition.
man skulle kunna tro att du är något avundsjuk, men misströsta inte. alla är bra på något :rolleyes:
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Jul 25 2019 12:02am
Quote (Simon @ 25 Jul 2019 07:59)
jag har läst en hel del om det. varken jag eller någon annan vad jag sett påstår att de som klarar mensatestet är speciellt bättre än andra lol
sen är det väl SJÄLVKLART för alla normalbegåvade och uppåt att ett sådant test inte alls visar hur du är som person? de visar hur bra du är på att lösa det testet och därmed hur hög intelligens du har enligt deras definition.
man skulle kunna tro att du är något avundsjuk, men misströsta inte. alla är bra på något :rolleyes:


:rofl:
Member
Posts: 1,471
Joined: Nov 9 2012
Gold: 9.00
Jul 25 2019 12:31am
Quote (Simon @ Jul 25 2019 07:59am)
jag har läst en hel del om det. varken jag eller någon annan vad jag sett påstår att de som klarar mensatestet är speciellt bättre än andra lol
sen är det väl SJÄLVKLART för alla normalbegåvade och uppåt att ett sådant test inte alls visar hur du är som person? de visar hur bra du är på att lösa det testet och därmed hur hög intelligens du har enligt deras definition.
man skulle kunna tro att du är något avundsjuk, men misströsta inte. alla är bra på något :rolleyes:


Pratade dock inte om hur du eller andra personer ser på individer med mensamedlemskap, utan om hur DE ser sig själva och andra. Jag är väl medveten om vad de testar och hur snäv och missvisande deras definition av intelligens är.
Jaha, bara för att du sa det där så får jag väl gå och betala för det där testet och ta en "groupie" på en mensatillställning. :mad:
Member
Posts: 41,890
Joined: Jul 7 2005
Gold: 0.00
Jul 25 2019 12:39am
Quote (RosaBandet @ 25 Jul 2019 08:31)
Pratade dock inte om hur du eller andra personer ser på individer med mensamedlemskap, utan om hur DE ser sig själva och andra. Jag är väl medveten om vad de testar och hur snäv och missvisande deras definition av intelligens är.
Jaha, bara för att du sa det där så får jag väl gå och betala för det där testet och ta en "groupie" på en mensatillställning. :mad:


jag tror inte du ska dra alla över en kam. klart att det finns de som sitter på sina höga hästar och tror att dom är något för att de har ett medlemskap. såna idioter hittar du överallt i samhället, vissa tror att de är bättre för att de har "chef" i sin yrkestitel, vissa tror de är bättre för att de har gjort lumpen, vissa tror de är bättre för att de har >2k följare på instagram och vissa tror de är bättre för att de har stor kuk.
haha ja, nu får du fan langa en groupie!
Member
Posts: 1,471
Joined: Nov 9 2012
Gold: 9.00
Jul 25 2019 01:13am
Quote (Simon @ Jul 25 2019 08:39am)
jag tror inte du ska dra alla över en kam. klart att det finns de som sitter på sina höga hästar och tror att dom är något för att de har ett medlemskap. såna idioter hittar du överallt i samhället, vissa tror att de är bättre för att de har "chef" i sin yrkestitel, vissa tror de är bättre för att de har gjort lumpen, vissa tror de är bättre för att de har >2k följare på instagram och vissa tror de är bättre för att de har stor kuk.
haha ja, nu får du fan langa en groupie!


Jag drar inte alla över en och samma kam. Men ett medlemskap som säger att du är intelligentare än 98 procent av befolkningen har en säregen potential att blåsa upp individers ego.
Kanske att en exklusiv klubb för dem med fler än 2k följare har liknande potential i det avseendet. Nå väl, jag ska inte dra instagrammare över en och samma kam, jag har inte ens instagram
och det grundar sig nog i en bitterhet över att jag lever ett väldigt tråkigt liv.
Member
Posts: 6,742
Joined: Oct 31 2010
Gold: 7,480.00
Jul 25 2019 02:16am
Quote (RosaBandet @ 24 Jul 2019 14:56)
Mensa är ett rätt enfaldigt instrument. Standarden inom professionell psykologi är WAIS-IV (WISC och WPPSI om man är väldigt ung) testet, där mäter man generell intelligens, bl.a. det som Mensa mäter, men också andra delar.


Några bekanta har gnällt på mig om att jag borde göra mensas test, fick tummen ur och gjorde det häromdagen.
Fick ett värde (vilket jag inte direkt tror på) som jag sedan jämförde med resultaten jag fick då jag gjorde WAIS-IV häromåret.
Det var en skaplig diskrepans på dem, haha
Member
Posts: 1,471
Joined: Nov 9 2012
Gold: 9.00
Jul 25 2019 06:30am
Quote (Giraff @ Jul 25 2019 10:16am)
Några bekanta har gnällt på mig om att jag borde göra mensas test, fick tummen ur och gjorde det häromdagen.
Fick ett värde (vilket jag inte direkt tror på) som jag sedan jämförde med resultaten jag fick då jag gjorde WAIS-IV häromåret.
Det var en skaplig diskrepans på dem, haha


Ja det är inte konstigt. När det gäller just mensa så verkar testen också variera rätt kraftigt i dess utformning beroende på land. Vilket som föranleder diskussion
om olika svårighetsgrader samt trovärdighet för Mensa som organisation. Likaså var tanken med organisation att den skulle "hjälpa världen framåt" men allt den blev
var en sällskapskrets. WAIS-IV m.m. är standardiserade och i stort sett lika oavsett var i världen (vissa länder kanske fortfarande använder WAIS-III) man gör en
funktionsbedömning. Det mest intressanta för mig med WAIS-resultatet var att det i princip vände upp och ned på vilka egenskaper jag ansett varit mina starkare och svaga sidor.

Fick du dig en mensa.org mejl eller? ;)

Member
Posts: 45,342
Joined: Oct 29 2008
Gold: 26,189.00
Jul 27 2019 01:39am
Liseberg med bästa Spetch idag :love:
Member
Posts: 14,639
Joined: Dec 15 2009
Gold: 1,134.00
Jul 27 2019 01:50am
Quote (Yllegarnet @ 27 Jul 2019 09:39)
Liseberg med bästa Spetch idag :love:


mysigt!
Member
Posts: 45,342
Joined: Oct 29 2008
Gold: 26,189.00
Jul 27 2019 01:59am
Quote (Madz1 @ 27 Jul 2019 09:50)
mysigt!


Ska bli galet skoj, inte vart där sen 2011 ^_^
Go Back To Svenska Topic List
Prev1425042514252425342544356Next
Add Reply New Topic New Poll