d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Pls No Spam Guise
Prev1421342144215421642174356Next
Add Reply New Topic New Poll
Banned
Posts: 14,020
Joined: Sep 23 2014
Gold: 101.00
Jan 21 2019 05:26am
Quote (Simon @ Jan 21 2019 01:11pm)
ja,
för att få t ensam på ena sidan = tecknet så måste hela ekvationen:
*delas med g
*multipliceras med 2
*roten ur hela skiten

hänger du med?


så s=gt^2/2 ska delas med g först menar du?
fastnar redan där för det blir så klyddigt haha, kan du bara visa hur det skulle bli om du
"*delas med g
*multipliceras med 2
*roten ur hela skiten"? stegvis om du har tid gärna men jag fattar poängen annars :D
Retired Moderator
Posts: 27,977
Joined: Apr 9 2007
Gold: 85.47
Trader: Trusted
Jan 21 2019 05:28am
Skulle egentligen kontaktat teposen om ja va du. Iaf när det kommer till fysik.
Member
Posts: 41,890
Joined: Jul 7 2005
Gold: 0.00
Jan 21 2019 05:59am
Quote (xaz @ 21 Jan 2019 12:26)
så s=gt^2/2 ska delas med g först menar du?
fastnar redan där för det blir så klyddigt haha, kan du bara visa hur det skulle bli om du
"*delas med g
*multipliceras med 2
*roten ur hela skiten"? stegvis om du har tid gärna men jag fattar poängen annars :D


s=gt^2/2

s/g=t^2/2

2s/g=t^2

sqrt(2s/g)=t
Banned
Posts: 14,020
Joined: Sep 23 2014
Gold: 101.00
Jan 21 2019 06:37am
Quote (Spetch @ Jan 21 2019 01:28pm)
Skulle egentligen kontaktat teposen om ja va du. Iaf när det kommer till fysik.


Det är så alltså?

Quote (Simon @ Jan 21 2019 01:59pm)
s=gt^2/2

s/g=t^2/2

2s/g=t^2

sqrt(2s/g)=t


är nästan med här

första steget är bra

s=gt^2/2
s/g=t^2/2

du ska nu alltså multiplicera VL med 2 för att få bort det ifrån HL'et?

s/g*2=t^2?

Annars hänger jag med. Tack igen på förhand!

edit: alltså varför blir det inte 2s/2g=t^2 om du multiplicera VL med 2 är min fråga

This post was edited by xaz on Jan 21 2019 06:38am
Member
Posts: 41,890
Joined: Jul 7 2005
Gold: 0.00
Jan 21 2019 06:51am
Quote (xaz @ 21 Jan 2019 13:37)
Det är så alltså?



är nästan med här

första steget är bra

s=gt^2/2
s/g=t^2/2

du ska nu alltså multiplicera VL med 2 för att få bort det ifrån HL'et?

s/g*2=t^2?

Annars hänger jag med. Tack igen på förhand!

edit: alltså varför blir det inte 2s/2g=t^2 om du multiplicera VL med 2 är min fråga


ja det stämmer

gällande din edit så får du klura ut det själv för det är basic matte du bör kunna. krånga inte till det för mycket
Banned
Posts: 14,020
Joined: Sep 23 2014
Gold: 101.00
Jan 21 2019 07:07am
jag har nog krånglat till det för mycket :D

det blir alltså

s=gt^2/2

dela VL med g ger

s/g=t^2/2

multiplicera VL med 2 för att få bort 2an i HL nämnare ger

2s/g=t2

sen då sqrt av 2s/g=t ger √2*7.6/9.82=t? (i detta fall 1.24s)

Tror jag har greppat nu, tog lite tid men.. ja

Ty once again @ Simon, hjälpt mig otroligt mycket på traven

This post was edited by xaz on Jan 21 2019 07:09am
Member
Posts: 27,886
Joined: Jun 19 2009
Gold: 700.00
Jan 22 2019 11:36am
Quote (xaz @ 21 Jan 2019 15:07)
jag har nog krånglat till det för mycket :D

det blir alltså

s=gt^2/2

dela VL med g ger

s/g=t^2/2

multiplicera VL med 2 för att få bort 2an i HL nämnare ger

2s/g=t2

sen då sqrt av 2s/g=t ger √2*7.6/9.82=t? (i detta fall 1.24s)

Tror jag har greppat nu, tog lite tid men.. ja

Ty once again @ Simon, hjälpt mig otroligt mycket på traven


Fitta borr näsa
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Jan 27 2019 02:57pm
Ska sälja bostadsrätten och börja glo på villa.
Vi har hållit på två helger nu med att spackla, måla, småfix, städa undan grejer, ställa i ordning lite osv.
Här börjar fan bli riktigt trevligt att bo nu! Riktigt fint hemma för en gångs skull :P
Member
Posts: 27,407
Joined: Feb 23 2008
Gold: 1,145.00
Jan 27 2019 04:02pm
Quote (Fil @ 27 Jan 2019 22:57)
Ska sälja bostadsrätten och börja glo på villa.
Vi har hållit på två helger nu med att spackla, måla, småfix, städa undan grejer, ställa i ordning lite osv.
Här börjar fan bli riktigt trevligt att bo nu! Riktigt fint hemma för en gångs skull :P



Vi ska ha samråd med kommunen på onsdag. väggarna till huset bör komma runt vecka 12-14 <3
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Jan 27 2019 04:04pm
Quote (c00kie_m0nster @ 27 Jan 2019 23:02)
Vi ska ha samråd med kommunen på onsdag. väggarna till huset bör komma runt vecka 12-14 <3


Fan vad nice!
När ska det vara klart?
Go Back To Svenska Topic List
Prev1421342144215421642174356Next
Add Reply New Topic New Poll