Quote (fohza @ Jul 17 2017 01:46pm)
Är väl ingen skillnad mot veteranbilar, frimärken eller hockeykort dock? :)
Jag vet inte om det är jämförbart, det kanske det är, kanske inte. Självklart finns det många områden där raritet och spekulation driver upp priserna enormt men det som är problematiskt med just det jag beskriver är att det inte finns i folks medvetande att dessa grejer faktiskt kan bli billigare. Hade folk sagt "jag lägger 10.000 på Velvet banan och om den går ner till 2 så gör det inget därför att jag tycker att det är värt det" så hade det inte varit några problem. Sådant tänk är sunt men när folk betalar mer och mer och mer pengar i all evighet därför att alla vet att det aldrig kan gå ner i pris det är då man skapar absurda prisbubblor som förr eller senare måste spricka stenhårt.
Om det blir ekonomisk kris och många ska omvandla skivor till likvida medel samtidigt är det risk för att det inte finns köpare av topprariteter till toppriser och det i sin tur kan leda till panikförsäljning följt av enorm nedgång.
Sen är det faktiskt också så att även om vinylskivor på det stora hela ser ut att gå upp i pris är det vissa områden som verkligen fallerar stenhårt. Svensk Jazz var tokhajpat för några år sedan men många av dom svåra skivorna har tappat typ 50% i pris sedan dess medan allting annat gått upp som fan. För övrigt helt rätt eftersom svensk Jazz är skit.
Det här påverkar inte mig på något sätt förutom att jag kan handla mer om det blir nedgång i pris men jag tycker att det är kul att spekulera kring eftersom jag står och observerar folks köpbeteenden hela dagarna
This post was edited by Svartermetalisk on Jul 17 2017 08:44am