d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Pls No Spam Guise
Prev1402940304031403240334356Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 0.00
Apr 14 2017 03:57am
Quote (Fil @ 14 Apr 2017 11:11)
Många av storföretagen gör så.
Vet ju att volvo till exempel lägger sig under.
De vet om hur bra deras namn ser ut på cv't.

Ser du på det hela på lång sikt så är det troligtvis inget dåligt alternativ trots att lönen är lägre.

kanske är något sånt också, värt att ha i åtanke!
Member
Gold: 8,806.69
Apr 14 2017 04:22am
Quote (Simon @ Apr 14 2017 08:41am)
ja, det är ju 1mån bara (under provanst. första 6 mån) på det första alternativet. tanken har slagit mig att ta jobbet och se det som ett "sommarjobb" om jag kan hitta något bättre. det är ju dock lite svinigt och jag vill inte bränna broar det första jag gör i en ny bransch liksom. men det är ju absolut ett logiskt alternativ.
26, så det går ju att klara sig bra och så. men det är stor skillnad mot de 30 som sveriges ingenjörer säger man ska kräva som ingångslön.

inchenjöööööööör

2fd kollegor, ena civilekonom och den andra civilingenjör fick också riktigt dålig lön som ingångslön, nu har det dock stabiliserat sig och blivit en bra lön efter 2-3 år.. Det finns väl tillräckligt stort utbud på folk som ansöker.
Member
Gold: 7,821.00
Apr 14 2017 04:36am
Quote (Simon @ 14 Apr 2017 10:57)
kanske är något sånt också, värt att ha i åtanke!

Tänk ändå att de tar in hur många ingenjörer som helst varje år.
De har nog ett färdigt strukturerat arbetssätt för dig att lära dig.
Du får nog en hel verktygslåda med dig i huvudet när du kommer därifrån :)

Tycker du det känns oseriöst - vilket jag ändå tvivlar på - så är det ju bara att säga upp sig och lämna :)
Member
Gold: 14,327.50
Apr 14 2017 07:20am
Quote (Simon @ Apr 14 2017 08:09am)
har fått ett jobberbjudande som jag måste svara på i veckan som kommer men är så jävla tveksam.
jobbet verkar vara halvroligt, inte precis det jag brinner för men ändå lite liknande. helt okej förmåner på företaget och det är ett stort och stabilt företag vilket är något jag sökt mig till. jag får även börja jobba måndagen efter min examen vilket är något jag är jävligt mån om att göra. allt sånt där är jävligt rätt helt enkelt. den enda nackdelen som finns är att lönen är 4k under vad sveriges ingenjörer rekommenderar som ingångslön i år... jag tog upp detta på ett snyggt sätt när chefen sa vilken lön jag erbjuds men han var stenhård. slutade med att han höjde 1k iaf, men är fortfarande 4k under rekommendationen... ska jag vara kylig och tacka nej till detta med risk att få "sommarjobba" på mitt gamla jobb i sommar och KANSKE få bättre lön på ett annat jobb? isåfall är ju best case scenario att jag hittar ett annat jobb och ändå får börja jobba direkt efter examen med bättre lön. worst case scenario är att jag får sommarjobba på mitt gamla jobb över sommaren (ser inte lika bra ut på cv) och sedan börja jobba på ett annat jobb i höst, med kanske lika dålig lön?
värt att tilllägga är att jag även har lite andra bollar i luften. senast igår ringde det en och var intresserad, det jobbet skulle ge samma lön som ovan nämnda men där har men chanser till extremt bra karriär, men med högre risk iom provanställning->visstidsanställningar (projektledarjobb-ish). med det sagt ville jag bara påpeka att jag är en driven jävel och har sökt miljarders miljarder med jobb och det finns stor chans att jag får fler erbjudanden framöver. frågan är om jag kommer få börja jobba direkt efter examen som jag vill eller efter sommaren vilket är en vanligare anställningsperiod.

Tänk inte så mycket på de enstaka tusenlapparna då meriterna är fan så mycket mer värda.

This post was edited by CraZeeY on Apr 14 2017 07:20am
Member
Gold: 457,914.30
Apr 14 2017 07:27am
Quote (Simon @ 14 Apr 2017 09:09)
har fått ett jobberbjudande som jag måste svara på i veckan som kommer men är så jävla tveksam.
jobbet verkar vara halvroligt, inte precis det jag brinner för men ändå lite liknande. helt okej förmåner på företaget och det är ett stort och stabilt företag vilket är något jag sökt mig till. jag får även börja jobba måndagen efter min examen vilket är något jag är jävligt mån om att göra. allt sånt där är jävligt rätt helt enkelt. den enda nackdelen som finns är att lönen är 4k under vad sveriges ingenjörer rekommenderar som ingångslön i år... jag tog upp detta på ett snyggt sätt när chefen sa vilken lön jag erbjuds men han var stenhård. slutade med att han höjde 1k iaf, men är fortfarande 4k under rekommendationen... ska jag vara kylig och tacka nej till detta med risk att få "sommarjobba" på mitt gamla jobb i sommar och KANSKE få bättre lön på ett annat jobb? isåfall är ju best case scenario att jag hittar ett annat jobb och ändå får börja jobba direkt efter examen med bättre lön. worst case scenario är att jag får sommarjobba på mitt gamla jobb över sommaren (ser inte lika bra ut på cv) och sedan börja jobba på ett annat jobb i höst, med kanske lika dålig lön?
värt att tilllägga är att jag även har lite andra bollar i luften. senast igår ringde det en och var intresserad, det jobbet skulle ge samma lön som ovan nämnda men där har men chanser till extremt bra karriär, men med högre risk iom provanställning->visstidsanställningar (projektledarjobb-ish). med det sagt ville jag bara påpeka att jag är en driven jävel och har sökt miljarders miljarder med jobb och det finns stor chans att jag får fler erbjudanden framöver. frågan är om jag kommer få börja jobba direkt efter examen som jag vill eller efter sommaren vilket är en vanligare anställningsperiod.

26k i ingång är 1) inte dåligt objektivt, kanske trots vad "studentfacket" säger kanske? men iafl sett till arbetsmarknaden i helhet, även för akademiker. "helt ok" iafl. 2) det är relativt hur mkt 26k i ingångslön faktiskt är. beror ju HELT på hur löneutvecklingen på företaget/branschen ser ut. 2k per år ökning? 46k efter 10 år. är skaplig lön imo.

Sen, som alla andra. stora företag = bra meritvärde, särskilt första jobb. Större företag tenderar att vara riktigt professionella arbetsplatser.
Sen, tenderar de också ha bra förmåner, bra arbetstagarkulturer, säkerhet, avtryck på samhället osv. Jag hade nog inte tvekat. i "värsta fall" tar du ett nytt jobb med fetinglön efter 6 månader. då har du dessutom bra förhandlingsläge för att få lönen högt, dels pga erfarenhet/anställbarhet, dels genom att du annars kan säga "tack men nej tack" och jobba kvar ;)

grattis till (snart) examen!

This post was edited by SpAz. on Apr 14 2017 07:27am
Member
Gold: 84,685.44
Trader: Trusted
Apr 14 2017 09:04am
Känns lite som man är i fel bransch gällande lönen. Hade 16.300 i ingångslön när jag började :>
Member
Gold: 7,821.00
Apr 14 2017 11:15am
Quote (n1ghtm4r3 @ 14 Apr 2017 16:04)
Känns lite som man är i fel bransch gällande lönen. Hade 16.300 i ingångslön när jag började :>

Vad tjänar du nu?
Soldatlönen verkar inte vara så kul nej :P
Member
Apr 14 2017 11:23am
Quote (Fil @ 14 Apr 2017 19:15)
Vad tjänar du nu?
Soldatlönen verkar inte vara så kul nej :P

Ligger runt 21 brutto. Inne på 7e arbetsåret nu :)
De blev himla upplyft typ 2012 när de ändrade ingångslönen från 16.000 till minst 18.000 för de som började i försvaret.
2010 så var ingångslönen 16.000 men jag fick 300kr extra i och med jag gjort värnplikt. De som hade utlandsmissioner i bagaget fick 200kr extra per utlandsmission de gjort.
Member
Gold: 2,087.55
Apr 14 2017 12:20pm
Jävlar vad rastlös jag blir av att sitta hemma en fredagkväll
Member
Apr 14 2017 01:26pm
Quote (SCXiao @ 14 Apr 2017 20:20)
Jävlar vad rastlös jag blir av att sitta hemma en fredagkväll

Själv också rastlös, är sugen på att sticka och träna. Men har typ träningsvärk i hela kroppen xD
Så sitter och funderar ut någon film man skulle sett istället!
Go Back To Svenska Topic List
Prev1402940304031403240334356Next
Add Reply New Topic New Poll