Quote (Simon @ 14 Apr 2017 09:09)
har fått ett jobberbjudande som jag måste svara på i veckan som kommer men är så jävla tveksam.
jobbet verkar vara halvroligt, inte precis det jag brinner för men ändå lite liknande. helt okej förmåner på företaget och det är ett stort och stabilt företag vilket är något jag sökt mig till. jag får även börja jobba måndagen efter min examen vilket är något jag är jävligt mån om att göra. allt sånt där är jävligt rätt helt enkelt. den enda nackdelen som finns är att lönen är 4k under vad sveriges ingenjörer rekommenderar som ingångslön i år... jag tog upp detta på ett snyggt sätt när chefen sa vilken lön jag erbjuds men han var stenhård. slutade med att han höjde 1k iaf, men är fortfarande 4k under rekommendationen... ska jag vara kylig och tacka nej till detta med risk att få "sommarjobba" på mitt gamla jobb i sommar och KANSKE få bättre lön på ett annat jobb? isåfall är ju best case scenario att jag hittar ett annat jobb och ändå får börja jobba direkt efter examen med bättre lön. worst case scenario är att jag får sommarjobba på mitt gamla jobb över sommaren (ser inte lika bra ut på cv) och sedan börja jobba på ett annat jobb i höst, med kanske lika dålig lön?
värt att tilllägga är att jag även har lite andra bollar i luften. senast igår ringde det en och var intresserad, det jobbet skulle ge samma lön som ovan nämnda men där har men chanser till extremt bra karriär, men med högre risk iom provanställning->visstidsanställningar (projektledarjobb-ish). med det sagt ville jag bara påpeka att jag är en driven jävel och har sökt miljarders miljarder med jobb och det finns stor chans att jag får fler erbjudanden framöver. frågan är om jag kommer få börja jobba direkt efter examen som jag vill eller efter sommaren vilket är en vanligare anställningsperiod.
26k i ingång är 1) inte dåligt objektivt, kanske trots vad "studentfacket" säger kanske? men iafl sett till arbetsmarknaden i helhet, även för akademiker. "helt ok" iafl. 2) det är relativt hur mkt
26k i ingångslön faktiskt är. beror ju HELT på hur löneutvecklingen på företaget/branschen ser ut. 2k per år ökning? 46k efter 10 år. är skaplig lön imo.
Sen, som alla andra. stora företag = bra meritvärde, särskilt första jobb. Större företag tenderar att vara riktigt professionella arbetsplatser.
Sen, tenderar de också ha bra förmåner, bra arbetstagarkulturer, säkerhet, avtryck på samhället osv. Jag hade nog inte tvekat. i "värsta fall" tar du ett nytt jobb med fetinglön efter 6 månader. då har du dessutom bra förhandlingsläge för att få lönen högt, dels pga erfarenhet/anställbarhet, dels genom att du annars kan säga "tack men nej tack" och jobba kvar

grattis till (snart) examen!
This post was edited by SpAz. on Apr 14 2017 07:27am