d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Där Vi Officiellt Diskuterar ... Saker
Prev1402140224023402440255001Next
Closed New Topic New Poll
Member
Posts: 205,304
Joined: Aug 22 2008
Gold: 3,641.97
May 7 2013 06:51am
Quote (ChingeR @ 7 May 2013 14:45)
Ska ut å jogga idag förhoppningsvist!

sweat much?


Äckligt som fan när det är så varmt.
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
May 7 2013 06:52am
Quote (ChingeR @ 7 May 2013 13:45)
Ska ut å jogga idag förhoppningsvist!

sweat much?


Inb4 vaderna går sönder helt och du ligger kvar i spåret hela dagen
Member
Posts: 27,407
Joined: Feb 23 2008
Gold: 1,145.00
May 7 2013 06:58am
Quote (ChingeR @ 7 May 2013 14:45)
Ska ut å jogga idag förhoppningsvist!

sweat much?



Ching klarar hettan Ezmode

This post was edited by c00kie_m0nster on May 7 2013 06:58am
Member
Posts: 27,262
Joined: Nov 18 2006
Gold: 2,016.68
May 7 2013 06:58am
Med risk för att jag går på repeat...

Spaz jag resonerar ungefär som du i ditt senaste inlägg. Där har vi anledningen till att jag är tveksam till att staten ska ta bort medborgarnas vapen (så som jag har för mig att man försöker göra i USA nu, där även polis och militär fått nya befogenheter. De inbillade rättigheterna man trodde sig ha har tagits bort nu när det börjar bli lägligt för eliten). Vår generella passiva inställning till vad makten gör och vad deras intentioner är, är nästan skrämmande. (Kan tillägga att jag är helt emot våld, endast i självförsvar är det godtagbart, och skulle helst se en värld utan behov av skjutvapen. Jag har inte tänkt klart kring det här och spikat klart min uppfattning i frågan så kan inte säga bu eller bä, får tänka lite mer, läsa lite mer helt enkelt) Men just nu pågår det här att...

...Även EU har det på kartan http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=ReduceFirearmsRisk

"Vapenamnesti" i Sverige nu där man får tillåtelse att lämna in illegala vapen utan att bli straffad.

Militär i Sverige får sättas in mot befolkningen (99% säker, propositionen är 423sidor lång eller så - undrar om ens majoriteten av de som röstade läste igenom grundlagsförändringarna ordentligt eller om de bara skummade igenom lite och följde med tåget på vad de skulle rösta?)
USA:s militär får definitivt göra det. De kan nu gå in i hem utan tillstånd från rätten/domstol som tidigare
Tror Tyskland gjort samma sak med sin armes befogenheter(inte verifierat, bar något jag läst i förbifarten)
Jag förmodar i alla fall att det handlar om fler länder.

Vi får inom tid se vad våra s.k. demokratier verkligen är. När kriserna blir mer omfattande kommer de visa mer av sina rätta ansikten, (det tycker jag man gjort länge iofs med tanke på utvecklingen) och då är frågan i hur man kommer att utnyttja sitt makt/våldsmonopol mot de delar av befolkningen som väljer att göra motstånd.

Det vi ser är enligt mig förberedelser för uppkommande protester i kriserna där makten blir utmanade. De styrande kommer göra allt de kan för att behålla sina positioner i samhällshierarkin.

Internet, där det flödar en hel del obekväma fakta och tankar numera, däribland avslöjanden av korruption och systemfel, blir som en konsekvens mer kontrollerat, censurerat, övervakat till elitens intressen. (JA, MIN FOLIEHATT HAR 75 LAGER :P ) Dels är man rädd att informationen om diverse obekvämligheter ska nå kritisk massa och i för stor grad ta över massmedias tankemonopol, och dels så är det fördelaktigt att tidigt skaffa sig verktygen till att få koll på och kartlägga meningsmotståndare för att till sist också göra det svårare för folket att organisera sig mot det man tycker är orätt. Kejsaren är naken, och det gillas INTE.

TL; DR:

Member
Posts: 27,407
Joined: Feb 23 2008
Gold: 1,145.00
May 7 2013 07:00am
Quote (TidsL @ 7 May 2013 14:58)
Med risk för att jag går på repeat...

Spaz jag resonerar ungefär som du i ditt senaste inlägg. Där har vi anledningen till att jag är tveksam till att staten ska ta bort medborgarnas vapen (så som jag har för mig att man försöker göra i USA nu, där även polis och militär fått nya befogenheter. De inbillade rättigheterna man trodde sig ha har tagits bort nu när det börjar bli lägligt för eliten). Vår generella passiva inställning till vad makten gör och vad deras intentioner är, är nästan skrämmande. (Kan tillägga att jag är helt emot våld, endast i självförsvar är det godtagbart, och skulle helst se en värld utan behov av skjutvapen. Jag har inte tänkt klart kring det här och spikat klart min uppfattning i frågan så kan inte säga bu eller bä, får tänka lite mer, läsa lite mer helt enkelt) Men just nu pågår det här att...

...Även EU har det på kartan http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=ReduceFirearmsRisk

"Vapenamnesti" i Sverige nu där man får tillåtelse att lämna in illegala vapen utan att bli straffad.

Militär i Sverige får sättas in mot befolkningen (99% säker, propositionen är 423sidor lång eller så - undrar om ens majoriteten av de som röstade läste igenom grundlagsförändringarna ordentligt eller om de bara skummade igenom lite och följde med tåget på vad de skulle rösta?)
USA:s militär får definitivt göra det. De kan nu gå in i hem utan tillstånd från rätten/domstol som tidigare
Tror Tyskland gjort samma sak med sin armes befogenheter(inte verifierat, bar något jag läst i förbifarten)
Jag förmodar i alla fall att det handlar om fler länder.

Vi får inom tid se vad våra s.k. demokratier verkligen är. När kriserna blir mer omfattande kommer de visa mer av sina rätta ansikten, (det tycker jag man gjort länge iofs med tanke på utvecklingen) och då är frågan i hur man kommer att utnyttja sitt makt/våldsmonopol mot de delar av befolkningen som väljer att göra motstånd.

Det vi ser är enligt mig förberedelser för uppkommande protester i kriserna där makten blir utmanade. De styrande kommer göra allt de kan för att behålla sina positioner i samhällshierarkin.

Internet, där det flödar en hel del obekväma fakta och tankar numera, däribland avslöjanden av korruption och systemfel, blir som en konsekvens mer kontrollerat, censurerat, övervakat till elitens intressen. (JA, MIN FOLIEHATT HAR 75 LAGER :P ) Dels är man rädd att informationen om diverse obekvämligheter ska nå kritisk massa och i för stor grad ta över massmedias tankemonopol, och dels så är det fördelaktigt att tidigt skaffa sig verktygen till att få koll på och kartlägga meningsmotståndare för att till sist också göra det svårare för folket att organisera sig mot det man tycker är orätt. Kejsaren är naken, och det gillas INTE.

TL; DR:

http://25.media.tumblr.com/tumblr_lt0ck9yUKh1qf7rk1o1_500.gif


http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85dalsh%C3%A4ndelserna
Member
Posts: 44,246
Joined: Apr 30 2010
Gold: 7,940.00
May 7 2013 07:46am
Quote (Marcusd0 @ 7 May 2013 14:51)
Äckligt som fan när det är så varmt.


Quote (c00kie_m0nster @ 7 May 2013 14:58)
Ching klarar hettan Ezmode


this


Quote (PlaaD @ 7 May 2013 14:52)
Inb4 vaderna går sönder helt och du ligger kvar i spåret hela dagen


Engångsförteelse
Member
Posts: 92,364
Joined: Dec 8 2005
Gold: 1,009.62
May 7 2013 08:47am
Fy faan vad skönt det var att bada! Duscha nu sen väntar kaffe och en kall pastasallad ute i solen

Life's good <3
Retired Moderator
Posts: 13,410
Joined: Aug 27 2006
Gold: 39,816.48
Trader: Trusted
May 7 2013 09:10am
Quote (SpAz. @ 7 May 2013 13:38)
Jag vill inte ha vapen. Jag vill ha ett liberalt regelverk där staten/andra människor inte har befogenheter att bestämma om jag får bära på en sten, en sax, en liter mjölk eller en pistol. Jag anser inte att människan är tillräckligt allmängod att alltid ta rätt beslut när det kommer till att bestämma över andra - och staten / lagstiftarna består av människor som gör misstag. Säkrast är att låta staten bara vara garant att upprätthålla våra rättigheter. Staten skall inte syssla med olika "lyckomaximerande" beräkningar om vad som "bringar störst möjliga lycka till störst möjliga antal". "den som offrar frihet för trygghet mister både och" är ett känt citat som jag gillar skarpt. Att blotta sig och låta regelväsendet göra som dom vill utan vissa okränkbara principer (individens suveränitet gentemot samhället förstås om man är liberal) i "det godas namn" är att bädda för katastrofer. Detta har historien visat oss gång, på gång, på gång. Fascistiska, Totalitära regimer brukar vara ganska våldsamma av sin natur och har haft ihjäl ett par miljoner människor genom åren det vet du säkert. Bara för att vi känner oss trygga nu behöver det inte betyda att det inte finns risk för att historien kan återupprepa sig om vi inte har ett väl reglerat styre.

Jag anser det inte vara samhällets roll helt enkelt att agera som förmyndare. Det kanske kan visa sig att vi kan rädda några människors liv genom att totalförbjuda vapen, men är det värt priset? Hur vet DU att du har rätt och varför tror du dig ha mandat att lagstifta om andra så länge det inte handlar om att dom är ett hot mot din suveränitet? Vem kan egentligen svara på frågan ifall vi kommer att behöva civila som har vapen att försvara sig med om 30år, 50år? inte du eller jag, inte med 100% säkerhet.
lägg till att säga upp sina rättigheter kan verka harmlöst men det blir fort en stor snöboll som satts i rullning.


Du är inte liberal för en sekund Svarter du är pragmatiker precis som de flesta andra svenskar *suck*.
Dödsstraff är jag emot också därför att det är MORD. måhända att en mördare har förbrukat vissa rättigheter men rättsväsendet är inte ofelbart eller utsänt av gud. Visst skall en dömd brottsling betraktas som skyldig efter att han dömts men det kan vara så att denne faktiskt är oskyldig. Fängelse kan man bli utsläppt ifrån medan döden är permanent.
Återigen vem litar vi på är allsmäktig nog att bestämma om vart gränsen går, vad som ska belönas med döddstraff? Det är ingenting som vi ska lita på en regim att syssla med det är att bädda för katastrof.

Och när det kommer till statistik. Om jag lyckas påvisa med en graf att antalet grisar i sverige har ökat med 107% sedan 1970, och det visar sig att mord med skjutvapen har ökat med 107% betyder det nödvändigtvis att den nya mängden grisar är orsaken? nja, inte nödvändigtvis. Det kan vara så att det finns ett samband (som antalet vapen antagligen har) men det är sällan så enkelt i verkliga livet att en graf visar hela sanningen. var lite jävla kritiska.
Kom ihåg det.




Det är inte några människor som dör pga slappare vapenlagar, det är en betydande siffra, och ditt argument för att kriminella får tag i vapen oavsett missar ju poängen.
Vissa kriminella får tag i vapen oavsett MEN det är betydligt mycket svårare och de kan inte göra det med laglig rätt vilket innebär att polisen etc kan få bort dem vapen dom hittar,
samt att det försvårar dels tillgången men också att ha med sig vapen blir svårare då du inte kan synas med ett.

Jag håller med dig om vissa poänger, i en perfekt värld ska inte myndigheter säga åt oss vad vi får eller inte får bära på eller äga,
men den värld vi lever i är långt ifrån perfekt och att tro att vissa människor som äger ett vapen designat med ett syfte = döda, inte skall döda känns jävligt naivt.

I den värld vi faktiskt lever i behövs det skydd för allmänheten mot psykopater, kriminella och allmänt omoraliska människor. och att mer eller mindre vem som helst ska få äga en tingest endast designat för att döda säger sig självt att det är en jävligt dålig idé.

Om pistoler eller vapen hade ägt ett annat samhällsnyttigt (med detta menar jag nyttigt för majoriteten av människor) ändamål skulle jag förstå din ståndpunkt.
Men faktum är att en pistol gör inget annat än att döda eller sätta prickar på en tavla, och om du eller andra så gärna vill sätta prickar på en tavla att det är värt att andra individer dör för er rätt att göra det... då borde ni införskaffa en penna.

För att klargöra: att gevär för jakt bör finnas förstår jag då det är nyttigt och nödvändigt med en viss jakt. Det skall dock vara en ordentlig licens som krävs och det bör vara "extensive testing" utfört för att utfärda en sådan licens.

Member
Posts: 8,409
Joined: Aug 11 2009
Gold: 93.30
May 7 2013 09:12am
Hej här är jag.
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
May 7 2013 09:13am
Quote (Snigelfis @ 7 May 2013 17:12)
Hej här är jag.


Tjenare snigge!

Läget?
Go Back To Svenska Topic List
Prev1402140224023402440255001Next
Closed New Topic New Poll