Med risk för att jag går på repeat...
Spaz jag resonerar ungefär som du i ditt senaste inlägg. Där har vi anledningen till att jag är tveksam till att staten ska ta bort medborgarnas vapen (så som jag har för mig att man försöker göra i USA nu, där även polis och militär fått nya befogenheter. De inbillade rättigheterna man trodde sig ha har tagits bort nu när det börjar bli lägligt för eliten). Vår generella passiva inställning till vad makten gör och vad deras intentioner är, är nästan skrämmande. (Kan tillägga att jag är helt emot våld, endast i självförsvar är det godtagbart, och skulle helst se en värld utan behov av skjutvapen. Jag har inte tänkt klart kring det här och spikat klart min uppfattning i frågan så kan inte säga bu eller bä, får tänka lite mer, läsa lite mer helt enkelt) Men just nu pågår det här att...
...Även EU har det på kartan
http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=ReduceFirearmsRisk"Vapenamnesti" i Sverige nu där man får tillåtelse att lämna in illegala vapen utan att bli straffad.
Militär i Sverige får sättas in mot befolkningen (99% säker, propositionen är 423sidor lång eller så - undrar om ens majoriteten av de som röstade läste igenom grundlagsförändringarna ordentligt eller om de bara skummade igenom lite och följde med tåget på vad de skulle rösta?)
USA:s militär får definitivt göra det. De kan nu gå in i hem utan tillstånd från rätten/domstol som tidigare
Tror Tyskland gjort samma sak med sin armes befogenheter(inte verifierat, bar något jag läst i förbifarten)
Jag förmodar i alla fall att det handlar om fler länder.
Vi får inom tid se vad våra s.k. demokratier verkligen är. När kriserna blir mer omfattande kommer de visa mer av sina rätta ansikten, (det tycker jag man gjort länge iofs med tanke på utvecklingen) och då är frågan i hur man kommer att utnyttja sitt makt/våldsmonopol mot de delar av befolkningen som väljer att göra motstånd.
Det vi ser är enligt mig förberedelser för uppkommande protester i kriserna där makten blir utmanade. De styrande kommer göra allt de kan för att behålla sina positioner i samhällshierarkin.
Internet, där det flödar en hel del obekväma fakta och tankar numera, däribland avslöjanden av korruption och systemfel, blir som en konsekvens mer kontrollerat, censurerat, övervakat till elitens intressen. (JA, MIN FOLIEHATT HAR 75 LAGER

) Dels är man rädd att informationen om diverse obekvämligheter ska nå kritisk massa och i för stor grad ta över massmedias tankemonopol, och dels så är det fördelaktigt att tidigt skaffa sig verktygen till att få koll på och kartlägga meningsmotståndare för att till sist också göra det svårare för folket att organisera sig mot det man tycker är orätt. Kejsaren är naken, och det gillas INTE.
TL; DR:http://25.media.tumblr.com/tumblr_lt0ck9yUKh1qf7rk1o1_500.gif