Quote (Tjo @ 7 Apr 2017 21:00)
Svar ja. Är man frisk är man balanserad, på gott humör, empatisk med en god känsla för moral och rättvisa.
Har man inte dessa grundläggande egenskaper är man sjuk. Mer eller mindre.
Om vi bortser från att de fetmarkerade attributen är subjektiva omdömen, som gör att frågan om en individs eventuella sjukdomstillstånd skulle variera beroende på vem bedömaren är (bedömarens egen moral), så är vi nog helt enkelt inte överrens. Eller så diskuterar vi fortfarande olika begrepp, jag tror inte riktigt du anser att man är sjuk ens i medicinsk mening bara för att man inte är balanserad och på gott humör.
att sen blanda in en persons moral och rättvisa som måttstock på om en person är sjuk och frisk är ju rätt bisarrt btw

till och med om vi diskuterar begreppet "sjuk" i dess mest vardagliga form.
Quote (CraZeeY @ 7 Apr 2017 21:06)
Psykiskt störd => psykisk ohälsa. Notera implikationen, begreppen är inte ekvivalenta (därav avsaknad av likhetstecken) men en psykiskt störd människa lider av psykisk ohälsa, dock så måste inte psykisk ohälsa innebära en psykisk störning.
Jaha, då är jag med på banan. Lätt att blanda ihop terminologin, särskilt när man ena sekunden utgår från vetenskapliga kontexter, psykiatriska eller juridiska, och sen mer vardagliga haha.
För mig är, vardagligt, psykisk ohälsa = främst depression. Felaktigt, för det stämmer ju som du säger att psykiska störningar också är en form av psykisk ohälsa, såklart.
This post was edited by SpAz. on Apr 7 2017 01:10pm