Quote (Malmy @ May 6 2013 10:20pm)
Och jo Samhället MÅSTE ha rätt att på vissa ställen sätta ner foten och säga NEJ du och inga andra medborgare får göra detta - Detta då det blir till stor skada både för individer men också för samhället i stort.
Faktum är att det är det staten är till för. och kom ihåg att du är med och röstar fram dem som bestämmer det.
Tänker inte ge mig in i debatten om vapen/inte vapen, det är dels för sent och dels är jag lite kluven i frågan då det finns många aspekter att ta det ifrån. Inte ikväll i alla fall. - MEN jag ville bara påpeka att man bör ta det med ett par badkar fyllda med salt och inte som sanning det vi får inlärt om hur fantastiskt det är med "Demokrati" och hur glada vi ska vara för det. Att vi har all den makt och det inflytande som är nödvändig med en liten papperslapp var fjärde år till att välja olika grader i helvetet känns inte som demokrati för mig i alla fall. Verkligen inte med all tillhörande massindoktrinering från låg ålder och manipulativa ledare, vinklande, mörkande korporativa massmedier etc. Odemokratiska beslut tas hela tiden och inte sällan bakom folkets rygg. Demokrati är inte vad man utger det för att vara av MÅNGA anledningar, jag orkar inte gå in på det nu dock. Ska käka klart och sova. Men kalla det demokratur, korporatism, eller plutokrati istället så kommer vi lite närmare sanningen.
Vad staten förmedlar för bild av sig själva, vad dom säger att dom gör och ska göra, och vad dom sedan gör är ofta helt skilda saker. Inget nytt under solen såklart.
Säg mig ett parti som vill helt avreglera vår vapenhandel? (Det är möjligt att det finns, jag kommer inte att sätta mig in i politik eller engagera mig på det sättet man förväntas göra, men mig veterligen är det INGA i 7klövern som ens har det på kartan på sikt)
Det går emot våra lagar att över huvud taget exportera vapen från det här landet! Undantaget är om vårt försvar riskerar att kompenseras av utebliven export (Och vilket fokus vi lägger på försvaret sen) - men annars är det inte tillåtet. Den lilla paradoxen är ju att vi i princip alltid ligger topp 10 i världen nästan varje år i vapenexport. (Topp 3 någonstans om man räknar per capita) Vi skickar vapen och krigsmateriel överallt. Diktaturer är No problem, men helst ska det ju ske under radarn, för mycket uppmärksamhet är jobbigt. Ingen vidare kontroll vart vapnen hamnar, eller alldeles för låg. Hört en del historier vad våra vapen använts till (och vad människor som använder sig av våra vapen gjort mot civila, kvinnor, barn, fuck, you name it) som inte kan få en annat än häpna och må dåligt över idiotin.
Jag frågar mig ibland, varför ska medborgarna respektera Sveriges lagar om inte ens våra ledare gör det? "Det är bra för "ekonomiiiiiiin"" "Bra för jobbennnnn" Ja ni har hört det förut, man skiter i vad det är jobben gör så länge det generar vinst och resurser till våra kriminella ledare att fumla med. Om "ekonomin" kräver destruktiva jobb på så många områden att det är helt absurt (inte bara miljardindustrin med vapen) borde det peka ganska tydligt på att vårt system är åt helvete.
I ett samhälle med den uppbyggnad vi har nu och all korruption den göder, i kombination med att strukturen och ramarna våra nationer arbetar inom är på god väg att gå mot en total kollaps - så känns det faktiskt inte så smart att bidra till storskaliga väpnade konflikter som är ganska troliga scenarior på många håll.
e: Vill fortsätta gå in på mer nu bara för det, mer relaterat till er diskussion, men väntar med det tills imorgon (eventuellt)
This post was edited by TidsL on May 6 2013 05:32pm