d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Där Vi Officiellt Diskuterar ... Saker
Prev1401840194020402140225001Next
Closed New Topic New Poll
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 6 2013 05:05pm
Quote (Makta @ 7 May 2013 01:04)
Jag är alltid för sådant! Gör helst en lång lista så jag har något att göra i morgon :)

tänkte mest köra lite korta snabba här o nu :P

fast frågan blir menar du rätt o fel som i "dygdigt" och ansvarsfullt / gott (dvs moral) eller om det bör vara lagligt/olagligt?
Member
Posts: 27,262
Joined: Nov 18 2006
Gold: 2,016.68
May 6 2013 05:27pm
Quote (Malmy @ May 6 2013 10:20pm)
Och jo Samhället MÅSTE ha rätt att på vissa ställen sätta ner foten och säga NEJ du och inga andra medborgare får göra detta - Detta då det blir till stor skada både för individer men också för samhället i stort.
Faktum är att det är det staten är till för. och kom ihåg att du är med och röstar fram dem som bestämmer det.


Tänker inte ge mig in i debatten om vapen/inte vapen, det är dels för sent och dels är jag lite kluven i frågan då det finns många aspekter att ta det ifrån. Inte ikväll i alla fall. - MEN jag ville bara påpeka att man bör ta det med ett par badkar fyllda med salt och inte som sanning det vi får inlärt om hur fantastiskt det är med "Demokrati" och hur glada vi ska vara för det. Att vi har all den makt och det inflytande som är nödvändig med en liten papperslapp var fjärde år till att välja olika grader i helvetet känns inte som demokrati för mig i alla fall. Verkligen inte med all tillhörande massindoktrinering från låg ålder och manipulativa ledare, vinklande, mörkande korporativa massmedier etc. Odemokratiska beslut tas hela tiden och inte sällan bakom folkets rygg. Demokrati är inte vad man utger det för att vara av MÅNGA anledningar, jag orkar inte gå in på det nu dock. Ska käka klart och sova. Men kalla det demokratur, korporatism, eller plutokrati istället så kommer vi lite närmare sanningen.

Vad staten förmedlar för bild av sig själva, vad dom säger att dom gör och ska göra, och vad dom sedan gör är ofta helt skilda saker. Inget nytt under solen såklart.

Säg mig ett parti som vill helt avreglera vår vapenhandel? (Det är möjligt att det finns, jag kommer inte att sätta mig in i politik eller engagera mig på det sättet man förväntas göra, men mig veterligen är det INGA i 7klövern som ens har det på kartan på sikt)

Det går emot våra lagar att över huvud taget exportera vapen från det här landet! Undantaget är om vårt försvar riskerar att kompenseras av utebliven export (Och vilket fokus vi lägger på försvaret sen) - men annars är det inte tillåtet. Den lilla paradoxen är ju att vi i princip alltid ligger topp 10 i världen nästan varje år i vapenexport. (Topp 3 någonstans om man räknar per capita) Vi skickar vapen och krigsmateriel överallt. Diktaturer är No problem, men helst ska det ju ske under radarn, för mycket uppmärksamhet är jobbigt. Ingen vidare kontroll vart vapnen hamnar, eller alldeles för låg. Hört en del historier vad våra vapen använts till (och vad människor som använder sig av våra vapen gjort mot civila, kvinnor, barn, fuck, you name it) som inte kan få en annat än häpna och må dåligt över idiotin.

Jag frågar mig ibland, varför ska medborgarna respektera Sveriges lagar om inte ens våra ledare gör det? "Det är bra för "ekonomiiiiiiin"" "Bra för jobbennnnn" Ja ni har hört det förut, man skiter i vad det är jobben gör så länge det generar vinst och resurser till våra kriminella ledare att fumla med. Om "ekonomin" kräver destruktiva jobb på så många områden att det är helt absurt (inte bara miljardindustrin med vapen) borde det peka ganska tydligt på att vårt system är åt helvete.

I ett samhälle med den uppbyggnad vi har nu och all korruption den göder, i kombination med att strukturen och ramarna våra nationer arbetar inom är på god väg att gå mot en total kollaps - så känns det faktiskt inte så smart att bidra till storskaliga väpnade konflikter som är ganska troliga scenarior på många håll.

e: Vill fortsätta gå in på mer nu bara för det, mer relaterat till er diskussion, men väntar med det tills imorgon (eventuellt)

This post was edited by TidsL on May 6 2013 05:32pm
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 6 2013 05:34pm
TidsL du låter nästan lika cynisk som mig själv :D
€ jag läste din post men har inga kommentarer på den för kvällen. det är för sent helt enkelt men jag kan säga att det du sa angående Malmy's påpekande om att vi röstar etc så tänker jag i princip likadant. Det är inte värdigt att kalla det här vi har idag för demokrati.
€#2 jag tror också att vi är påväg mot en sjuhelvetes kollaps - tredje världskriget helt enkelt. Jag börjar dock tamejfan välkomna det. Inte dödandet och lidandet, men det som kan komma efter. Det är smärtsamt att vara en del av den här totalt degenererade världen.
€#3 sa att jag inte skulle kommentera --> kommenterar ändå.

This post was edited by SpAz. on May 6 2013 05:40pm
Member
Posts: 27,262
Joined: Nov 18 2006
Gold: 2,016.68
May 6 2013 05:39pm
Quote (SpAz. @ May 6 2013 11:34pm)
TidsL du låter nästan lika cynisk som mig själv :D


Haha :D Försöker bara förmedla lite av min tafatta bild av verkligheten!

http://3.bp./-bGq-HGZAl3M/UQ7rT04ZQGI/AAAAAAAAGcs/MEpMPSjgmgE/s1600/CENSUR+BLOGG.jpg

God natt! :)


Såg din edit - det verkar inte så mycket bättre. Men jag kommenterar vidare på det imorgon, peace! (JA FRED FÖR HELVETE!!!) :P

This post was edited by TidsL on May 6 2013 05:40pm
Member
Posts: 27,934
Joined: Jul 3 2007
Gold: 18,581.00
May 6 2013 05:40pm
Mycket tldr där, någon som kan sammafatta det hela med max 5 meningar?

This post was edited by Pissboss3 on May 6 2013 05:40pm
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 6 2013 05:42pm
Quote (Pissboss3 @ 7 May 2013 01:40)
Mycket tldr där, någon som kan sammafatta det hela med max 5 meningar?

vi är alla släkt med hitler.
om gud finns är tveksamt men ingen har bevisat varken eller.
Jesus var en snickare.
Klockan är 01:42
Vi lever i en ding ding värld

This post was edited by SpAz. on May 6 2013 05:43pm
Member
Posts: 92,364
Joined: Dec 8 2005
Gold: 1,013.42
May 6 2013 05:42pm
Quote (Pissboss3 @ 7 May 2013 01:40)
Mycket tldr där, någon som kan sammafatta det hela med max 5 meningar?


Amerika
Vapen dödar VS vapen är ofarliga
Nånting om politik
Världen suger
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 6 2013 05:43pm
vapen dödar vs vapen är gjort av metall/plast och kan inte döda utan att någon trycker av*
Quote (SCXiao @ 7 May 2013 01:42)
Nånting om politik

haha :D


This post was edited by SpAz. on May 6 2013 05:44pm
Member
Posts: 27,934
Joined: Jul 3 2007
Gold: 18,581.00
May 6 2013 05:44pm
Bra grabbar, sammanfatta kort så alla kan läsa :)))))
Member
Posts: 92,364
Joined: Dec 8 2005
Gold: 1,013.42
May 6 2013 05:44pm
Quote (SpAz. @ 7 May 2013 01:43)
vapen dödar vs vapen är gjort av metall/plast och kan inte döda utan att någon trycker av*


Ah, har läst för många diskussioner mellan Amerikaner i donor forums, antog att det var samma här
Go Back To Svenska Topic List
Prev1401840194020402140225001Next
Closed New Topic New Poll